استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ابتلا به سنگ کلیه هیچ علامتی ندارد و تنها درصورتی‌که سنگ از جای خود حرکت کند و با انسداد مسیر خروج ادرار باعث تجمع ادرار و اتساع در آن ناحیه شود، درد شدیدی به همراه دارد.

سلامت نیوز:استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ابتلا به سنگ کلیه هیچ علامتی ندارد و تنها درصورتی‌که سنگ از جای خود حرکت کند و با انسداد مسیر خروج ادرار باعث تجمع ادرار و اتساع در آن ناحیه شود، درد شدیدی به همراه دارد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،محمدرضا رزاقی با اشاره به اینکه تشکیل سنگ‌های سیستم ادراری بدون علامت هستند، گفت: بیماران با سنگ‌های بسیار بزرگ در کلیه در حالی به پزشک مراجعه می‌کنند که پیش از آن هیچ‌گونه اطلاعی از وجود این سنگ در سیستم ادراری‌شان نداشتند یا اینکه تنها زمانی که برای سونوگرافی باهدف دیگری مراجعه کرده‌اند؛ به‌صورت تصادفی از وجود سنگ در کلیه‌شان مطلع شدند.


وی با اشاره به این مطلب که عامل ارث ازجمله عمده‌ترین عوامل زمینه‌ساز تشکیل سنگ در سیستم ادراری است، بیان داشت: افرادی که سابقه تشکیل سنگ در خانواده‌شان وجود دارد باید سالی یک بار با انجام سونوگرافی و هر شش ماه یک‌بار با انجام آزمایش ادرار نسبت به پیشگیری از ابتلا به سنگ‌های کلیوی اقدام کنند.
وی با اشاره به این مطلب که سنگ‌های ادراری از بیماری‌های بسیار شایع اورولوژی است، اضافه کرد: عفونت‌های ادراری ، انسدادهای مسیر ادراری، داشتن رژیم غذایی ثابت در طولانی‌مدت و برخی داروها و ...ازجمله عوامل مؤثر در تشکیل هسته اولیه سنگ‌های ادراری هستند.


این جراح و متخصص کلیه در تشریح عامل تغذیه به‌عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سنگ کلیه، گفت: افرادی که از لبنیات یا غذاهای خام یا پروتئین برای طولانی‌مدت به‌صورت ثابت استفاده می‌کنند مستعد ابتلا به سنگ کلیه از جنس همان ماده‌ای هستند که در رژیم غذایی‌شان بیشتر استفاده می‌کردند.
رزاقی درباره مضرات برخی نوشیدنی‌ها برای سلامت سیستم ادراری گفت: استفاده مستمر از نوشابه، قهوه، چای غلیظ و آبمیوه‌های مصنوعی به دلیل داشتن اگزالات بسیار زیاد اثرات سویی بر روی سلامت کلیه و سیستم ادراری دارند. این در حالی است که مصرف این نوشیدنی‌ها به صورت تفنن و گاهی اوقات منعی ندارد، ولی برای کاهش اثرات مضر آن‌ها توصیه می‌شود پس از صرف این نوشیدنی‌ها دو لیوان آب میل شود.


رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی در پایان درباره حفظ سلامت دستگاه ادراری، هشدار داد: تعلل در تخلیه کردن ادرار در هنگام پر شدن مثانه از عواملی است که باعث ایجاد عفونت‌های ادراری، سنگ‌های ادراری و تنبل شدن مثانه می‌شود و باعث از بین رفتن عملکرد مناسب دستگاه ادراری به‌مرورزمان خواهد شد. سرگرم شدن با کامپیوتر و مشغله‌های درسی و کاری، از مواردی است که فرد را از توجه به‌ضرورت انجام این دستور پیشگیرانه غافل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha