چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 15634

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که هیچ کمبودی در زمینه نیاز دارویی کشور نداریم تاکید کرد: در حال حاضر نیاز دارویی کشور تا 6 ماه آینده تامین شده است.

دکتر رسول دیناروند در حاشیه روز جهانی بهداشت در سالن همایشهای رازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کمبودهای دارویی در سال گذشته کمتر از 8/0 درصد بوده است، گفت: 20 قلم از کمبودهای دارویی در کل کشور قابل جایگزین هستند و تنها دو تا سه مورد از کمبودهای دارویی غیر قابل جایگزین هستند.

وی با اشاره به مقاوم سازی انبارهای شرکت‌های پخش دارویی گفت: مقاوم سازی و ارتقای استاندارد انبارهای شرکت‌های پخش دارویی در حال انجام است، تمام انبارها شناسایی و فهرست شده‌اند و در حال حاضر فهرست جامعی از اطلاعات پخشهای دارویی موجود است. در زمینه مقاوم و یا عدم مقاوم بودن انبارهای شرکت‌های پخش دارویی اطلاعات زمینه‌ای وجود دارد.  انبارهای دارویی جزو پدافند‌های غیرعامل به شمار می‌روند و اطلاعات وضعیت این انبارها قابل انتشار نیست.

معاون وزیر بهداشت، موجودی دارو در کشور را بالا عنوان و تصریح کرد: از نظر عددی 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود به این ترتیب با مجموعه‌ انبارهای شرکتهای تولیدی، شرکت‌های توزیعی و انبار بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی موجودی داروی ساخته شده در کشور به صورت میانگین 6 ماه است. یعنی در حال حاضر نیاز دارویی 6 ماه کشور‌ موجود است. این در حالی است که بر اساس این میانگین ممکن است موجودی در یک داروی خاص بیش از شش ماه و در دارویی دیگر کمتر از 6 ماه باشد.

دیناروند با اشاره به کمبودهای مقطعی دارو گفت: امکان حذف کمبودهای مقطعی دارو در هیچ جای دنیا وجود ندارد. گاهی علیرغم اینکه کمبود دارویی را با فاصله حداقل سه ماه پیش بینی می‌کنیم (یعنی از سه ماه قبل می‌دانیم که این داروی خاص ممکن است دچار کمبود شود) ولی باز هم ممکن است کمبود دارویی اتفاق بیافتد. بسیاری از اوقات کمبودهای مقطعی دارو قابل جایگزینی است؛ به این معنا که بیماری به دارویی از یک کارخانه خاص عادت کرده و به آن نیاز دارد و این در حالی است که در زمان کمبود، این دارو از یک کارخانه دیگر موجود است، این قابلیت جایگزینی در بسیاری از کمبودها وجود دارد.

وی در رابطه با کمبودهای دارویی بیماران خاص گفت: در این باره در سال گذشته وضعیت نسبتا مطلوبی موجود بود و کمبودهای دارویی بیماران خاص بسیار اندک اتفاق افتاد. وضعیت داروهای یارانه‌ای بیماران خاص مطلوب است و مشکلی نداریم. البته با توجه به اینکه دسترسی به داروهای یارانه‌ای مانند داروهای غیر یارانه‌ای نیست و شرایط خاصی برای تحویل دارو به بیماران وجود دارد این سخت گیری‌ها برای بیماران خیلی خوشایند نیست اما متاسفانه چاره‌ای جز این کنترل‌ها وجود ندارد؛ چرا که این داروها بسیار گران قیمت هستند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به کمبودهای دارویی در سال گذشته ادامه داد: هر هفته اقلام کمبود دارویی ثبت می‌شود، بر این اساس کمبودهای دارویی در سال گذشته به صورت میانگین کمتر از 8 دهم درصد بوده است به این ترتیب ممکن است از هزار قلم، هشت قلم با کمبود دارویی مواجه شود.

وی گفت: بسیاری از این کمبودها قابل جایگزین هستند به این ترتیب که کمبودهای قابل جایگزین شامل 20 قلم دارو می شود . کمبودهای غیرقابل جایگزین معمولا حدود 2 تا 3 قلم داروست. در مجموع کمبودهای دارویی سال گذشته در مقایسه با سالهای قبل از آن بهترین وضعیت را داشتیم که امیدواریم در سال 88 بتوانیم بهتر از این عمل کرده یا حداقل روند سال گذشته را حفظ کنیم.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به طرح جمع آوری پوکه ‌های داروهای گران قیمت گفت: داروهای تزریقی بیماران خاص، رعایت ضوابط بهداشتی دقیقی را می‌طلبد تا آلودگی منتقل نشود. به همین دلیل جمع آوری این پوکه ‌ها به صورت کامل اجرا نمی‌شود. در حال حاضر این طرح در برخی از مکانها در حال اجرا است اما در مکانهای دیگر نمی ‌توانیم آنرا اجرا کنیم چرا که ماموران بهداشتی از جمع آوری این پوکه ‌ها اکراه دارند.

وی افزود: جمع آوری پوکه‌ های دارویی برای کنترل این داروهای گران قیمت در نظر گرفته شده بود تا این که این داروها از سیستم بهداشتی کشور خارج نشوند. در حال حاضر روشهای کنترلی دیگر به این منظور در حال اجرا است. اکنون این پوکه‌های دارویی شمارش و سپس معدوم می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha