آمارها هر روز منتشر می‌شود. مبارز‌ه‌ها شکل هر روزه و جهاد ملی به خود می‌گیرند ولی تکرار نامش، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد و حتی آن را هجی کرد. « الف، یاء، د ال و ز» ! جدا جدا باید خواندش و به عمق فاجعه رفت. آمادگی برای شنیدن آمارش، کار ساده‌ای نیست. هر ساله نزدیک روز جهانی مبارزه با ایدز، آمارهایی منتشر می‌شود که در مقایسه با سال‌های قبل، بیشتر و بیشتر و بیشتر می‌شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اعلام آماری جدید از اداره ایدز به ابتلای 29 هزار و 414 نفر به این بیماری خطرناک اشاره کرد. «اچ. آی. وی» واژه‌ای است که با آن انس گرفته ایم. این آمار مربوط به سه ماهه چهارم سال گذشته است. 88 درصد این آمار مربوط به ابتلای مردان و 12 درصد آن مربوط به زنان عنوان شده است. این در حالی است که در حال حاضر 6990 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 6202 نفر از افراد مبتلا به «اچ.آی.وی» جان خود را از دست داده اند.

آمارهای ضد و نقیض مبتلایان به HIV

سلامت نیوز: آمارها هر روز منتشر می‌شود. مبارز‌ه‌ها شکل هر روزه و جهاد ملی به خود می‌گیرند ولی تکرار نامش، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد و حتی آن را هجی کرد. « الف، یاء، د ال و ز» ! جدا جدا باید خواندش و به عمق فاجعه رفت. آمادگی برای شنیدن آمارش، کار ساده‌ای نیست. هر ساله نزدیک روز جهانی مبارزه با ایدز، آمارهایی منتشر می‌شود که در مقایسه با سال‌های قبل، بیشتر و بیشتر و بیشتر می‌شود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اعلام آماری جدید از اداره ایدز به ابتلای 29 هزار و 414 نفر به این بیماری خطرناک اشاره کرد. «اچ. آی. وی» واژه‌ای است که با آن انس گرفته ایم. این آمار مربوط به سه ماهه چهارم سال گذشته است. 88 درصد این آمار مربوط به ابتلای مردان و 12 درصد آن مربوط به زنان عنوان شده است. این در حالی است که در حال حاضر 6990 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 6202 نفر از افراد مبتلا به «اچ.آی.وی» جان خود را از دست داده اند.


شیوع اچ آی وی
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: اداره ایدز وزارت بهداشت هر دو سال یک بار، مسئولیت اندازه‌گیری شیوع اچ آی وی را در گروه‌های با رفتار پرخطر برعهده دارد. 6/45 درصد از مبتلایان به این ویروس که سن زمانی شناسایی آنها مشخص است، در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته و بالاترین نسبت را در بین گروه‌های سنی به خود اختصاص می‌دهند. علل ابتلا به «اچ.آی.وی» در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد(66.6 درصد)، رابطه جنسی (14.5 درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.4 درصد) بوده و راه انتقال در 16.7 درصد از این گروه نامشخص مانده است. راه انتقال 0.8 درصد از این موارد، مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.
60 هزار نفر پنهان
اینها همه در حالی عنوان می‌شود که طبق خبری که در اردیبهشت امسال منتشر شد، 60هزار ایرانی مبتلا به ایدز از بیماری‌شان بی‌خبر هستند. این آمار با اشاره به تخمین وجود 80 تا 90 هزار مبتلا به این ویروس در کشور و بر اساس آخرین آمارهای دریافتی از سراسر کشور عنوان شد. تا پایان پاییز سال 93، حدود 29 هزار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده‌ و تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی و درمانی رایگان و محرمانه قرار گرفته‌اند. تقریبا نیمی از جمعیت کشور به عنوان نوجوان و جوان تلقی می‌شوند. جمعیتی که در هر جامعه‌ای بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.


60 هزار و 29 هزار
بزرگ‌ترین مشکل از آنجایی خود را به خوبی می‌نمایاند که ممکن بود 60 هزار نفر دیگر مبتلا در کشور وجود داشته باشند. 60 هزار نفر، آماری نیست که بتوان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. آماری که از دل 29 هزار و خرده‌ای نفر بیرون کشیده شده است و با احتساب آن می‌توان به آماری بالغ بر 89 هزار نفر رسید. رسیدن به آماری دقیق، کار ساده‌ای نیست. کاری که شاید بیشتر تشویش اذهان را برعهده داشته باشد و دردی را از هزاران درد موجود درمان نکند. اما در اینجا یک نکته کاملا به خوبی خود را نشان می‌دهد که با توجه به افزایش اطلاع‌رسانی‌ها، آیا شاهد کاهش در آمار این بیماری که جزو بیماری‌های خطرناک به حساب می‌آید خواهیم بود؟


زنگ خطر
زنگ خطری که سال‌هاست به صدا درآمده است. آمار تجمعی تا اوایل زمستان سال گذشته، 67 درصد موارد شناسایی شده از بیماری ایدز را محصول مصرف مشترک مواد مخدر و 14 درصد آن را مربوط به برقراری روابط جنسی محافظت نشده می‌دانست. با مراجعه‌ای ساده به همان آمار می‌توان به خوبی دریافت که آمار یک ساله در سال 92 نشان می‌داد که در جمعیتی بالغ بر 1500 نفر، حدود 45 درصد بیماری از طریق تزریق مشترک در مصرف مواد مخدر و حدود 36 درصد از طریق روابط جنسی محافظت‌نشده شایع شده است. بیش از یک سوم یعنی حدود 40 درصد، روابط جنسی مراقبت نشده، آمار بالایی را می‌تواند به خود اختصاص دهد.


آماری خلاف دنیا
با مراجعه به آمارهای روز جهانی، می‌توان شاهد کاهش میزان ابتلا به بیماری ایدز بود. اما وضعیت آماری ایران، خلاف این حکایت را روایت می‌کند. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در تمام کشورهای جهان، آمار مخفی از ایدز وجود دارد. بر اساس فرمول مطرح شده در ایران، تخمین آنها حدود 5 برابر مقدار ثبت شده است. یعنی رقمی حدودا معادل 29 هزار نفر ضربدر عدد 5 میزان نزدیک به واقعیت را نشان می‌دهد. از هر پنج نفر مبتلا به ویروس ایدز در ایران، فقط یک نفر از بیماری خود مطلع هستند. تا اوایل فروردین سال 93 تعداد 27 هزار و 888 نفر مبتلا به ویروس ایدز در ایران شناسایی شده بود که این رقم، تعداد شناسایی شده‌ها را به ما نشان می‌داد و اما با رقم واقعی فاصله زیاد بود.

ایدز در میان کودکان خیابانی
در رهگذار پرس و جوهایی که در مورد آمار واقعی و غیر واقعی ایدز در ایران پشت سر می‌گذاریم، نباید چشم را به روی این واقعیت بست که پدیده‌های بسیاری در ایران، موجب راه‌اندازی موجی به نام موج سوم ایدز می‌شود. موجی که از نوزادان شروع شده، به کودکان خیابانی رسیده و مردان و زنان را با خود درگیر می‌کند. آسیب‌های اجتماعی که گاه هنجره بسیاری از مسئولان و مردم عادی را به درد می‌آورد و پا را از یک آسیب ساده فراتر می‌گذارد و تمام جسم و جان فرد را به خود درگیر می‌کند. شیوع ایدز در بین کودکان خیابانی ۴۵ برابر کودکان عادی است. طبق صحبت‌های مدیر کل بهزیستی استان تهران، بر اساس آمار موجود شیوع ایدز در بین کودکان خیابانی نسبت به کودکان عادی، 45 برابر بیشتر است. حال باید دید که این آمار واقعی است یا بر اساس تخمین‌های خیالی 5 و یک است.

پدیده‌هایی غیر قابل انکار
حاشیه‌نشینی، مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی و تزریقی و ...، روابط جنسی ناسالم و رفتارهای پرخطر، همه و همه همان‌هایی هستند که گاه در شعارها مطرح می‌شوند. مطالبی که زیر آن هزاران لایک می‌زنیم. پیشتر هم بر این نکته تاکید شد که با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم، علل و عوامل مختلفی در بالا بردن آمار نقش بسزایی دارند. عواملی که در گذار ساده از جامعه دیده می‌شود و به موجی عظیم از آماری 28 هزار نفره در سال گذشته و 29 نفره امسال ختم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    در ایران کدام آمار درست هست که این یکی هم درست باشد. بعنوان مثال آمار تلفات سیل، آمار پولهای بلوکه شده، آمار طلاق، آمار حسابهای مخدوش بانکی و ... همه اینها هم یک دلیل بیشتر ندارد و آن عدم یقین به آخرت می باشد.