رییس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: سم د.د.ت در همه جای دنیا منسوخ شده است و استفاده از آن عوارض برگشت ناپذیر برای انسان دارد اما گزارش های غیر رسمی نشان می دهد هنوز این سم خطرناک در برخی مزارع کشاورزی استفاده می شود.

سم غیر مجاز د.د.ت هنوز در برخی مزارع کشاورزی استفاده می شود

سلامت نیوز: رییس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: سم د.د.ت در همه جای دنیا منسوخ شده است و استفاده از آن عوارض برگشت ناپذیر برای انسان دارد اما گزارش های غیر رسمی نشان می دهد هنوز این سم خطرناک در برخی مزارع کشاورزی استفاده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،حسین رستگاردر مورد استفاده از سم د.د.ت توضیح داد: هیچ مجوزی برای واردات و مصرف این سم از طرف وزارت بهداشت صادر نشده و در دنیا نیز مصرف این سم خطرناک منسوخ و از رده خارج شده است.

وی گفت: استفاده از سم د.د.ت عوارض خطرناک و برگشت ناپذیری برای بدن انسان دارد و وجود این عوارض خطرناک در سم یاد شده ثابت شده است.
رییس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا هنوز از این سم در کشور ما استفاده می شود اظهارداشت:گزارش رسمی نداریم اما از گوشه و کنار به صورت غیر رسمی شنیده ایم که هنوز در برخی مزارع کشاورزی به صورت غیر مجاز از این سم استفاده می شود.
رستگار افزود: سم د.د.ت تولید داخل ندارد و به صورت قاچاق وارد کشور می شود، علت اینکه برخی کشاورزان از این سم منسوخ استفاده می کنند، ارزان تر بودن آن نیست بلکه قویتر بودن آن است.


وی در ادامه افزود: معمولاً این سم را با سموم دیگر مخلوط می کنند تا اثربخشی آن بیشتر شود.
وی تأکید کرد: گزارش های ما نشان می دهد که سموم کشاورزی غیر مجاز در برخی مزارع استفاده می شود، در حالی که هیچ یک از این سموم اجازه ورود ندارند.
رییس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو اضافه کرد: سم د.د.ت کاربرد خانگی ندارد، ضمن اینکه برای مصارف خانگی از مقادیر اندک سم استفاده می شود و بیشتر گزارش های غیر رسمی و شنیده های ما حاکی از این است که در برخی مزارع کشاورزی از این سم به عنوان آفت کش قوی استفاده می شود.


وی گفت: وزارت کشاورزی هم استفاده از این سم را ممنوع کرده است و در جلسات مشترکی که در کمیته آلاینده ها بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی به صورت ماهانه یا هر دو ماه یکبار تشکیل می شود بارها بر ممنوعیت و حذف این نوع سموم تاکید شده و نظارت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه تشدید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha