دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 156297

دبیر کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه انزلی با اشاره به اینکه لاله های تالابی نماد انزلی هستند گفت:افراد سودجو با استفاده از غفلت مسئولان بذرهای این گونه کمیاب را به صورت غیر قانونی می فروشند.

سلامت نیوز:دبیر کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه انزلی با اشاره به اینکه لاله های تالابی نماد انزلی هستند گفت:افراد سودجو با استفاده از غفلت مسئولان بذرهای این گونه کمیاب را به صورت غیرقانونی می فروشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، لیلا مسروری با بیان این مطلب افزود: لاله های تالاب انزلی  بی تردید یکی از زیباترین جلوه های طبیعی ایران محسوب می شوند  و در حقیقت شاخصه اراضی تالابی هستند.
به گفته وی، متاسفانه همه ساله در اوج شکوفایی این گل ها عده ای از افراد از سر سود جویی و نا آگاهی گرز حاوی بذرهای این گیاه را کنده و آن را با نام محلی «سله باقلا» یا  «پسته دریایی» به فروش می رسانند.


مسئول آموزش و دبیر کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه انزلی با بیان اینکه موارد بسیار محدود و پراکنده ای از لاله های تالابی در برخی نقاط غربی تالاب انزلی دیده می شود اظهار داشت:  اما کلونی  اصلی لاله تالابی در رویشگاه حیات وحش سرخانکل قرار دارد که تحت مدیریت محیط زیست است.


مسروری تصریح کرد: براساس  ماده یازده آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ؛ قطع اشجار،بوته کنی، خار زنی و ذغال گیری تجاوز و تخریب محیط زیست و هر عملی که موجب از بین رفتن رستنی ها و تغییر اکوسیستم شود در پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده  که اراضی آن متعلق به دولت باشد بدون اجازه ، ممنوع است.


وی افزود: ازسوی دیگر به موجب ماده دوم و سوم  قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع نیز با توجه به اینکه می توان رویشگاه لاله تالابی را بیشه طبیعی تلقی کرد، منابع طبیعی ملزم به حفاظت و حراست از این رویشگاه است  بنابراین منابع طبیعی مسئول حفاظت از همان تعداد محدود و پراکنده لاله تالابی در خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست، است.

مسئول آموزش و دبیر کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه انزلی تأکید کرد: تجربه نشان می دهد که هر سالی لاله های تالابی گلدهی خوبی داشته اند که در اثر برداشت تخریبی بذر این گیاه کمیاب، در سالهای بعد دچار افت کلونی شده است.
مسروری یادآور شد: با این حال مسئولان همچنان با این افراد سود جو برخورد قاطعی ندارند به نحوی که که در همه جا بساط فروش  بذر این گیاه با ارزش و ذی قیمت برپاست!


وی تصریح کرد: متاسفانه حتی امسال که  بندر انزلی میزبان اولین جشنواره گلدهی لاله های تالابی است، و در حالیکه حال و هوای فراگیر این جشنواره وجود دارد ، اما همچنان لاله های تالاب انزلی  از التفات دلسوزانه نهادهای مسئول بی بهره مانده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha