متخصص علوم اعصاب گفت: اگر میزان خواب کل افراد جامعه را بین ۴.۵ تا 10 ساعت در شبانه روز در نظر بگیریم، بیش از 90 درصد افراد در طول 24 ساعت، بین 6 تا 8 ساعت نیاز به خواب دارند.

سلامت نیوز:متخصص علوم اعصاب گفت: اگر میزان خواب کل افراد جامعه را بین ۴.۵ تا 10 ساعت در شبانه روز در نظر بگیریم، بیش از 90 درصد افراد در طول 24 ساعت، بین 6 تا 8 ساعت نیاز به خواب دارند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد ترابی نامی گفت: چرخه خواب و بیداری مانند بسیاری از عملکردهای بیولوژی بدن انسان، اگر مناسب انجام شود، انرژی بخش خواهد بود.


وی اظهار داشت: میزان خواب با سن افراد رابطه عکس دارد بطوری که هرچه سن بیشتر می شود، میزان خواب فرد کمتر خواهد شد، همچنانکه نوزادان، دارای خواب بیشتری نسبت به افراد بزرگسال هستند.


وی در پاسخ به سوالی که در مورد تفاوت بین کیفیت خواب روز و شب و همچنین اهمیت میزان خواب پرسیده شد، افزود: ما باید به ساعت زیستی بدنمان توجه کنیم و نمی توان نسبت به آن بی توجه بود. جایگزینی خواب روز به جای خواب شب ، چون با ریتم بیولوژی بدن انسان مطابقت ندارد، در طولانی مدت مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدرس کارگاه خواب و اختلالات خواب در علوم اعصاب درباره انواع اختلالات خواب و شایع ترین نوع آن در جامعه گفت: طبق آخرین طبقه بندی ها در منابع علمی ، 84 نوع اختلال خواب وجود دارد که شایع ترین اختلالات خواب به ترتیب شیوع آنها، بدخوابی و بی خوابی، آپنه انسدادی خواب (مشکلات تنفسی به هنگام خواب) و  سندروم پای بی قرار (اختلال حرکات متناوب پا حین خواب) است.


وی در تعریف بی خوابی اظهارداشت: بی خوابی ، یعنی وجود اشکال در شروع خواب یا پایداری خواب ، به این معنی که بیدارشدن های مکرر حین خواب شبانه با اشکال در به خواب رفتن مجدد همراه است و در این مواقع گاهی لازم است اشکالات ثانویه ای را جستجو کرد و با تشخیص دقیق، نسبت به درمان و رفع آن اقدام شود.


وی درباره اختلال انسداد تنفسی به هنگام خواب نیز گفت: این اختلال ، معمولا در میان مردان چاق، با سن بالای 50 سال که دارای گردن کوتاه و سایز بزرگ دور گردن هستند و به هنگام خواب ، خوروپف می کنند، مشاهده می شود.
ترابی نامی افزود: این افراد با مشکل پرفشاری خون و دیابت و نیز خواب آلودگی هنگام روز و افت کارکردهای اجرایی روزانه، به پزشک مراجعه می کنند، که اگر به این شکایات بی توجهی شده و نسبت به درمان مناسب آن اقدام نشود، به مرور عملکردهایی مانند حافظه، توجه، یادگیری کاهش یافته و در مواردی افت کارکردهای شناختی مغز مشاهده خواهد شد.
وی ادامه داد: پزشک در معاینات تخصصی و با تشخیص قطعی، می تواند با استفاده از دستگاه  CPAP  نسبت به اصلاح اختلال وقفه تنفسی مراجعه کننده اقدام نماید.


وی همچنین با اشاره به وجود اختلال سندروم پای بی قرار در میان افراد جامعه، گفت: این افراد با حرکات متناوب پا حین خواب مواجه هستند که باعث بروز مشکل جدی در تداوم خواب آنها می گردد.


ترابی نامی گفت: اکثر بیمارانی که با اختلالات خواب به پزشک مراجعه می کنند، نیاز به انجام تست خواب یا پلی سومنوگرافی دارند، که برای تشخیص نوع اختلال و یافتن علت یا علل آن ضروری است. هم اکنون این تست در بیمارستان های مراکز دانشگاهی تهران، شیراز، اصفهان و سایر مراکز استانی بزرگ کشور و نیز درمانگاههای مجهز با استانداردهای لازم در حال انجام است.


وی افزود: انجام این تست تخصصی که معمولا حدود 6 تا 7 ساعت طول می کشد، نتایج خواب شبانه مراجعه کننده را در حدود 700 تا 800 صفحه ثبت می کند و با نظرات گروهی از متخصصان ریه و دستگاه تنفسی، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب و در نهایت با همکاری نوروسومنولوژیست، بررسی، تشخیص و تدوین پروتکل درمانی لازم انجام می پذیرد .


کارگاه آموزشی خواب و اختلالات خواب در علوم اعصاب از سری دوره های رویکردهای نوین علوم شناختی با تدریس دکتر ترابی نامی، هفته گذشته با همکاری موسسه نواندیشان آویژه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha