سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 15627

یک فوق تخصص غدد از متوقف شدن رشد قد ایرانیها در ده سال اخیر به دلیل وجود عوامل مختلف اجتماعی و بهداشتی خبر داد.

دکتر ایرج حیدری در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب گفت : این مسئله که یک بحران جدید و پنهان در کشور محسوب می شود و دلایل اصلی بروز آن استرسها و فشارهای روانی، بی خوابی، اختلافات خانوادگی، کم تحرکی و از همه مهمتر وضعیت بد تغذیه است.

این فوق تخصص غدد با ابراز تأسف از اینکه در کشور مرکزی برای نمونه گیری و جمع آوری علمی و دقیق اینگونه آمارها وجود ندارد افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا مرکزی برای تمام مشخصات جمعیتی مردم وجود دارد و هرساله نیز بر اساس آمارهای آن تحلیلهای زیادی صورت می گیرد اما متأسفانه به دلیل این فقدان از میانگین قدی مردم کشورمان در گذشته و حتی اکنون آمار دقیقی در دست نداریم. با این همه بر اساس شواهد موجود رشد قد بعد از یک دوره افزایش، هم اکنون در کشور ما متوقف شده است.
 
وضعیت تغذیه در کشور ما اگرچه به لحاظ کمی بهتر شده اما بدون شک از نظری کیفیت بدتر از گذشته شده است

به گزارش مهر ژاپنیها در دهه های اخیر با تحقیق، پیگیری و بهبود روشهای تغذیه برای مردم خود توانسته اند میانگین قدی نسل جدید خود را ۱۲سانتی متر افزایش دهند و حتی موفق شده اند نسلی زیباتر ازوالدینشان به بار آورند.

دکتر حیدری در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش تغذیه در سلامت جسمی مردم جامعه گفت : وضعیت تغذیه در کشور ما اگرچه به لحاظ کمی بهتر شده اما بدون شک از نظری کیفیت بدتر از گذشته شده است چرا که پیش از این در برنامه غذایی مردم ما مصرف پروتئین بیشتر بود اما هم اکنون به دلیل افزایش نقش برنج و سیب زمینی و نان در سبد غذایی جای آن به کربوهیدراتها داده شده است.

این فوق تخصص غدد افزود: به نظر من الگوی مصرف غذایی در ایران از زمان جنگ و همزمان با توزیع کوپنی مواد غذایی مورد نیاز مردم تغییر کرد. زمانی که برنج و دیگر مواد نشاسته ای با این روش توزیع، با افزایش شدید مصرف همراه شد و الگوی غذایی مردم دستخوش تغییر شد.  

قسمت مهمی از غذاهای مردم آسیا، آفریقا و بسیاری از نقاط جهان از مواد قندی و نشاسته‌ای تشکیل شده ‌است که منابع غنی کربوهیدرات هستند. به علت ارزانی کربوهیدرات‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد غذای روزانه مردم را تشکیل می‌دهند و بیش از ۵۰ درصد کشورهای دنیا برنج، گندم، ذرت، سیب زمینی و نان، را به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کنند.

 
میانگین مصرف پروتئین به عنوان یکی از عوامل مهم سلامت جسمی که تأثیر زیادی بر قد انسان می گذارد در میان کشورهای توسعه یافته 57 گرم در روز است در حالی که این میزان در کشور ما تنها 22 گرم است
      
طبق آخرین آمارهای ارائه شده در سایت سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد، بالاترین سرانه مصرف پروتئین حیوانی در سال 2003 در جهان مربوط است به کشور ایسلند با 87 گرم مصرف سرانه و به دنبال آن کشور فرانسه با 76 گرم و آمریکا،‌ سوئد و اسپانیا با 73 گرم در رده‌های بعدی قرار دارند.

این در حالی است که کشورهای در حال توسعه با متوسط مصرف 21 گرم در روز نسبت به متوسط مصرف جهانی با 29 گرم در روز و کشورهای توسعه یافته با 57 گرم در روز از مصرف پایین ‌تری برخوردار هستند. در کشورهای منطقه نیز قزاقستان با مصرف روزانه 43 گرم در روز در صدر جدول و پاکستان و ایران با 22 گرم در روز در قعر جدول قرار دارند.

دکتر ایرج حیدری در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری مهر با تشریح دیگر عوامل این مسئله گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش و توقف میانگین قدی در جامعه ما به ویژه در میان زنان به دلیل وقوع پدیده جدید بلوغ زودرس است، چرا که زنان بعد از بلوغ دیگر رشد زیادی نخواهند داشت و در صورتی که بلوغشان در سنین پایین اتفاق افتاده باشد قدشان رشد چندانی نخواهد داشت.

دکتر حیدری افزود: مسئله بلوغ زودرس در دختران عوامل زیادی دارد که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس تحقیقی که در شهر تهران و از میان 4 هزار و بیست دختر در سنین 7 تا 11 سال صورت گرفته مشخص شده است  سن بلوغ دختران در ایران  از 7تا 11 سالگی متغیر است. این تحقیق نشان داد که شروع سن بلوغ در دختران زودتر از گذشته و خاتمه آن نیز دیرتر شده است.

در این تحقیق همچنین مشخص شد که حدود 2/0 درصد دختران تهرانی زیر 7 سالگی وارد سن بلوغ می شوند که از سن بلوغ در کشورهای دیگر مورد مطالعه از قبیل مصر و آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی زودتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha