معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون گفت: تعرفه گذاری خدمات انتقال خون موجب ارتقا سیستم سلامت می شود.

سلامت نیوز: معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون گفت: تعرفه گذاری خدمات انتقال خون موجب ارتقا سیستم سلامت می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،صدیقه امینی کافی آبادافزود: درآمد بیشتر کیفیت بالاتر محصولات و خدمات رادر پی دارد.هر ارتقایی همانطور که هزینه بر است، سرمایه گذاری به شمار می رود و به سیستم و جامعه نیز سود می رساند به ویژه اگر این ارتقا در سیستم سلامت باشد. 
وی خاطر نشان کرد: تعرفه گذاری خدمات سازمان انتقال خون می تواند زمینه این ارتقا را در زمینه های کیفی و کمی محصولات و خدمات سازمان انتقال خون پدید آورد. 


امینی کافی اظهار داشت : ارتقای کیفیت هزینه های ویژه خود را دارد اما در دراز مدت هزینه ها را کاهش می دهد؛ به عنوان مثال تهیه فرآورده های پلاکتی با کیفیت، هزینه بر است اما منافع آن در دراز مدت برای بیمار، بیمه گر و نظام بهداشت و درمان تامین می شود. 


معاون سازمان انتقال خون گفت: تهیه پلاکت کم لوکوسیت نیاز به تهیه فیلتر، کیسه مخصوص، دستگاه جوش سرد، تیغه دستگاه نیروی انسانی، ماژول نرم افزاری و لیبلینگ مجدد دارد که فرآیندی هزینه بر است اما در کل برای بیماران و بیمه ها بسیار موثر و مفید است. 


وی خاطر نشان کرد: مصرف چنین پلاکتی توسط بیمار، شمارش پلاکتی او را پس از مصرف، متناسب با نظر پزشک بر مبنای درخواست او به طور مناسب افزایش می دهد در نتیجه بیمار زودتر بهبود می یابد و زودتر می تواند از بیمارستان ترخیص شود و نیاز به تزریق پلاکت های بعدی نخواهد داشت. پس در مصرف پلاکت صرفه جویی می شود و عوارض جانبی ناشی از تزریق های مکرر هم کاهش می یابد. 


وی اضافه کرد: همچنین مصرف پلاکت حاصل از پلاکت فرزیس منجر به ارتقای کیفیت می شود که در کوتاه مدت هزینه بر است و در دراز مدت هزینه ها را کاهش می دهد و منافع بیشتری به مجموعه سلامت می رساند. 
به گفته این مسوول سازمان انتقال خون کاهش دوره کمون عفونت های منتقل از راه خون نیز ارتقای کیفیت دیگری است که بر بهبود سلامت مردم و فرآورده ها موثر است. 
وی تاکید کرد: انجام چنین کاری به تست غربالگری مولکولی، محیط آزمایشگاهی خاص، تجهیزات آزمایشگاهی خاص و نیروی انسانی نیاز دارد. 
امینی کافی آباد اظهارداشت : اما در عوض دوره کمون کاهش می یابد که در نتیجه سلامت خون ارتقاء می یابد که طی چند سال به نفع مردم است و عارضه عفونت در جامعه کاهش می یابد. 
وی تصریح کرد: در مجموع اگر ما بتوانیم راه کاری بیابیم که اعتبارات و بودجه لازم را برای ارتقای فرآیندها تامین کنیم در نهایت ارتقاء کیفیت و سلامت تمام فرآیندها و محصولات را شاهد خواهیم بود. 
معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون گفت: گرچه در بدو ورود به فرایند تعرفه گذاری هزینه بر است اما در نهایت منجر به صرفه جویی هزینه ای در کشور می شود و تامین اعتبار آن ضروری است که در این خصوص تعرفه گذاری خدمات انتقال خون از جمله آن ها است که پرداخت آن به کمک بیمه ها صورت می گیرد. 
وی با اشاره به اینکه روز به روز نیاز به خون و فرآورده های خونی در جامعه بشری بالا می رود زیرا امید به زندگی در جوامع بشری در حال افزایش است، گفت: به طور طبیعی با افزایش سن احتمال بروز بیماری ها نیز افزایش می یابد و در نتیجه مداخلات پزشکی که به خون و فرآورده های آن نیاز دارد بیشتر می شود. 
کافی امینی آباد تصریح کرد: بدین ترتیب هزینه افزایش طول عمر یا بهبود کیفیت زندگی نظم سلامت بالا می رود؛ به عنوان مثال کاهش مرگ و میر نوزادان یا مادران در حین زایمان به افزایش مصرف خون فرآورده های آن وابسته است. 


**باید از خون و فرآورده های موجود استفاده بهینه کنیم 
این مسوول سازمان انتقال خون گفت:جذب اهدا کنندگان فرآیندی هزینه بر است که تا حدی می توان آن را افزایش داد اما در کنار آن باید از خون و فرآورده های موجود استفاده بهینه کنیم. 
وی ادامه داد:کاهش ضایعات مراکز انتقال خون و بهبود معرف های آزمایشگاهی، تجهیزات مصرفی، کیسه های خالی خون خریداری شده، آموزش نیروی انسانی، تامین نیروی انسانی، بهبود شرایط حمل و نقل و بهبود شرایط نگهداری بودجه و اعتبارات کافی به انتقال خون امکان می دهد که در این زمینه ها سرمایه گذاری کند. 
وی با تاکید بر اینکه پر واضح است، روز آمد سازی تجهیزات و جایگزینی به موقع تجهیزات فرسوده، آموزش کارکنان نیاز به بودجه دارد ،ادامه داد: در صورت عملی شدن این نیاز ضایعات خون کاهش پیدا می کند و از نظر کلی در سیستم سلامت کشور صرفه جویی می شود. 
امینی کافی آباد خاطرنشان کرد: فرآیندهای نوین در سازمان انتقال خون و بانک خون و نرم افزارهای لازم در مراکز می تواند ضایعات خون در بیمارستان ها را کاهش دهد. 
وی افزود: هزینه های این فرآیندهای نوین قرار است به کمک بیمه ها تامین شود، آیا بیمه ها برای این کار حاضر به همکاری هستند و متضرر نمی شوند؟ 
وی تاکید کرد: در این زمینه دولت و مجلس بسیار به اعتبارات سازمان انتقال خون کمک می کنند ولی فرآیندهای انتقال خون و ارتقای آن هزینه های مستمر و فزاینده ای نیاز دارد. 


امینی کافی آباد گفت :بیمه ها از نظر قانونی باید در این زمینه مشارکت کنند ولی بیمه ها باید بدانند که تامین اعتبارات لازم برای سرعت بخشیدن به ارتقای فرآیندها و بهبود محصولات و فرآورده های سازمان انتقال خون در نهایت برای آن ها هم صرفه جویی و منافع گسترده به همراه خواهد داشت. 


**تجربه جهانی در خصوص همکاری بیمه با فرآیندهای انتقال خون چگونه است؟ 
این مسوول سازمان انتقال خون گفت: دنیا در یک برهه زمانی، انجام آزمایش های مولکولی برای داروهای مشتق از پلاسما را اجباری کرد که خیلی گران بود،اما همه شرکت های بیمه گر موافق این تغییر بودند چون انتقال عفونت از راه داروهای مشتق از پلاسما به شکل معجزه آسایی کاهش یافت در نتیجه همه خوشحال شدند چون هزینه جانبی درمان کاهش یافت و تضمین سلامت مردم بهبود پیدا کرد. 
وی در خصوص اینکه چقدر طول می کشد تا ما هماهنگ با کشورهای توسعه یافته سیستم های انتقال خون را ارتقاء دهیم ،بیان کرد: بستگی به این دارد که زمان و میزان دریافت این بودجه چگونه باشد. 


امینی کافی با اشاره به گذشت41 سال از عمر سازمان، بازسازی بسیاری از بخش های این سیستم را ضروری دانست و گفت: چارت سازمانی و سامان دهی نیروی انسانی، تجهیزات و ساختمان ها یک بازنگری و نوسازی و بهسازی کلی نیاز دارند.

 
وی ادامه داد: 20سال پیش مفاهیم و ضروریاتی مانند روش های بهینه تولید در انتقال خون، معتبر سازی، کالیبراسیون، تاییدیه ها ،اتوماسیون به این شکل مطرح نبود ولی روز به روز می بینیم که این مفاهیم در انتقال خون توسعه پیدا می کنند و در سال های آتی مباحث و مفاهیم جدیدی در عرصه طب انتقال خون در دنیا مطرح خواهد شد. 


به گفته این مسوول در سازمان انتقال خون، ورود به این مباحث توسط انتقال خون ایران هزینه بر است که تامین نشدن آن می تواند فاصله ما با انتقال خون های برتر دنیا را بیشتر کند و این به ضرر بیماران خواهد بود. 
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم جایگاه نسبتا ممتاز خود را در میان کشورهای جهان و منطقه حفظ کنیم و برندی در منطقه باشیم، نیاز است که به این مباحث جدید وارد شویم و به طور طبیعی ورود به مباحث جدید احتیاج به هزینه دارد. 
امینی کافی گفت : دستیابی به درآمد حاصل از تعرفه گذاری، رضایت کارکنان را نیز افزایش خواهد داد و سبب ایجاد انگیزه بیشتر و کارایی بیشتر می شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha