چندی است خبر استخدامی پیش روی آموزش و پرورش در رسانه ها دیده می شود و بنا بر اعلام رسانه ها، در روزهای آتی این استخدامی برگزار شود.هرچند هنوز شرایط تخصصی این استخدامی اعلام نشده است،گمانه زنی ها از عدم استخدام مربی بهداشت در مدارس کشور خبر می دهد و گویا وزارت آموزش و پروش قرار نیست به فکر حل معضل بهداشت و سلامت مدارس خود باشد.

کمبود 5 هزار مربی بهداشت در مدارس کشور جبران میشود؟

سلامت نیوز:چندی است خبر استخدامی پیش روی آموزش و پرورش در رسانه ها دیده می شود و بنا بر اعلام رسانه ها، در روزهای آتی این استخدامی برگزار شود.هرچند هنوز شرایط تخصصی این استخدامی اعلام نشده است،گمانه زنی ها از عدم استخدام مربی بهداشت در مدارس کشور خبر می دهد و گویا وزارت آموزش و پروش قرار نیست به فکر حل معضل بهداشت و سلامت مدارس خود باشد.

به گزارش سلامت نیوز خلاء کمبود نیروی تخصصی بهداشتی در مدارس سال های سال است مورد غفلت قرار گرفته است،تاجاییکه مصوبه  سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی برای استخدام مربی بهداشت مدارس به دلیل ممنوعیت استخدام نیروی انسانی، تاکنون عملیاتی نشده است ودر سال 90،کمبود پنج هزار مربی بهداشت در مدارس کشور،صدای وزیر آموزش و پروش وقت را در آورد.

پنج هزار نیروی بهداشتی که خلا حضورشان به قدری احساس می شود که کاهش شاخص های کیفی بهداشتی در مدارس به شکل چشمگیری دیده می شود.

در این میان دیده می شود آموزش و پرورش دلیل عدم جذب مربی های بهداشت را در کمبود اعتبار می بیند و از طرفی دیگر معلمان دیگر را با برگزاری کارگاه موقتی به عنوان مربی بهداشت بکار می گیرد.

وضعیت نامناسب  تغذیه ای بوفه ها،بی توجهی به شاخص های بهداشت محیط، خلا آموزش سلامت بصورت فعال و نبود استاندارد های ساختمانی بهداشتی مناسب در مدارس،دست به دست هم می دهد که سلامت دانش آموزان در مدارس شدیدا مورد تهدید قرار گرفته و بصورت غیر تخصصی با مسائل مرتبط با سلامت مدارس برخورد شود.

با نگاهی جامع می توان گفت رفتارهای بهداشتی شهروندان در مدارس و در سطوح پایین تر رقم میخورد و بی توجهی به سلامت دانش آموزان ضربه ای سنگین بر پیکره سلامت عمومی شهروندان آینده می زند.

در عین شعارهای فراوان مسئولین حوزه سلامت،مبنی بر سلامت محوری و توجه بیشتر به پیشگیری،امروزه شاهده بیکاری هزاران کارشناس بهداشت در کشور هستیم که می توانند نیروی انسانی تخصصی در زمینه بهداشت باشند،کارشناسانی که بصورت تخصصی در دوران تحصیلی خود، ابعاد مختلف بهداشت مدارس را بررسی کرده و اطلاعات جامعی را می آموزند.

مع الوصف،لزوم توجه به سلامت دانش آموزان بصورت فعال در وزارت آموزش و پرورش باید احساس شود و مسئولین از شعارزدگی خارج شوند بطوری که حداقل انتظارها با استخدام مربی بهداشت در استخدامی پیش رو برطرف شود.

حال باید دید،رنگ و بوی سلامت و بهداشت در استخدامی پیش روی آموزش و پرورش چگونه است؟آیا هنوز هم، بهانه نبود اعتبار،وضعیت نامناسب بهداشت مدارس کشور را توجیح می کند و یا دولت تدبیر و امید،به شعارهای پیشگیری خود جامه عمل می پوشد.

گفتنی است طرح بهداشت مدارس بصورت فعال و غیر فعال در سطح مدارس کشور در حال انجام است که تعداد اندکی از مدارس کشور دارای مربی بهداشت تخصصی هستند و بسیاری از مدارس با وجود وضعیت نامناسب شاخص های سلامت خالی از مربی بهداشت است.

امروزه به ازاء هر ۷۵۰ دانش آموز باید یک مربی بهداشت در مدارس حضور داشته باشدو  بر اساس برآوردها در مجموع پنج هزار و ۸۳۰ مربی بهداشت در مدارس شهری نیاز است.

به گفته ضیاء الدینی مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اکنون حدود شش هزار مربی بهداشت در مدارس شهری کشور وجود دارد و در زمان حاضر برای حدود دو هزار و 200 دانش آموز یک مربی بهداشت در مدارس فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • fereshte ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    43 0
    من لیسانس بهداشت عمومیم..بلاخره استخدام میکنن یا نه؟کی باید ثبت نام کنیم؟
  • الهه ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سلام ممنونم که به سلامت دانش آموزان اهمیت می دهید لطفا روی مسایل بهداشتی بیشتر کار کنید ممنون
  • محبوبه بشارت ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سلام ممنونم از مطلب خوبتون و توجهي كه به قشر بهداشتي ها كرديد،خبر استخدامي بسيار خوشحال كننده بود سباس
  • sara Ndr ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    Ba salam. ..mataleb zekr shode besyar mofid vazeyat ra neshan midahad ...ba tashakor az zahmat haye aghaye Mehri va ham chenin khabar gozarye Salamat News. ...
  • م،ح ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    بله، متاسفانه وضعیت بهداشت مدارس در همه مناطق بسیار بد است و هیچ اهمیتی به این موضوع داده نمیشود. اکثر مدارس از معلمهایی برای رابط بهداشت استفاده می کنند که رشته شان هیچ ارتباطی به بهداشت نداشته و هر ساله نیز عوض می شوند. این در موقعیتی است که پدیکلوز در مدارس شیوع یافته و یا ارزیابی سلامت دانش آموزان باید انجام شود، که هیچکدام از مربیان کارآمد نبوده و اطلاعاتی در این خصوص ندارند و در آخر از دست به دامن کارشناسان مراکز بهداشتی که خودشان هم کمبود نیرو دارند میشوند! واقعا چه زمانی به این مسئله رسیدگی خواهد شد؟!!!
  • عاطفه ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    ضمن تشکر ازتوجه این سایت به اهمیت رشته بهداشت درکشور ،مافارغ االتحصیلان رشته بهداشت امیدواریم اهمیت این موضوع درجامعه برهمگان روشن شود
  • امیراحمدی ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    با سلام و عرض خسته نباشی خدمت عزیزان سلامت نیوز با کمال تشکر از مد نظر قرار دادن دغدغه های جامعه بهداشتی و حس توجه شما به خانواده بزرگ و البته فراموش شده بهداشت
  • مهدیه ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    تشکر می کنم از سایت سلامت نیوز بابت پرداختن به این مسئله، کارشناسان بهداشت 4سال در این زمینه درس می خونن اما متاسفانه در آگهی های استخدام خبری از جذب نیرو از این رشته نیست.خیلی تاسف باره که مدارس ما با کمبود مربی بهداشت روبه روست درحالی که حجم زیادی از کارشناسان بهداشت جویای کار هستند و چشم انتظار استخدامی ها اما... کاش مسئولین هرچه زودتر رسیدگی کنن. ای کاش
  • kamrani ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    باتشکر از درج مطلب .لطفا با توجه به اهمیت مسایل بهداشتی در جامعه بیشتر به اینگونه مطالب بپردازید
  • محمود وارسته ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    خیلی خیلی ممنونم ازتون بابت توجه تون به بهداشت.واقعا مربی بهداشت باید مثل سایر معلمین که در مدارس جذب میشوند از نیروهای بهداشت علی الخصوص بهداشت عمومی که در این خصوص تخصص لازم و کافی را دارند وباتوجه به اینکه بهداشت و آموزش بهداشت ابتدا باید از خانواده و مدارس آغاز شود لذا قشر دانش آموزان بهترین و در دسترس ترین گروه هدف ما می باشند که انشاالله با توجه و همکاری مسوولین به این مهم که همان سلامتی تمام آحاد جامعه می باشد بهداشت مدارس دست یابیم.باتشکر
  • محمد رضا مدبری ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سلام و خدا قوت خدمت سردبیر محترم بینهایت ممنونم که مارو قابل دونستین و قسمتی از رسانه خودتون رو به مشکلات و دغدغه های کارشناسان بهداشت این قشر مظلوم و زحمت کش اختصاص دادین. فک میکردم برا رسانه ها هیچ اهمبتی نداره که مشکلات حوزه ی بهداشت رو منعکس کنه. اخه اکثر رسانه هامون هم مثل وزارت خونه درمان محور هستن. ممنون میشم که بازهم بنده نوازی کنین و مشکلات ما کارشناسان بهداشت رو انعکاس بدین. چرا که سلامت , سعادت و توسعه ی هر جامعه ای جز با شکوفایی و ارتقا سطح بهداشت ان امکان پذیر نیست. ممنونم
  • mardin ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    ترم 1 که بودم استادامون بهمون میگفتن شغل شریفی خواهید داشت میگفتن شما پزشکهای پیشگیری از بیماری خواهید شد ! درسهامون باکلاس بودن و به درد بخور .آناتومی فیزیولوژی میکروبیولوژی! ما حتی جسد در حال تشریخ نیز دیدیم!الان که ترم آخریم و در حال گذراندن کاراموزی هستیم هیچ امیدی نداریم به آیندمون.کارشناسای بهداشت عمومی هیچ امیدی ندارن به استخدام.امیدوارم به دنبال توافق هسته ای و لغو تحریم و رونق یافتن اقتصاد مملکتمون دولت محترم فکری به حال ما دانشجویان بهداشت کنند.سپاس
  • محبي ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    با تشکر از توجه شما نسبت به اين مسئله و کمبود مربي بهداشت، لطفا به اين مشکل هم رسيدگي شود که بايد کارشناسان بهداشت در مدارس بکارگيري شوند که در دانشگاه اين رشته رو به صورت آکادميک گذروندند .
  • ستایش ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    یعنی چی ؟ برای بهداشت مدارس باید کارشناس بهداشت عمومی بگیرن . ما 4 سال این درس رو خوندیم . مگه با یه نفری که یه دوره کوتاه اموزشی میبینه قابل مقایسه ست ؟
  • نورایی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    باتشکر از خبرگذاری سایت سلامت نیوز امیدوارم مشکل استخدامی نیروهای بهداشتی هرچه زودتر حل بشه.
  • azade ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    با تشکر از مقاله خوبتون .واقعا به نکات خوبی اشاره کردید .اینم باید گفت که با وجود اینکه خود بچه های بهداشت به صورت تخصصی آموزش می بینن چرا باید نیرویی جذب بشه که اصلا واحدی در زمینه ی بهداشت مدارس نگذرونده و دوباره اونو آموزش بدن آیا این مصداق بارز هدر دادن منابع و بیت المال نیس ؟!
  • زهرا ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    سلام،ممنون،ان شاالله که بزودی نیروی بهداشت بگیرن.
  • سپیده ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    ممنون از اینکه به این بحران هم اشاره شد.من کارشناس بهداشت در مرکزهستم ومسول رسیدگی به امور مدارس منطقه تحت پوشش.الان بخاطرکمبود مربی واقعا بیماریها مثل پدیکلوز وگال وانفلونزا به مدارس برگشته.به شدت بهداشت محیط وبوفه ها مشکل دارن وهیچ کس هم امور را بلد نیست.خواهش,میکنم کارشناستون به مدارس بره ویه گزارش همراه با تصویرتهیه کنه. وقتی هررشته ای جای کارشناس بهداشت به کار گرفته میشه حتی بارزترین اختلالات حرکتی قامتی بچه ها ازدیدمخفی میمونه واین یعنی بحران. لطفا بازم متنهای تحلیلی با مقایسه های قدیم وجدیدبزارید
  • a.f ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    سلام و تشکر متاسفانه کشور ما فقط در آموزش و پرورش کمبود نیروی بهداشت نداره بلکه در خود مراکز بهداشتی با کمبود نیروی بهداشتی روبرو هستیم امید است که روزی مشکلات حل گردند
  • توانی ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    عالی بود...ممنون
  • ابراهیم ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    2 0
    بسیار خوب وپرمحتوا وبجا بود ممنونم،در انتظار مطالب بیشتر هستیم
  • بهداشت عمومی ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    2 0
    سلام باتشکر از شما بزرگواران بخاطر این مطلب بسیار عالی لطفا بیشتر به مشکلات بهداشت بپردازید،این رشته که کار پیشگیری رو انجام میده کاملا گمنام در وزارت هست. متشکرم
  • کارشناس بهداشت عمومی ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    2 0
    سلام متشکرم ازاینکه به بهداشت و اشتغال مربی بهداشت پرداختید. لازم دونستم بگم باتوجه به اینکه شیوه ی زندگی متفاوت شده است،نیاز به نیروهای بهداشت که وظیفه ی پیشگیری از،شیوع بیماریها را دارند نباید فراموش شود و الا در آینده باید منتظر شیوع بیماریهایی باشیم که به راحتی قابل کنترل و پیشگیری میباشند. سپاسگزارم
  • آمنه امیدیان ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    2 0
    موافقم بایدپیگیری شود
  • عزیزی ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    3 0
    ممنون از این مطلب به جا و ضروری انگار از نظر آموزش و پرورش سلامت و بهداشت برا دانش آموزان جایگاهی نداره و جزو اولویت های آخره یعنی واقعا نمیدونن تو این سنین آموزش های بهداشتی و اقدامات بهداشتی چه نقشی در سلامت آینده دانش آموزان داره یا نمیخوان بدونن!!!
  • زهرا ریخته گران ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    3 0
    از سال 85 که تصویب شد مربی بهداشت مدارس در آموزش و پرورش استخدام کنند تا امسال در چند نوبت حق التدریسهای دبیری و معلمی را استخدام کردند تا جایی که خود وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده در کل کشور نیروی مازاد داریم و ققط توزیع نیرو صحیح نیست ولی عملا بعد از انقلاب اسلامی استخدامی جهت مربی بهداشت اتفاق نیفتاده و مربیان بهداشت مدرس قدیمی نیز بازنشست شدند و حالا ما با بحران کمبود شدید مربی بهداشت در مدارس مواجهیم و بیش از مشکلات مالی ،عدم وجود دید مثبت نسبت به اهمیت بهداشت و سلامت در جامعه و مدارس ،علت این همه کمبود نبروی بهداشت مدارس در آموزش و پرورش است.
  • سارا علی اکبرپور ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    7 0
    آقای وزیر جای خالی ما کارشناسان بهداشت عمومی را در مدارس برای بهبود ارتقای سلامت دانش آموزان ببینید
  • یزدانی ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    2 1
    مطلب خیلی خوبی بود.لطفا مشکلات بچه های بهداشت رو بیشتر پوشش بدید.باتشکر.
  • سعید ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    4 0
    سلام تشکر میکنم از پوشش خبریتون لطفا در مورد مشکلات بچه های بهداشت عمومی و اینکه چرا نباید مربی بهداشت مدارس انحصارا برای بچه های بهداشتی مطالبی رو ارائه بدید و به مشکلات ما بچه های رشته ی بهداشت رسیدگی کنید ممنونم از سایت بسیار عالیتون
  • مراضی سهیبی ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    4 0
    سلام . اولا واقعا تشکر میکنم بابت این مقاله . عالیست . دوما خداییش دور از انصافه که ما کارشناسان بهداشت 4 سال سخت ترین درسارو پاس کردیم و واقعا میتونیم مفید سیستم بهداشتی باشیم . بعد بیکار بمونیم . واقعا انصافه ما بهداشت مدارس که تخصص ماست رو بدن پرستار که کارش مراقبته نه پیشگیری . ما توو یه دانشگاه با پرستارا درس خوندیم اما شرایط کاریمون نابرابره. به امید روزای خوب
  • امین ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    3 0
    سلام از مقاله ی خوبتون نهایت تشکر رو دارم لطفا در مورد مشکلات پیش روی رشته های بهداشت عمومی مطالبی ارائه دهید . ما رشته های بهداشتی حقمونه که تو ازمون اموزش و پرورش برای مربی بهداشت استخدام بشیم. خیلی ممنونم
  • متین ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    2 0
    سلام.تشکر میکنم بابت درج این مقاله گه براتون مقدور است بیشتر درمورد مشکلات رشته های بهداشتی بنویسین
  • زهرا ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 0
    سلام.ممون،لطفا درمورد بهداشت مطالب بیشتری بگذارید
  • محمد ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    0 0
    به نظر من مهمترین خبر این چند وقت همین مقاله اسا
  • اسفندیار ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    باسلام و خسته نباشید. ضمن تشکر از مطالب خوب شما در زمینه بهداشت و مباحث مرتبط با سلامت خواهشمند است از این دست مطالب که مسائل بهداشتی جامعه را به چالش میکشد بیشتر بزارید.باتشکر فراوان
  • ابراهیم مرادی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 0
    با سلام واحترام مطلب بسیار خوب ومناسب بود در ارتباط با این موضعات بیشتر بحث شود لطفا .با تشکر فراوان از نویسنده مقاله
  • مهدی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    با تشکر از سایت خوبتون لطفا مشکلات استخدامی رشته های بهداشتی که فارالتحصیل دانشگاه علوم پزشکی هستن و تخصص اصلیشون در بهداشته رو بیشتر بررسی کنید با تشکر فراوان
  • خ مرادی ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    با سلام و خسته نباشید از مطالب بالا بخاطر اینکه به پاره ای از مشکلات بچه های بهداشتی پرداخته صمیمانه تشکر میکنم امیدوارم این مطالب در اینده هم ادامه داشته باشه و مشکلات رشته های بهداشت رو پوشش بده حق بچه های بهداشتی هستش که در رشته ی تخصصه خودشون وارد کار بشن و نباید وقتی زشته ی یهداشت با دروس مربوط به بهداشت هست از سایر رشته ها برای کار بهداشتی به کار گرفته بشه لطفا باز هم از این مطالب تو سایتتون بیارید خیلی ممنونم
  • راضيه ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    سلام ممنون از مطالب مفيدتون لطفا درمورد مشكلات فارغ التحصيلان مابهداشتيا و حقوق نابرابر كاري و استخدامي ما درمقايسه با پرستارياو ماماها مطلب بگذاريد
  • عباسی ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    با تشکر از پایگاه اطلاع رسانی سلامت نیوز که یکی از مشکلات فارغ التحصیلان بهداشتی را مطرح نمودند.امیدوارم بیشتر و بیشتر این مسایل مطرح شود تا مسئولان متوجه شوند که وقتی کارشناسان بهداشت عمومی غیر از مراکز بهداشت و مدارس جایگاه دیگری برای اشتغال به کار ندارند این موقعیت کاری را با پرسنل حوزه درمان پر نکنند . پرسنل حوزه درمان در جای خود بهتر میتوانند کار کنند اگر جذب شوند ، نه اینکه به صرف شاغل شدن وارد حوزه های بهداشتی شده و با نارضایتی شغلی از قرارنداشتن در حیطه کاری خود فقط و فقط فرصت کاری را از کارشناسان بهداشتی میگیرند.
  • محمدی ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    2 0
    ما بهداشتی ها عادت کردیم نادیده گرفته بشیم سپاس فراوان بابت مقاله،حداقل یه نفر پیدا شد گوشه چشمی هم به ماها داشته باشه،امیدوارم ادامه داشته باشه. خدا قوت
  • بهداشت ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 0
    با سلام و تشکر از سلامت نیوز بابت درج این مقاله من به عنوان یه دانش آموخته بهداشت هرگز به خودم اجازه نمیدم تو حوضه درمان اظهار عقیده کنم ایکاش همه جای خودشون بودن و قبول کنیم هر کسی توحوزه ی خودش تخصص داره فکر میکنماین اولین قدم برای رعایت و احترام به حقوق همدیگه است
  • کارشناس بهداشت عمومی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    با تشکر از نویسنده محترم مربی بهداشت برخی از مدارس ازبین معلمین یا دبیران مدرسه اتخاب میشن که تنها مزیتشون نسبت به بقیه معلم ها، توانایی انجام کمکهای اولیه است.سلامت دانش آموزان چیزی فراتر از دونستن کمکهای اولیه است که باید دست کارشناسان بهداشت که واقعا توانمند هستند سپرده بشه.
  • فاطمه پورحاجی ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    باسلام و ضمن تشکرفراوان از سایت سلامت نیوز.بنده خواهشمندم بازهم در مورد چالشهای بهداشت عمومی مطلب گذاشته شود.بی شک یکی از کمبودهای مهم در مدارس کشور کمبود نیروهای متخصص بهداشتی است.از آنجایی که دانش آموزان قشر فعال جامعه محسوب خواهند شد بی شک توجه به سلامت آنان امری مهم و ضروری است.و در این راستا مهمترین اصل توجه به توانمندی نیروهای بهداشتی می باشد که امید است به منظور ارتقا سلامت نوجوانان به این مهم توجه لازم مبذول گردد.
  • امیراحمدی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    سلام و خسته نباشید ضمن تشکر از نویسنده مقاله و همچنین سایت سلامت نیوز امیدوارم درج اینگونه مقالات در زمینه بهداشت همچنان اسمرار داشته باشد. این خواسته تمام جامعه فراموش شده بهداشت کشور می باشد. یاحق