عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد مدیریت بحران در مقابله با بلایای طبیعی، گفت: ضعف نظارت و فرسودگی تجهیزات امدادرسانی مهم‌ترین مشکل در مقابله با بحران است.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد مدیریت بحران در مقابله با بلایای طبیعی، گفت: ضعف نظارت و فرسودگی تجهیزات امدادرسانی مهم‌ترین مشکل در مقابله با بحران است.

حمیدرضا مشهدی عباسی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص اختصاص سند مشترک میان دستگاه‌های اجرایی برای مشخص شدن وظایف آنها حین و پس از بحران، گفت: متاسفانه مسئولان مربوطه همه این موارد و طرح‌ها را تنها پس ازبحران عملیاتی می‌کنند و تا قبل از وقوع حادثه و بحران هیچ طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از افزایش خسارت ها ندارند، اما ذکر این نکته بسیار مهم است که ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و استانداری‌ها برای مقابله با بحران از آمادگی لازم برخوردار نیستند.

نماینده مردم دماوند، فیروزکوه و رودهن در مجلس شورای اسلامی، افزود: البته بخشی از مشکلات پس از وقوع بحران به دخل و تصرف برخی نهادها و ارگان‌ها ارتباط دارد، به عنوان مثال شهرداری‌ها جواز ساخت وساز در حریم رودخانه‌ها را صادر کرده و مردم نیز اقدام به ساختمان‌سازی می‌کنند که البته با تغییر مسیر رودخانه مشکلاتی نظیر سیل و افزایش تخریب ها به وجود می آید.

وی تاکید کرد: همچنین باید به این نکته اشاره کرد که تخریب منابع طبیعی باعث سیل می‌شود، اما اگر پیشگیری‌ها به خوبی صورت گیرد هیچ‌گاه شاهد خسارت‌های این چنینی نظیر سیل چندی پیش در استان تهران و برخی استان‌های دیگر کشور نخواهیم بود، اما در حال حاضر چرای بی‌رویه دام آسیب جدی به گیاه‌خاک، مراتع و منابع طبیعی وارد می‌کند که همین امر یکی ازدلایل بروز سیل است.

مشهدی عباسی تصریح کرد: به طور قطع وزارت جهاد کشاورزی باید با متخلفان ورود دام به منابع طبیعی برخورد کرده و این موضوع باید با پروانه و مجوز صورت گیرد، بنابراین باید گفت که در همه نقاط کشور بارندگی دلیل سیل نیست.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور مسئولان مربوط بحران توفان استان تهران را پیگیری خواهد کرد، گفت: متاسفانه بسیاری از تجهیزات و امکانات نهادهای امدادرسان در مواقع بحران کارکرد مناسبی ندارد، به عنوان مثال بسیاری از ماشین های آتش نشانی در زمان وقوع حادثه در مقابله با بحران موفق عمل نکرده و بسیاری از تجهیزات فرسوده هستند، بنابراین مواردی نظیر نظارت، بازرسی و آگاهی همیشه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مشهدی عباسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی ازکشورهای حادثه خیزدنیا است، تصریح کرد: متاسفانه بی توجهی مسئولان و نبود نظارت کافی افزایش خسارت ناشی ازسیل و طوفان را به دنبال خواهد داشت؛ اما امیدواریم که ستاد مدیریت بحران کشور ازخواب غفلت بیدار شده و سهم دستگاه های ذیربط در مدیریت بحران مشخص شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته تشکیل سند مشترک میان دستگاه های اجرایی برای مشخص شدن وظایف آنها حین و پس از بحران اقدام مناسبی است، اما ضعف مدیریت بحران بزرگترین مشکل مسئولان در مقابله با بحران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha