چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 15640

وزیر كشور با اشاره به وظایف وزارت كشور برای تامین سلامت در جامعه گفت: به منظور ارتقای سلامت شهر و شهروندان، پروژه شهر سالم در 20 شهر كشور در حال اجرا است.

صادق محصولی در مراسم روز جهانی بهداشت كه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، استعمار و نظام سلطه مبتنی بر آن را از جدی‌ترین چالش‌های سلامت مادی و معنوی بشریت عنوان كرد و گفت:‌ اگر به شاخص‌های سلامت اجتماعی نگاه كنیم، شاخص‌هایی مانند شاخص ایجاد فرصت‌ برای زندگی، شاخص‌ محیط زیست، شاخص دسترسی به غذای سالم، شاخص عدالت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روحی - روانی و غیره به نحوی از سوی نظام سلطه مورد تهدید بوده و در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. وزارت كشور به لحاظ گستردگی ماموریت‌ها از جنبه‌های مختلف با موضوع سلامت در ارتباط است. در این زمینه می‌توان به نقش وزارت كشور در مباحث امنیتی و اجتماعی، مدیریت شهری و مدیریت بحران اشاره كرد.

وی در رابطه با ویژگی‌های تعیین كننده سلامت اجتماعی گفت: در این زمینه می‌توان نظریات مختلف را در الگویی جامع به دو دسته عوامل روانی مانند درك صحیح از واقعیت، مسوولیت پذیری، توانایی برقراری ارتباط سالم، حمایت‌های اجتماعی و ... عوامل اجتماعی مانند شبكه‌های حمایت اجتماعی، خانواده، عوامل اقتصادی، نابرابری‌های اجتماعی و غیره تقسیم كرد كه برخی از آنها باید تقویت و برخی دیگر باید حذف شوند.

محصولی گفت:‌ با توجه به موضوع سلامت اجتماعی در برنامه توسعه چهارم به ویژه در مواد 97 و 98 قانون، دولت مكلف به توجه و توسعه بسیاری از مولفه‌های سلامت اجتماعی شده است كه تقویت بنیاد خانواده، كاهش آسیب اجتماعی، اعتیاد و فقر و توجه به جوانان و بانوان از مهمترین آنها هستند. همچنین در سیاست‌های كلی برنامه پنجم توسعه به نهاد خانواده، جوانان، مبارزه با مواد مخدر، توسعه ورزش و تاكید بر رویكرد انسان سالم توجه ویژه شده است.

وزیر كشور در ادامه افزود: با توجه به نام گذاری امسال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف می‌توان با اصلاح برخی از رفتارهای فردی و اجتماعی در چارچوب شاخص‌های سلامت اجتماعی به تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری جامه عمل پوشاند.

وی گفت: شورای اجتماعی كشور نیز از بدو تاسیس اقدامات مهمی را در این راستا انجام داده است. در دولت نهم هم به منظور بررسی و سیاست گذاری پیرامون سلامت اجتماعی و ارتقا آن در زمینه ارتقا و تحكیم نهاد خانواده، ارتقا رضایت مندی و نشاط اجتماعی، تلاش در جهت تدوین سیاست‌های اجتماعی كشور، كاهش و كنترل آسیب‌های اجتماعی كشور، كاهش و كنترل اعتیاد و غیره كار كرده است.

محصولی گفت: سلامت از نگاه مدیریت شهری نیز از وظایف وزارت كشور است. تامین سلامت و برخورداری از زندگی سالم از حقوق مسلم شهروندی است. هدف كلی مدیریت شهری در رابطه با سلامت شهرها و شعار شهروند سالم، محله سالم و شهر سالم خلاصه می‌شود كه این امر مستلزم مشاركت فرد فرد جامعه است.

وی با بیان اینكه در جهت بالا بردن سلامت شهر و شهروندان، پروژه‌ شهر سالم در 20 شهر كشور در حال اجرا است، گفت: پروژه شهر سالم عبارت است از شهری كه در آن با ایجاد و گسترش پیوسته شرایط فیزیكی و اجتماعی - زیست محیطی و استفاده بهینه از امكانات و شرایط موجود محیطی فراهم شود كه مردم جامعه ضمن حمایت یكدیگر به مشاركت گروهی در انجام كلیه امور نیز بپردازند.

به گزارش ایسنا، وی گفت:‌ هدف اصلی پروژه شهر سالم بهبود وضعیت بهداشت و محیط زیست به وسیله بالا بردن آگاهی و جلب همكاری‌های مردم در مشاركت با سازمان‌های دولتی است. گسترش نقش مقامات مسئول محلی در امور مربوط به بهداشت و تشویق آنان در اجرای سیاست‌های سلامت از هدفهای اولیه این پروژه است.

وزیر كشور گفت: در صورتی كه اقدامات لازم برای حفظ و ارتقای سلامت در روند توسعه مورد توجه قرار گیرد می‌توان بهداشت جامعه را بهبود بخشید.

وی گفت: مشكلات كلیدی توسعه كه به وسیله مدیریت شهری برای سلامت جامعه مورد توجه قرار گرفته است عبارت است از بهداشت فاضلاب در مناطق مسكونی به ویژه برای افراد كم درآمد و مناطق حاشیه شهر، كمبود خدمات اساسی برای مناطق فقیرنشین و غیره.

وزیر كشور در ادامه بهینه سازی سامانه جمع آوری و بازیافت مواد زائد شهری، معاینه فنی خودروها، بهینه سازی و اجرای اصولی طرح جمع آوری حمل و نقل زباله‌ها، بررسی‌ و اجرای اصولی طرح مبارزه با حیوانات موذی، بررسی و اجرای طرح دوچرخه سواری و گسترش فرهنگ استفاده از آن، رعایت حقوق شهروندی و غیره را از برنامه‌های سلامت مدیریت شهری در وزارت كشور عنوان كرد.

محصولی گفت: وزارت كشور نقش اصلی را در سازمان مدیریت بحران و هماهنگی برای مقابله با بحران و سلامت در بلایا و حوادث به عهده دارد. در زمینه ارتقای سلامت از طریق مدیریت بحران اقدامات خوبی انجام داده‌ایم كه در این زمینه می‌توان به ایجاد پایگاه‌ها و ستادهای بحران در كشور، تامین سخت افزارهای لازم جهت امداد رسانی به موقع با رویكرد كاهش مرگ و میر، بالا بردن میزان آگاهی مردم در مواقع بحران برای كاهش آسیب، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای كاربردی به منظور ارتقا سطح دانش دست اندركاران و غیره اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha