معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن را بعد از تشکیل شبکه مراقبت‌های اولیه (PHC) در دهه 60، دومین انقلاب نظام سلامت پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

سلامت نیوز:معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن را بعد از تشکیل شبکه مراقبت‌های اولیه (PHC) در دهه 60، دومین انقلاب نظام سلامت پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر احمد کوشا گفت: این سند در بازه زمانی 1394 تا 1404 اجرایی می‌شود و در راستای اهداف 9 گانه سازمان بهداشت جهانی است که تکلیف کرده است تا سال 2025 میلادی بیماری‌های غیرواگیر در جهان باید 25 درصد کاهش یابد.
وی افزود: چهار بیماری عمده غیرواگیر در جوامع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های ریوی مزمن و آسم و چهار عامل خطر آن‌ها مصرف دخانیات، الکل، کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب هستند.


کوشا ادامه داد: 65 درصد بار بیماری‌های کشور همین بیماری‌ها هستند و شایسته بود وزارت بهداشت یک برنامه مشخص و منسجم برای مقابله با آن‌ها تدوین کند.
تحول بهداشتی پشت جبهه تحول در نظام سلامت کشوروی با اشاره به اینکه نظام سلامت هم اکنون تحول خوبی در جهت کاستن بار مالی هزینه‌های درمانی و دسترسی مردم به خدمات درمانی انجام داده است، گفت: پشت جبهه این برنامه تحولی ارزشمند، اقدامات پیشگیرانه است که باید در حوزه بهداشت به وقوع پیوندد.
کوشا افزود: در واقع تا زمانی که در امر پیشگیری از بیماری‌های شایع، اقدام اساسی انجام نشود در نهایت کمر دولت در تامین هزینه‌های روزافزون درمانی خواهد شکست.


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به همت دولت از ابتدای تشکیل دولت یازدهم در خصوص کنترل بیماری‌های غیرواگیر، خاطرنشان کرد: این برنامه پس از تشکیل کمیته ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر به ریاست وزیر بهداشت تدوین و تکمیل شد و طی هفته گذشته در حضور دبیرکل سازمان بهداشت جهانی و مدیر منطقه‌ای امرو به امضای معاون اول رییس جمهور و وزرای آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست رسید.


معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت در ادامه افزود: 65 درصد بار بیماری‌های کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر باید تا سال 2025 بیماری‌های غیرواگیر در جوامع 25 درصد کاهش یابد.


به گفته وی، سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر به امضای معاون اول رییس جمهور و جند وزیر دولت رسیده و رییس مجلس، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی و رییس منطقه امرو بر حاشیه آن یادداشت نوشته وبر اجرای آن تاکید کرده‌اند.
وی افزود: اجرای این سند بعد از تشکیل شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی در کشور در دهه 60، دومین انقلاب در عرصه سلامت خواهد بود. این سند امسال در چهار استان کشور اجرای آزمایشی شده و از سال آینده در سراسر کشور اجرایی می‌شود.


بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، کوشا بیان داشت: در واقع تمام هیات دولت مصمم شده‌اند که مفاد این سند را به اجرا گذارند و در این سند علاوه بر اهداف 9 گانه سازمان بهداشت جهانی تلاش شده است برای مشکلات خاص کشور از جمله سوانح، حوادث و تصادفات و مشکلات روحی - روانی نیز برنامه‌های مناسبی نوشته شود.


وی ادامه داد: این سند در برنامه‌های نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی در نظام شبکه ادغام می‌شود و می‌تواند منشاء تحول بسیار بزرگی در کشور شود.
وی افزود: در این برنامه بهورزان در خانه‌های بهداشت روستایی و مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت شهری، جمعیت هدف هر کدام از بیماری‌های غیرواگیر را قبل از اینکه حتی علایم مشخصی از خود بروز دهند شناسایی کرده و با اقدامات پیشگیرانه آنها را تحت نظارت پزشکان قرار می‌دهند.
کوشا گفت: اکنون نظام بهداشتی منتظر می‌ماند تا علامت بیماری در فرد شناسایی شود و سپس مراقبت انجام می‌شود، این درحالیست که طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی از آنجا که اغلب مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگر در افرادی که فاکتور خطر متوسط در ابتلا به یک بیماری را دارند، اتفاق می‌افتد؛ یعنی زمانی که اغلب بدون علامت هستند. بنابراین شناسایی و مراقبت این افراد می‌تواند مانع از بروز علایم و بیماری در فرد شده و از ایجاد مرگ‌های زودرس جلوگیری کند.


پیشگیری از مرگ‌های بین 30 تا 70 سالگیرییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر افزود: مرگ و میر زودرس به مرگ‌های بین سال‌های 30 تا 70 سالگی اطلاق می‌شود و این سند در پی آنست که به هدف کاهش 25 درصدی این مرگ‌ها برسد.
وی مزیت این برنامه را عدم تحمیل هزینه گزاف بر دوش نظام سلامت دانست و خاطرنشان کرد: در عین حال مشکل این برنامه می‌تواند عدم استقبال مردم از اجرای آن باشد. بنابراین مردم باید طوری توجیه شوند که برای مراقبت‌های موجود در این برنامه به خانه‌ها و مراکز بهداشت محل خود مراجعه کرده و به توصیه‌های بهورزان و مراقبین سلامت که تحت راهنمایی‌های پزشک هستند عمل کنند و اگر دارویی برای آنها تجویز می‌شود حتی اگر بدون علامت بیماری هستند آن را مصرف کنند.


کوشا با اعلام اینکه بر حاشیه این برنامه مارگارت چان، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، رییس مجلس شورای اسلامی و رییس منطقه امرو یادداشت نوشته‌اند، گفت: مارگارت چان اذعان کرد که در طول دوره مدیریتش تاکنون در جلسه‌ای در این سطح با حضور چند وزیر برای تدوین یک سند ملی شرکت نکرده است.
وی با اعلام اینکه در سال 94 این سند در چهار شهرستان از چهار استان آذربایجان غربی و شرقی، کرمان و اصفهان به صورت پایلوت اجرا می‌شود، افزود: از ابتدای سال آینده شاهد اجرای سراسری این برنامه ملی خواهیم بود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha