یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوعی از داروهای هورمونی به نام مهارکننده های آروماتاز ​​ممکن است خطر سرطان پستان را در زنان به طور قابل توجهی کاهش دهند.

سلامت نیوز:یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوعی از داروهای هورمونی به نام مهارکننده های آروماتاز ​​ممکن است خطر سرطان پستان را در زنان به طور قابل توجهی کاهش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، برآورد شده است که در سال جاری حدود ۲۳۱۸۴۰ زن به سرطان پستان مبتلا خواهند شد و بیش از ۴۰،۰۰۰ تن از آنها در اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.


سرطان پستان با گیرنده استروژن مثبت (ER+)، حدود ۷۰ درصد از تمام موارد سرطان پستان را در بر می گیرد. در این نوع سرطان، سلول های سرطانی دارای گیرنده هایی هستند که به هورمون استروژن متصل هستند.  هنگامی که هورمون به این گیرنده می چسبد، موجب رشد تومور سرطان پستان می شود.
در حال حاضر، زنان مبتلا به سرطان پستان ER مثبت ممکن است با تاموکسیفن درمان شوند. شایعترین داروی مورد استفاده جهت هورمون ‌درمانی، تاموكسیفن (Tamoxifen) است كه از ۲۰ سال پیش تا كنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو مانع جایگزینی استروژن در سلول‌های سرطانی شده و بعنوان درمان كمكی در انواع مختلف سرطان پستان استفاده می شود.


این دارو به منظور جلوگیری از عود بیماری در مراحل اولیه جراحی، پرتودرمانی و یا شیمی درمانی برای زنان مبتلا به سرطان پستان تجویز می شود.
یکی از محققان اصلی این مطالعه می گوید: مصرف تاموکسیفن به مدت ۵ سال با کاهش ۳۰ درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در ارتباط است.
اما این بررسی بیانگر دسته دیگری از داروهای هورمونی به نام مهارکننده های آروماتاز است که ممکن است نقش موثرتری در بهبود این بیماری داشته باشند.  
مهارکننده های آروماتاز سطح استروژن را از طریق جلوگیری از ترشح آنزیم آروماتاز موجود در بافت چربی کاهش می دهند تا مانع تبدیل هورمون های دیگر به استروژن شوند.


در ایالات متحده، مهارکننده های آروماتاز در حال حاضر برای درمان سرطان پستان در مراحل اولیه و در میان زنانی که به مدت ۲ تا ۳ سال تحت درمان تاموکسیفن بوده اند، استفاده می شود.میزان مرگ در طول ۱۰ سال درمان در بین افرادی که مهارکننده های آروماتاز را دریافت نمودند، ۴۰ درصد کمتر از زنانی بود که تحت هورمون درمانی قرار نگرفتند.
علاوه بر این، زنانی که تاموکسیفن مصرف نمودند، ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پستان بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha