سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲

مبارزه با مواد مخدر فراتر از انجام فعالیت برای یك یا دو سازمان است بنابراین برای ریشه‌كنی یا كاهش خطرات اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی باید همه دستگاه‌ها همكاری كنند.

سلامت نیوز: مبارزه با مواد مخدر فراتر از انجام فعالیت برای یك یا دو سازمان است بنابراین برای ریشه‌كنی یا كاهش خطرات اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی باید همه دستگاه‌ها همكاری كنند.

محمد مراد بیات-جامعه شناس در روزنامه جوان نوشت: متأسفانه در حال حاضر اعتیاد به تار و پود جامعه نفوذ كرده است و برای رفع این دغدغه نیاز به عزم ملی داریم. معضل مواد مخدر در یك شهر و یك لایه از جامعه نیست بلكه در همه شهرها و در تمام لایه‌های جامعه اعم از پیر و جوان، تحصیلكرده و غیر تحصیلكرده و بیكار و شاغل رسوخ كرده، این مسئله مؤید عزم جدی در مبارزه است و رویكرد وزیر كشور و دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در این بین علمی و دقیق است.
مواد مخدر امروزه رنگ و لعاب‌های مختلفی پیدا كرده و اكثر افراد جامعه نسبت به این مسئله آگاهی لازم را ندارند. بسیاری از افراد اطلاع ندارند‌ موادی كه از جانب دوستان به آنها تعارف می‌شود، مخدر است. اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به اندازه لازم انجام نگرفته و این سبب شیوع اعتیاد به انواع مخدرهای صنعتی شده است. به جای پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و اقدام جهت رفع ریشه‌‌ای آن، فقط سیاست در كشور مطرح است. متأسفانه همه چیز سیاست‌بازی شده در حالی كه توجه به مشكلات اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. سن اعتیاد نسبت به گذشته كاهش یافته و باید امر پیشگیری در اولویت كاری همه دستگاه‌ها قرار گیرد. هزینه پیشگیری از اعتیاد به گفته كارشناسان مربوطه یك دهم درمان است. پس چرا با اقدام به موقع و هشدار از طریق رسانه‌ها مانع از كاهش اعتیاد در جامعه نشده‌ایم.
مصرف روان‌گردان‌ها در ابتدا شادی آنی به همراه دارد ولی پس از مدت كوتاهی افسردگی عمیق برای فرد برجای می‌گذارد. دانش افراد و مهارت‌های زندگی میان جوانان باید توسعه یابد تا شاهد انزجار عمومی از مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی باشیم.
جامعه افسرده بیشتر به سمت مواد مخدر گرایش می‌یابد، در صورتی كه اگر ورزش، كارناوال‌های شادی، شور و نشاط سیاسی و اجتماعی در جامعه تقویت شود، اعتیاد در كشور كاهش می‌یابد. تجربیات جهانی نشان می‌دهد باید از جوامع مدنی برای پیشگیری از اعتیاد بهره‌مند شویم و محله به محله برای مبارزه با این بلیه شوم مبارزه كنیم. علاج اعتیاد دارو نیست و ضرورت دارد كه رویكردهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
رفع كمبود فضای شادی یكی از مؤثرترین عوامل در كاهش اعتیاد است و هیچ پدیده‌ای در دنیای كنونی تك‌بعدی نیست و همه چیز با هم در ارتباطند. اعتیاد هم به علل مختلف و متنوعی ایجاد می‌شود لذا برای مبارزه با آن لازم است همه همكاری و مساعدت داشته باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha