مدیركل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینكه عملكرد ضعیف مراكز ارائه دهنده خدمات بهداشتی در طی یك حادثه غیرمترقبه می‌تواند یك طغیان عمومی را سبب شود؛ افزود: سازمان جهانی بهداشت از اجرای گروهی از تجربه‌های موفق در زمینه ایمن كردن بیمارستان‌ها در حوادث غیرمترقبه با هر میزان هزینه حمایت می‌كند.

دكتر مارگارت چان در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت افزود: زمانی كه بحران یا حادثه‌ای غیرمترقبه اتفاق می‌افتد، اغلب مردم در نتیجه این رویداد جان خود را از دست داده یا نجات می‌یابند. مردم روی بیمارستان‌ها و مراكز ارائه دهنده خدمات بهداشتی برای پاسخگویی سریع و كارآمد حساب باز می‌كنند؛ چرا كه این مكان‌ها، ‌محل مداوا و امدادرسانی اصلی آسیب‌دیدگان است.

وی در ادامه پیام خود آورده است: اگر چنانچه مراكز ارائه دهنده خدمات بهداشتی در یك بحران یا حادثه غیرمترقبه نتوانند به كار خود ادامه دهند، بر شدت فاجعه افزوده خواهد شد. زمانی كه یك بیمارستان تعطیل یا عملكردش مختل شود، افراد نیازمند مراقبت در حوادث غیرمترقبه، ممكن است جان خود را از دست بدهند. اختلالات در خدمات روزمره نیز می‌تواند باعث مرگ افراد شود.

این پیام در ادامه می‌افزاید: در طی بحران‌های بزرگ مانند زمین لرزه و سیل، تعدادی از كشورها 50 درصد از ظرفیت‌های بیمارستانی خود را از دست داده‌اند،‌ درست در زمانی كه خدمات این بیمارستانها به شدت مورد نیاز بوده است. علاوه بر خسارت و تلفات جانی،‌عملكرد ضعیف مراكز ارائه دهنده خدمات بهداشتی در طی یك حادثه غیرمترقبه می‌تواند یك طغیان عمومی را سبب شود؛ بویژه زمانی كه ساختمان‌های مراكز ارائه دهنده خدمات بهداشتی، فرسوده یا بر اساس اصول معماری ساخته نشده باشد.

وی در ادامه پیام خود آورده است: چنین نگرانی‌هایی كاملا بجاست؛ چرا كه مدارك و شواهد نشان می‌دهد كه هزینه‌های بیمارستان‌هایی كه می‌توانند در مقابل بلایایی مانند زمین لرزه، سیل یا بادهای تند مقاوم باشند، در مقابل سایر ساختمان‌های غیر استاندارد كمتر است. همچنین هزینه استاندارد كردن امكانات بهداشتی موجود كه بتوانند در حوادث و بلایا به خدمت رسانی خود ادامه دهند، كمتر از بازسازی این امكانات دچار بحران شده، ‌خواهد بود. همچنین ادغام مدیریت خطرات و آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه در برنامه‌های بیمارستان به منظور مقابله موثر با حوادث غیرمترقبه هزینه چندانی را در بر نمی‌گیرد.

مدیر كل سازمان جهانی بهداشت در ادامه می‌افزاید: به منظور گرامیداشت روز جهانی بهداشت امسال، سازمان جهانی بهداشت اجرای گروهی از تجربه‌های موفق در زمینه حفاظت و ایمن كردن بیمارستان‌ها در حوادث غیرمترقبه با هر میزان هزینه را حمایت می‌كند. جدا از ساختار بیمارستان‌ها، برنامه‌ریزی مناسب و انجام تمرینات آمادگی پیش از بحران می‌تواند باعث اقدامات مناسب در زمان بحران شود. این اقدامات عبارتند از ایجاد سیستم‌های اخطار اولیه، ارزیابی ساده از ایمنی و سلامت بیمارستان‌ها، حفاظت از تجهیزات و امكانات بهداشتی و آماده كردن پرسنل برای كنترل خسارت و تلفات گسترده و كنترل عفونت‌ها.

وی در ادامه می‌افزاید: انواع مختلف حوادث غیرمترقبه می‌تواند باعث آسیب‌های خاص شود. به عنوان نمونه ‌زمین لرزه می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی و سیل‌ها می‌تواند باعث هیپوتر شود كه بهبودی از این ضایعات، نیازمند داشتن افراد آموزش دیده و امكانات خاص است. این نیازها می‌تواند از قبل پیش‌بینی شود و ظرفیت‌های لازم برای كنترل آنها بوجود آید. منطقی و عاقلانه است كه برنامه‌ریزی قبلی را داشته باشیم. آمار بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه در سراسر دنیا رو به افزایش است. این روند همچنان ادامه خواهد یافت؛ همانگونه كه افزایش شهرنشینی باعث فشار روی امكانات و تسهیلات بهداشتی شده و تغییرات زیاد هوایی باعث بحران‌های آب و هوایی شدید شده است. باید مناطقی كه مستعد بحران و در معرض بحران بیماری واگیر و بیماری پاندمیك هستند را شناسایی كنیم.

در پایان پیام مدیر كل سازمان جهانی بهداشت آمده است: تجارب فراوان نشان می‌دهد زمانی كه بیمارستان‌ها دارای عملكرد مناسب و ایمن هستند، می‌توانند به كانون امنیت و صلابت در میان ناامیدی و بحران تبدیل شوند و باعث حفظ سرمایه در سطح اجتماع شوند. هرگز نباید فراموش كنیم كه بیمارستان‌ها، تسهیلات و امكانات بهداشتی سرمایه بزرگ جامعه هستند. حفاظت و ایمن نگهداشتن آنها در حوادث و بلایا به منزله حفاظت سرمایه و سلامت و امنیت مردم است كه حفاظت از آنها از بزرگترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha