دبیرکل خانه پرستار، ورود «پرستار تجربی» به مراکز درمانی را زنگ خطری برای سلامت بیمار دانست و گفت: دیپلمه ای که با ۲۰۰ ساعت آموزش تئوری به بیمارستان می آید، چه کمکی به بیمار خواهد کرد.

آسیب های حضور «پرستار تجربی» بر بالین بیمار/ کمبود پرستار نداریم

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار، ورود «پرستار تجربی» به مراکز درمانی را زنگ خطری برای سلامت بیمار دانست و گفت: دیپلمه ای که با ۲۰۰ ساعت آموزش تئوری به بیمارستان می آید، چه کمکی به بیمار خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محمد شریفی مقدم اظهارداشت: شنیده شده که قرار است ۱۵ هزار کمک پرستار جذب شوند که اگر این افراد برای بالین در نظر گرفته شوند، نه تنها مشکلات بیماران کم نمی شود که برعکس، چالش هایی نیز برای نظام سلامت به وجود می آورد.
وی با اعلام اینکه جذب این کمک پرستاران به شرط هر نوع دیپلم و معدل حداقل ۱۲ عنوان شده است، افزود: جذب پرستاران مهارتی یا به عبارتی «پرستار تجربی»،  در کشور ما سابقه خوبی ندارد و تجربه موفقی از تربیت این قبیل افراد، نداریم.


شریفی مقدم با طرح این سئوال که نمی دانم بر اساس کدام علم و منطق می خواهند سلامت مردم را دست افرادی بدهند که سطح علمی آنها مشخص نیست، گفت: این افراد قرار است در یک دوره آموزشی ۲۰۰ ساعته به صورت تئوری و همچنین ۹ ماه کار عملی در بیمارستان، جذب کار شوند. در حالی که نمی توان با این شرایط، سلامت مردم و بیماران را دست این افراد سپرد.


دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: متاسفانه با این توجیه که کار مریض روی زمین است، می خواهند سلامت مردم را دست کسانی بسپارند که قرار است به بیمار دارو و... بدهند. در حالی که مشکل بیماران در بیمارستان ها، کارهایی است که همراه بیمار انجام می دهد. مثل غذا دادن، تعویض لباس و ملحفه و...، که این کارها در شرح وظایف کمک بهیار است.


شریفی مقدم با اشاره به وجود بیش از ۲۵ هزار کمک بهیار آماده کار در کشور، افزود: نیمی از این افراد توسط سازمان نظام پرستاری و مابقی نیز توسط انجمن پرستاری، تربیت شده اند و بیکار هستند. اگر حرف، درد مردم است، این همه کمک بهیار داریم که می توانند آنها را جذب کنند.
وی با بیان این مطلب که مسئولان وزارت بهداشت نباید با سلامت مردم بازی کنند، گفت: سپردن سلامت بیمار دست فردی که تنها ۲۰۰ ساعت آموزش تئوری دیده است، افزایش خسارت و مرگ و میر به دنبال می آورد.


شریفی مقدم با تاکید بر اینکه مسئولان حوزه سلامت به مشکلات اصلی جامعه پرستاری توجه کنند، افزود: سالانه ۸ هزار فارغ التحصیل پرستاری داریم که وزارت بهداشت نتوانسته حتی ۵۰ درصد آنها را جذب کند.
وی با بیان این مطلب که ما مشکل کمبود کادر پرستاری نداریم، گفت: یکی از اولویت های حوزه پرستاری، برچیده شدن بساط پرستاران تجربی است که اگر این امر محقق شود، به نفع مردم، نظام سلامت و جامعه پرستاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha