با گذشت بیش از ٤٨ ساعت از ماجرای بازداشت جراح عمومی بیمارستان ولی‌عصر (عج) شهرستان نورآباد ممسنی استان فارس از سوی بازپرس همان شهرستان، بالاترین مقام قضایی کشور دستور داد تا پرونده به سرعت رسیدگی شود. وزیر بهداشت هم در واکنش به این موضوع، بازداشت جراح را نادرست اعلام کرد.

سلامت نیوز: با گذشت بیش از ٤٨ ساعت از ماجرای بازداشت جراح عمومی بیمارستان ولی‌عصر (عج) شهرستان نورآباد ممسنی استان فارس از سوی بازپرس همان شهرستان، بالاترین مقام قضایی کشور دستور داد تا پرونده به سرعت رسیدگی شود. وزیر بهداشت هم در واکنش به این موضوع، بازداشت جراح را نادرست اعلام کرد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: ماجرا از عصر روز یکشنبه چهارم مرداد ماه شروع شد؛ زمانی که فروغ رزمجویی، جراح عمومی بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیمارستان ممسنی، پس از معاینه مصدومی که از ناحیه سینه با چاقو مجروح شده بود، در ایستگاه پرستاری نسخه بیمار را می‌نوشت و بازپرس پرونده همزمان برای بررسی یک درگیری منجر به جرح، وارد بیمارستان شد. بازپرس با اعلام این‌که بیمار بدحال است و وضع وخیمی دارد، چندین بار از پزشک می‌خواهد تا بار دیگر مصدوم را معاینه کند اما پزشک در پاسخ تأکید می‌کند که اقدامات لازم برای این بیمار انجام شده و نیازی به معاینه مجدد ندارد، بازپرس اما با این توضیحات قانع نمی‌شود و درنهایت پس از درگیری لفظی با پزشک، حکم بازداشت دکتر رزمجویی را به اتهام اجرا نکردن دستور بازپرس صادر می‌کند. پس از این اتفاق، پزشک جراح در مقابل بیماران و پرسنل اورژانس بیمارستان، دستبند زده و به بازداشتگاه منتقل می‌شود. براساس آنچه پرسنل بیمارستان ولی‌عصر اعلام کردند، دکتر رزمجویی تا ساعت ١٢ شب، در بازداشت به سر برد و پس از آن به شرط مراجعه در روز بعد برای ادامه بررسی‌ها، آزاد می‌شود. اتهام پزشک هم توهین به مامور دولت اعلام شد.
این اتفاق واکنش‌های زیادی را از سوی پزشکان بیمارستان ولی‌عصر(عج) و در ادامه بیمارستان‌های استان فارس به همراه داشت. آنها برای ساعتی دست از کار کشیدند به‌طوری که شورای تأمین شهرستان ممسنی در این زمینه تشکیل جلسه داد. پزشکان روز بعد هم در اعتراض به این موضوع تجمع‌های پراکنده‌ای داشتند؛ حتی گفته می‌شود، تعدادی از مردم ممسنی نسبت به بازداشت جراح بیمارستان این شهر اعتراض کرده و جلوی بیمارستان ولی‌عصر تجمع کردند.
انتشار این خبر اما با شایعه‌هایی همراه بود، از
سیلی زدن به صورت این پزشک تا ضرب و جرح او مقابل کودک سه ساله‌اش، در مدت زمان کمی در شبکه‌های ارتباطی تلفن همراه، دست به دست می‌چرخید، ارسال‌کنندگان این پیام تقاضای انتشار مجدد این خبر را داشتند. با این همه رزمجویی، در یک پیام کوتاه در شبکه تلگرام، تنها خبر بازداشت و دستبند زدنش را تأیید کرد.
وقتی این خبر به گوش عباس زارع نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت رسید، به سرعت پاسخ داد: «ظاهرا بازپرس پرونده‌ یک نزاع خانوادگی
 یکشنبه شب، قصد بازجویی از یک بیمار چاقو خورده را داشت که با ممانعت جراح معالج او روبه‌رو و این مسأله منجر به درگیری لفظی و بازداشت خانم دکتر شد.» او ادامه داد: «با مداخله فوری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رزمجویی همان شب آزاد و از سوی رئیس دادگستری استان فارس نیز دستور برخورد با بازپرس صادر شد.» بنا بر آنچه مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد،یک تیم بازرسی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ممسنی اعزام شد و وزارت بهداشت هم پیگیر ماجراست.
حالا وزیر بهداشت، در تماس با آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد که اقدام افراد خاطی دخالت در امر پزشکی است: «از نظر ما این یک بازداشت ناصحیح بوده و اقدام افراد خاطی، دخالت در امر پزشکی محسوب می‌شود و رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی سریع به موضوع را صادر کرد.»


هاشمی به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با رئیس قوه قضائیه اشاره کرد: «بالاخره در دستگاه قضایی هم مانند دستگاه اجرایی توسط برخی افراد سلیقه‌پردازی می‌شود. در یکی از شهرستان‌ها در مورد یک جراح کشیک که وظیفه‌اش را درست انجام داده بود، اقدامی انجام شد که از نظر ما دخالت در امور پزشکی بود و من این موضوع را به رئیس قوه قضائیه اطلاع دادم و ایشان هم دستور رسیدگی سریع به موضوع را صادر کردند.» وزیر بهداشت اما روایت دیگری از ماجرای بازداشت این جراح عمومی دارد. او گفت: «زمانی که پزشک معالج بالای سر بیمار مصدوم بود و خدمات درمانی ارایه می‌داد، مامور خاطی برای انجام فرآیند بازپرسی وارد بیمارستان شد. او آن‌جا از ادامه فعالیت پزشک معالج برای انجام بازپرسی، خودداری کرد و درنهایت به دلیل مشکلی که پیش آمد، اقدام به دستگیری جراح عمومی کرد. این درحالی است که پزشک جراح تنها براساس رسالت حرفه‌ای خود در برابر اقدام غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی مامور مورد نظر مقاومت کرده بود و این گونه مورد بی‌احترامی قرار گرفت.»‌ هاشمی ادامه داد: «این پزشک در شرایطی دستگیر شده است که مرکز درمانی مورد اشاره و چندین بیمار بدحال دیگر به حضور پزشک نیازمند بودند، حال آن‌که او ناچار به ترک محل کار شده است. شرایط دستگیری پزشک با دستبند آثار بسیار بد و نامطلوبی در محیط بیمارستان و دیگر مراکز درمانی کشور به جا گذاشته است.» او از رئیس قوه قضائیه خواست تا با خاطیان برخورد جدی و پیگیری حقوقی شود: «این مشکل حل شد، البته استیفای حقوق آن جراح وظیفه‌شناس به قوت خود باقی است و خواسته ما از آیت‌الله آملی این است که این استیفا عملی و اجرایی شود که من مطمئن هستم این موضوع محقق می‌شود.» وزیر بهداشت معتقد است که این اتفاق یک بازداشت بیجا بوده، به همین خاطر دستور رسیدگی و برخورد با آن صادر شده است.


پیام اینستاگرامی وزیر بهداشت برای خانم جراح
وزیر بهداشت در پیامی در اینستاگرام هم از خدمات جراح فعال در بیمارستان‌ ممسنی تشکر کرد و نوشت:«روز یکشنبه که همراه رئیس‌جمهوری در سفر کردستان بودم، خبری به دستم رسید درباره بازداشت یکی از همکاران عزیزمان هنگام انجام وظیفه در شهرستان ممسنی. سپردم درباره موضوع تحقیق کنند. روز دوشنبه گزارش دادند که دکتر فروغ رزمجویی، متخصص جراح عمومی در بیمارستان ولی‌عصر نورآباد ممسنی، چون دستورات بازپرس پرونده در مورد خانم چاقو خورده در یک نزاع خانوادگی را اجرا نکرده، مورد عتاب قرار گرفته و درنهایت برای چند ساعت بازداشت شده است. البته با دخالت ریاست دانشگاه، مسأله حل‌وفصل شده و گویا رئیس دادگستری استان هم دستور رسیدگی و برخورد لازم با این اقدام را صادر کرده است. این اتفاق تاسف‌بار است و همه ما باید برای پیشگیری از تکرار آن آستین همت بالا بزنیم. من هم در همین راستا با ریاست محترم قوه قضائیه صحبت کردم و نامه‌ای نیز خدمت‌شان فرستادم. امیدوارم با نگاه مدبرانه‌ای که ایشان دارند، این رویداد تلخ، نتیجه‌ای شیرین برای عموم همکاران داشته باشد. اما به اقدام دکتر رزمجویی افتخار می‌کنیم که چون سایر همکاران ما در سخت‌ترین شرایط و با وجود همه ناملایمات در انجام وظیفه خود ذره‌ای کوتاهی نمی‌کنند.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز همزمان با انتشار خبر این اتفاق، با اعزام هیأتی متشکل از معاون درمان دانشگاه و مدیر ستاد حوادث غیرمترقبه دانشگاه به محل بیمارستان ممسنی، خواستار رسیدگی به این موضوع شد. براساس این گزارش در ساعات اولیه این اتفاق، معاون درمان دانشگاه همراه مدیر حوادث غیرمترقبه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به بیمارستان حضرت ولی‌عصر (عج) ممسنی رفته و با حضور رئیس شبکه بهداشتی درمانی ممسنی، رئیس بیمارستان حضرت ولی‌عصر (عج) و مسئول حراست شبکه بهداشتی درمانی ممسنی جلسه‌ای تشکیل داده و در آن جلسه مقرر شد موضوع از طریق فرمانداری و دادگستری شهرستان پیگیری شود. محمد‌هادی ایمانیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها تأکید کرده بود که: «این اقدام بازپرس پرونده، عجولانه بود و جامعه پزشکی به خاطر این برخورد، از قوه قضائیه انتظار دارد هر چه سریع‌تر به پرونده بازداشت پزشک رسیدگی کند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با «شهروند» جزییات بازداشت جراح عمومی بیمارستانی در ممسنی را تشریح کرد:


جراح عمومی بیشتر از ٥ ساعت بازداشت بود
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جزییات بیشتری از ماجرای بازداشت جراح عمومی بیمارستان ولی‌عصر(عج) شهرستان نورآباد ممسنی را اعلام کرد. محمد‌هادی ایمانیه توضیح داد: «صبح روز یکشنبه چهارم مرداد ماه، زن مصدومی را به بیمارستان منتقل کردند که از سوی همسر سابقش، با چاقو از ناحیه سینه به شدت مجروح شده بود. همسر سابق این زن هم بلافاصله پس از این اتفاق، با سیانور خودکشی کرده و جان باخته بود.

پس از انتقال این زن مصدوم، دکتر رزمجویی، به‌عنوان پزشک جراح، بر بالینش حاضر شده و پس از بخیه زدن قسمتی که با چاقو باز شده بود، به ایستگاه پرستاری رفت تا برایش دارو تجویز کند. همان زمان بازپرس دادگاه این شهرستان که مسئول پرونده بود با مامور دادستانی وارد می‌شود و نگران از این‌که تنها بازمانده یک جنایت خانوادگی جان دهد، از پزشک می‌خواهد که بار دیگر مصدوم را معاینه کند.»

او ادامه داد: «پزشک به بازپرس می‌گوید که اقدامات درمانی انجام شده و نیازی به معاینه مجدد نیست، اما بازپرس که می‌خواست پرونده‌اش را کامل کند و نگران بود که بازمانده پرونده فوت کند، بحثی را با پزشک ادامه می‌دهد و درنهایت به خاطر این‌که پزشک زیر بار حرف بازپرس نمی‌رود، بازپرس بیمارستان را ترک می‌کند و یک ساعت بعد با حکم جلبی که از دادستان شهرستان گرفته بود، همراه با دو مامور از پاسگاه برمی‌گردد و با دستبندی که همراهش آورده بود، به پزشک دستبند می‌زند و او را با خود به پاسگاه می‌برد.»

به گفته ایمانیه، بازپرس پرونده به هیچ وجه نباید در کار پزشک دخالت می‌کرد: «ما قبول داریم که بازپرس نگران مرگ مصدوم پرونده بود چرا که تحقیقاتشان نیمه‌کاره می‌ماند اما این‌که با حکم جلب بار دیگر به بیمارستان برمی‌گردد و دستبند به پزشک می‌زند، دیگر قابل قبول نیست.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تمام مسائلی که درباره سیلی زدن و ضرب و جرح پزشک مطرح شده را شایعه خواند: « فروغ رزمجویی، از ساعت ٥ تا ٧ بعد از ظهر را در پاسگاه نورآباد بازداشت بود، از آن‌جا هم به دادگستری نورآباد منتقل شد و دو تا سه ساعت آن‌جا ماند، درنهایت هم با پیگیری‌های ما همان شب آزاد شد. روز بعد هم با صحبت‌هایی که با مدیرکل دادگستری کردیم و رفت‌وآمدهایی که داشتیم، فعلا ماجرا را خاتمه دادیم. هر چند که درنهایت نتوانستیم با آنها به تفاهم برسیم.»

او با بیان این‌که رزمجویی، هم اکنون در بیمارستان، مشغول به کار است و حال بیمار مصدوم رو به بهبود است، گفت: « ما از مدیرکل دادگستری استان درخواست کردیم تا این موضوع را رسیدگی کنند و با بازپرس خاطی برخورد کنند.» او از سفر رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به شیراز خبر داد: «دکتر زالی امروز به شیراز می‌آید تا به این پرونده رسیدگی کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha