سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 156452

فقط دو ماه از به دنیا آمدن سینا کوچولو می‌گذشت، در طول این دو ماه از شیر مادر تغذیه می‌شد. سینا پسری سرحال و قوی بود ولی چند روزی بود که بداخلاقی می‌کرد، گریه‌های بی‌دلیل و نق نق‌های شبانه کم کم داشت اعصاب مادر را به هم می‌ریخت.یک روز که مادرش در حال بازی و خنداندن سینا بود ناگهان چشمش به داخل دهان نوزادش افتاد؛ لایه‌ای سفید رنگ روی زبان و حتی داخل دهان نوزادش را پوشانده بود اول فکر کرد که سینا برفک گرفته ولی با مراجعه به پزشک متوجه شد که بیماری خودش کم کم در حال انتقال به فرزندش است، متأسفانه مادر سینا سال‌ها بود که با بیماری پسوریازیس دست و پنجه نرم می‌کرد.

سلامت نیوز: فقط دو ماه از به دنیا آمدن سینا کوچولو می‌گذشت، در طول این دو ماه از شیر مادر تغذیه می‌شد. سینا پسری سرحال و قوی بود ولی چند روزی بود که بداخلاقی می‌کرد، گریه‌های بی‌دلیل و نق نق‌های شبانه کم کم داشت اعصاب مادر را به هم می‌ریخت.یک روز که مادرش در حال بازی و خنداندن سینا بود ناگهان چشمش به داخل دهان نوزادش افتاد؛ لایه‌ای سفید رنگ روی زبان و حتی داخل دهان نوزادش را پوشانده بود اول فکر کرد که سینا برفک گرفته ولی با مراجعه به پزشک متوجه شد که بیماری خودش کم کم در حال انتقال به فرزندش است، متأسفانه مادر سینا سال‌ها بود که با بیماری پسوریازیس دست و پنجه نرم می‌کرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،دکترروشنک سعیدی، مشاور پوست و مو با اشاره به اینکه این بیماری می‌تواند در تمام نقاط بدن ظاهر شود،می‌گوید:پسوریازیس، بیماری پوستی شایعی است که در آن سلول‌های پوست چرخه طبیعی زندگی خود را از دست می دهند، این بیماری باعث افزایش سرعت ساخت سلول های سطحی شده و پلاک‌های نقره ای که بسیار ضخیم و گاهی خارش دار هستند به وجود می آورد بیماران مبتلا علاوه بر خارش ممکن است از قرمز شدن  و دردناک بودن سطح پوست‌شان نیز شکایت کنند.
بروز علائم پسوریازیس بیشتر در ناحیه پوست سر، آرنج و  زانو است، چنانچه این بیماری  با ورم مفاصل همراه باشد فرد دچار از کارافتادگی می شود.

پسوریازیس چه عوارضی دارد؟
به گفته این مشاور پوست و مو، تکه های قرمز  روی پوست با فلس های نقره ای، نقاط کوچک پوسته پوسته شده، مفاصل متورم وسفت، پوست خشک و ترک خورده و در برخی موارد همراه با خونریزی و هم چنین ناخن‌هایی که به‌صورت غیرطبیعی ضخیم شده‌اند، از عوارض این بیماری هستند؛ شایعترین نوع  این بیماری، پسوریازیس پلاکی است و 90 درصد افراد مبتلا، دچار این نوع هستند، نشانه های این نوع پسوریازیس، جراحت پوست و زخم پوستی خشک و قرمز است و نواحی مختلف پوست با فلس های نقره ای رنگی پوشیده می شود.
این بیماری می تواند در همه جای بدن ظاهرشود اما اکثراً در ناحیه  زانو و همچنین پوست سر بروز می کند. پلاک‌ها می توانند خشک باشند و پوست در فواصل مختلف حتی  می تواند تکه تکه شود و خونریزی کند.
دکترسعیدی با اشاره به اینکه پسوریازیس پوست سر، بخش‌هایی از پوست سر را درگیر می کند بیان می‌دارد: پوست سر شدیداً خارش دار می شود و در موارد شدید می تواند باعث ریزش مو شود ولی با درمان بهبود می یابد، نوع دیگر این بیماری، پسوریازیس ناخنی است که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به پسوریازیس به آن دچار هستند، این بیماری می تواند باعث سوراخ شدن ناخن‌ها یا رشد بیش از حد و از بین رفتن رنگ ناخن‌ها شود و گاهی باعث جدا شدن ناخن نیز خواهد شد، این بیماری می‌تواند به صورت قطره‌ای نیز بروز کند، بدین صورت که نقاط کوچک شبیه قطره روی قفسه  سینه، دست و پا و پوست سر ایجاد می شود، در نوع دیگر این بیماری می‌توان به پسوریازیس معکوس اشاره کرد که در آن اکثراً ناحیه زیربغل و‌زیرپستان و اندام تناسلی و کشاله ران درگیر می شود و تکه‌های نرم وقرمز به وجود می آورد، این بیماری خاص افراد چاق است و با عرق و مالیدن بدتر می شود.
شایان ذکر است، این بیماری، گاهی پس چند روز از بین می‌رود و دوباره بعد از مدتی باز می‌گردد، این بیماری اکثراً بعد از یک عفونت گلو در کودکان به‌وجود می آید.

برای مبارزه با بیماری چه باید کرد؟
به اعتقاد این مشاور پوست و مو استفاده از مرطوب کننده‌ها بعد از حمام کردن بسیار کمک کننده خواهد بود، البته لازم است بدانید که استحمام روزانه باعث نرم شدن پلاک‌های پسوریازیس و برداشته شدن نقاط و تکه های خشک از روی پوست خواهد شد، در ضمن هوای سرد  باعث شدت پیدا کردن  بیماری می‌شود ولی در فصل تابستان که نور خورشید به پوست می‌تابد علائم بیماری هم کاهش خواهند یافت، توصیه می‌شود در  فصل زمستان از دستگاه‌های بخور گرم در منزلتان استفاده کنید.
دکترسعیدی در خاتمه توصیه می‌کند: بهتر است اشخاص مبتلا به پسوریازیس از کشیدن سیگار و مصرف الکل خودداری کنند و رژیم غذایی مناسبی داشته باشند، برای پیشگیری از آسیب به ناخن‌ها هم آنها را کوتاه نگه دارند و حتماً پیش از خروج  از منزل دستکش بپوشند. البته باید یادآور شوم که لیزردرمانی های مکرر نیز می‌تواند تا حدی این بیماری را کنترل کند و در نهایت استفاده از کورتون‌ها و کورتیکواستروئیدها در درمان این بیماری مؤثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha