سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 15626

محققان دانشگاه بورنموث حین مطالعه و شبیه سازی جریانهای گداخته فلزی درون سیاره ها دریافتند که می توان از چنین شیوه ای برای مشاهده جریان خون در بدن بیماران قلبی و موقعیت یابی لخته های خون استفاده کرد.

زمین شناسان در حال مطالعه بر روی چگونگی تشکیل فلز گداخته در مرکز سیاره ها در زمان شکل گیری دریافتند که تحقیقات آنها می تواند در کشف چگونگی جریان خون در قلب انسان نیز موثر باشد.

این تحقیقات در حال حاضر تاثیر قابل توجهی در یافتن موقعیت لخته های خونی که می توانند سلامتی افراد را با خطر جدی مواجه سازند داشته است.

اخترشناسان از مدلسازی های پیچیده رایانه ای که برای یافتن جریان فلز گداخته در میان صخره ها مورد استفاده قرار می دادند سود جسته و پزشکان را در مشاهده مناطقی که احتمال لخته شدن خون در قلب بیماران وجود دارد یاری کردند. پزشکان سپس موفق به تایید وجود لخته خون در فردی بیمار و درمان وی با استفاده از این روش شدند.

نیک پتفورد زمین شناس و قائم مقام دانشگاه بورنموث که رهبری این تحقیقات را به عهده داشته است اظهار داشت که گروه تحقیقاتی وی مشغول مطالعه بر روی چگونگی انباشتگی فلز گداخته در هسته سیاره ای مشابه زمین طی چند میلیون سال که نسبت به دوره های زمین شناسی زمانی کوتاه به شمار می رود، بوده اند. جریانهای فلزی در میان شکافهایی که در نتیجه برخورد سیاره با اجرام خارجی در دروه های اولیه شکل گیری به وجود آمده اند روان هستند.

محققان با استفاده از تصاویر زمین شناسی مدل رایانه ای این جریانها را بازسازی و مسیر جریانها را مورد مطالعه قرار دادند. به گفته پتفورد پس از گفتگو با پزشکان این گروه دریافتند که سیستم رگهای بدن انسان نیز مشابه این شکافهای سیاره ای بوده و می توان با روشی مشابه مسیرهای جریان خون را درون بدن انسان مشاهده کرد.

پتفورد با همکاری گروهی از پزشکان از دستگاه ام آر آی برای تصویر برداری از سیستم رگهای خونی فردی بیمار استفاده کرده و جریان خون وی را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. نتایج بررسی ها از احتمال وجود مقادیری خون راکد در قلب بیمار خبر می داد و پزشکان با استفاده از تصاویر و شبیه سازی رایانه ای موفق به موقعیت یابی دقیق لخته خون در بدن بیمار شدند.

بیماری های قلبی یکی از کشنده ترین بیماری ها در انگلستان به شمار می رود و سالانه بیش از 200 هزار بیمار جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری ها از دست می دهند.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان امیدوارند با بهبود این شیوه تحقیقی- درمانی طی سالهای آینده بتوانند از میزان مبتلایان کاسته و جان انسانهای بیشماری را نجات دهند. اکنون تلاش برای دستیابی به جزئیات پزشکی و درمانی بیشتری در این شیوه به منظور امکان استفاده دائم از این تکنیک برای تشخیص لخته های خون در قلب بیماران توسط این گروه تحقیقاتی آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha