سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 156398

با وجود اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های لوازم آرایشی در جهان به شمار می‌رود و می‌توان در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی کرد، درصد زیادی از محصولات مصرفی از طریق قاچاق تامین می‌شود؛ محصولاتی که بخش زیادی از آن‌ها به نام "برندهای مطرح" می‌آیند اما تقلبی و سرطان‌زا هستند.

سلامت نیوز:با وجود اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های لوازم آرایشی در جهان به شمار می‌رود و می‌توان در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی کرد، درصد زیادی از محصولات مصرفی از طریق قاچاق تامین می‌شود؛ محصولاتی که بخش زیادی از آن‌ها به نام "برندهای مطرح" می‌آیند اما تقلبی و سرطان‌زا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آنچه وزارت بهداشت به صورت رسمی اعلام کرده است، قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در بین فرآورده‌های سلامت در رتبه اول قرار دارد و بیش از 30 درصد از محصولات آرایشی داخل کشور قاچاق هستند. البته برخی منابع دیگر این رقم را تا حدود 70 درصد تخمین می‌زنند.
در حال حاضر ایران در زمینه تولید لوازم آرایشی جایگاه بسیار کوچکی دارد و کمتر محصولاتی از ایران که یکی از مصرف‌کنندگان اصلی در دنیاست، به برندهای معتبر تبدیل شده است و به همین دلیل اقبال مردم برای خرید محصولات داخلی نیز بسیار کم است.


که در این میان صدای وزارت بهداشت هم درآمد و رییس سازمان غذا و دارو خواستار معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی با کیفیت داخلی و تغییر دیدگاه نادرست برتری کیفیت محصول خارجی نسبت به داخلی شد.


البته این موضوع را هم نباید نادیده گرفت که به طور کلی در بسیاری از صنایع در کشور ما نگاه مردم نسبت به محصولات داخلی چندان خوش‌بینانه نیست و حتی اگر کیفیت محصولات داخلی نیز بالاتر باشد، مردم علاقه‌ای به خرید آن‌ها نشان نمی‌دهند.


حال آنکه به گفته بوترابی - رییس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات - کالاهایی که به صورت غیر رسمی وارد کشور می‌شوند، همان‌هایی هستند که برای گرفتن مجوز برای آن‌ها اقدام شده و به دلیل کیفیت پایین نتوانسته‌اند مجوز واردات را بگیرند.
سید محمود میرمعینی - مدیرنظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه - نیز گفته است که این فرآورده‌ها حاوی ترکیبات سرب و فلزات سنگین بوده و سرطان‌زاست.


آنچه محرز است این است که تمامی دست اندرکاران امر معتقدند که بخش عمده‌ای از لوازم آرایشی که با عنوان "برندهای مطرح دنیا" در کشور وجود دارند، در اصل نمونه تقلبی آن‌ها بوده و کیفیت بسیار پایین‌تری دارند.


به‌گونه‌ای که به گفته رییس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات کالاهای قاچاق معمولا در چین تولید و از راه امارات به کشور ما وارد می‌شوند؛ هرچند که اخیرا راه‌های جدیدی از سمت اربیل عراق نیز برای این واردات غیر رسمی کشف شده است.
این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت که واردات غیر رسمی در هر کشوری همواره از ضعف نظام تولیدی آن کشور تغذیه می‌کند و در ایران نیز مهم‌ترین دلیل بالا بودن میزان قاچاق تولید محدود و تقاضای زیاد است، چراکه حتی فعال‌ترین شرکت‌های ایران نیز توان بالایی برای رقابت با برندها را ندارند.


در حالی که بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیشترین سهم قاچاق در حوزه سلامت مربوط به فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی است، رییس سازمان غذا و دارو هم اعلام کرده که وزارت بهداشت از هیچ کمکی به شرکت‌های کوچک در این زمینه دریغ نخواهد کرد.
رسول دیناروند در این زمینه تاکید کرده که تولیدکنندگان بزرگ و معتبر باید روی برند داخلی کار کنند، کیفیت‌شان را بالا برند و پتانسیل‌های خود را تبلیغ کنند، وزارت بهداشت هم آمادگی کامل برای حمایت از تولیدات با کیفیت را دارد.


به این ترتیب برای حل این معضل در صنعت لوازم آرایش کشور باید ابتدا توان تولیدی کشور افزایش یابد و شرکت‌های تولیدکننده بتوانند با سرمایه‌گذاری‌های جدید حداقل در حد نیازها داخلی از لحاظ کمیت تولید داشته باشند.
از سوی دیگر علاوه بر افزایش کمیت تولید، باید کیفیت محصولات تولیدی داخل به گونه‌ای افزایش یابد که این پتانسیل را داشته باشد که جای خود را در بازار پیدا کند.
در عین حال نمی‌توان انکار کرد که از بخش‌های مختلف کشور نیز این انتظار می‌رود که با حمایت از تولید داخل و فرهنگ‌سازی برای مردم در جهت استفاده از محصولات داخلی به جای کالاهای بی کیفیت خارجی زمینه رشد را برای تولیدکننده‌های این حوزه فراهم کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha