در میان مصرف مواد تخدیرکننده آمار مصرف الکل خبرسازتر ازگذشته شد. اگرچه پیش از این آمارهای ضد و نقیض وجود جامعه الکلی‌ها را در کشور تایید کرد‌ اما معاون وزیر بهداشت با اعلام خبر مصرف سالانه 420 میلیون لیتر الکل در ایران، زنگ هشدار تازه‌ای را درباره مصرف مشروبات به صدا در آورد.

سلامت نیوز: در میان مصرف مواد تخدیرکننده آمار مصرف الکل خبرسازتر ازگذشته شد. اگرچه پیش از این آمارهای ضد و نقیض وجود جامعه الکلی‌ها را در کشور تایید کرد‌ اما معاون وزیر بهداشت با اعلام خبر مصرف سالانه 420 میلیون لیتر الکل در ایران، زنگ هشدار تازه‌ای را درباره مصرف مشروبات به صدا در آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت آفتاب، سه‌سال پیش؛ وقتی اسماعیل احمدی‌مقدم که آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود، گفت که در ایران ٢٠٠‌ هزار نفر به الکل اعتیاد دارند، باعث حرف و حدیث‌های زیادی شد و تعدادی آن را نادرست دانستند. با وجود عدم اعلام رسمی اما دسترسی به مشروب چندان در ایران دشوار نیست‌. نکته تامل بر اینجاست که آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت نه تنها در ردیف کشورهای اسلامی نیست بلکه از متوسط جهانی نیز بالاتر اعلام شده است.

روزبه کردونی مدیر کل دفتر بهزیستی در گفت‌گو با رسانه‌ها  آمار وزارت بهداشت را اغراق‌آمیز تلقی کرده ‌اما حتی اغراق‌آمیز‌بودن برخی آمارها نیز به نوعی بر جولان الکل در جامعه صحه می‌گذارد.در این میان تاسیس مراکز رسمی ترک الکل توسط سازمان بهزیستی در ایران نشان می دهد ،با وجود ممنوعیت ها الکلی ها افزایش پیدا کرده اند .مسمویت شدید و یا نابینایی به دلیل مصرف  مشروبات دست ساز و فاسد و استفاده از الکل سفید، نیز به آفات موازی اعتیاد به مصرف الکل در ایران است.بسیاری ضعف اطلاع رسانی درباره وابستگی به الکل را از دلایل شتاب گرفتن مصرف آن در ایران تلقی می کنند‌. به باوربرخی دیگر، انکار الکلی‌ها به دلایل گوناگون اجتماعی و سیاسی، مصرف الکل را به شکل زیرزمینی افزایش داده است‌.
 
الکلی کیست؟

اتانل یک ماده الکلی مخدر شبیه به نیکوتین یا هروئین است. برخلاف غذا که باید جذب شود اتانل مستقیما وارد جریان خون می‌شود. به افرادی که به اتانل وابسته می‌شوند و به وجود آن در خونشان احتیاج پیدا می کنند الکلی می گویند‌. دکتر علی اصغر کیهان نیا روانپزشک درباره ریشه‌های گرایش به الکل در جامعه را بررسی کرده و به «آفتاب» می گوید: «الکل جز مواد انصراف ساز محسوب می شود  این مواد عصب حسی را از  از کار انداخته و سر خوشی مقطعی به دنبال می آورد . آدم های الکلی  تلاش دارند از درگیری های خانوادگی ،شغلی ،اختلافات با همسر  و مشکلات مادی فرار کنند.  از سوی دیگر موانع اجتماعی جدی نیز بر انگیزه مصرف الکل تاثیر گذار است.  برخی ها مصرف الکل را نوعی اعتراض به ممنوعیت آن تلقی می کنند .علاوه بر این ها قبح مصرف الکل از مصرف تریاک در جامعه کمتر اما زیان آن بیشتر است .زیرا فرد از نظر روانی به آرامش باثبات نمی رسد و هم با احساس گناه چرا مشروب خوردم دست وپنجه نرم می کند.»

 دکتر کیهان نیا به  استاندارهای رفتاری با معتادان الکل اشاره کرده و می گوید: «افرادی که با معتادین الکل سر کار دارند باید از لحاظ سنینی جوان و رفتار آن ها مهر آمیز باشد علاوه بر این باید بعد از خروج آن ها از این مراکز  مراقبت های ویژه را به انجام برساند. به عبارت دیگر باید با حل مشکلات روانی این افراد و گرایش  دائمی آنان به الکل را کاسته و زمینه شادی واقعی برای آنان را فراهم کرد.بنابراین عوامل مصرف الکل نیازمند بررسی هستند.»

 معتادان به الکل برخلاف معتادان دیگر نه دررسانه ها و نه در آمارها ونه حتی در فیلم های سینمایی و تلویزیونی مجال حضور نیافتند. دکتر امان الله قرائی مقدم جامعه شناس درباره دلیل حذف  جامعه معتادان الکل در جامعه ایران به «آفتاب» می گوید: «اولین دلیل جدی نگرفتن مصرف الکل در ایران دیدگاه های و ایدئولوژی های مذهبی در این زمینه بوده است . برخی به غلط در گذشته تصور می کردند مصرف الکل در ایران چندان جدی نیست وکسی در مملکت اسلامی مشروب مصرف نمی کند. اما روند شرایط اجتماعی نشان داد که تنها ممنوعیت مذهبی نمی تواند مانع انجام برخی کارهای نادرست شود.»

 قرائی مقدم تاکید کرد: «با اندکی تامل می توان فهمید مصرف گسترده و اعتیاد به الکل به سبب عدم اطلاع رسانی شفاف در این زمینه درجامعه جاری شد. بنابراین در گام اول باید آمارهای دقیق از معتادان الکل در جامعه را پیدا کرد ودرگام بعدی باید اطلاع‌رسانی شفاف وصحیح از طریق رسانه ها آگاهی های مردم در این زمینه را افزایش داد.»

 قرائی مقدم شرط موفقیت مراکز ترک الکل در ایران را به کارگیری معتادینی که اعتیاد به الکل را ترک کرده اند دانسته و می‌گوید: «باید در مراکز ترک الکل از افرادی که توانسته اند اعتیاد به الکل را شکست دهند استفاده شود این راهکار باعث می شود معتادان الکل بتوانند اعتیاد خود را درک کرده و با عزم جدی به سراغ ترک آن بروند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha