علیرضا مرندی معتقد است كه شعار عدالت در سلامت اجرایی نشده و باید در سال اصلاح الگوی مصرف اعتبارات حوزه سلامت به جای خرید تجهیزات و داروهای گران صرف بیماران محروم شود.

وزیر اسبق بهداشت و درمان با انتقاد از اجرایی نشدن شعار عدالت در سلامت گفت: در سال‌های اخیر فاصله طبقات محروم و ثروتمند در استفاده و بهره مندی از خدمات سلامت را کم که نکرده بلکه بیشتر هم کرده‌ایم.
علیرضا مرندی در گفت‌وگو با ایلنا در آستانه هفته سلامت و در بیان اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان افزود: مسایل زیربنایی، ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها و برقراری عدالت در سلامت باید بیش از گذشته مد نظر قرار گیرد.
او ادامه داد: در حال حاضر درمان محوری به عنوان اولین اصل توجه در نظام سلامت مورد توجه است در حالی که باید به پیشگیری از بیماری ها تاکید شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت درمان محوری را توجیه نشدن سلامت به معنای واقعی دانست و گفت: عمده سرمایه گذاری در حوزه سلامت به دنباله روی از شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی گران قیمت و داروهای گران معطوف شده که در صدر آنها آمریکا و کشورهای پیشرفته قرار دارند.
مرندی تصریح کرد: کشورهایی مانند آمریکا که مورد تقلید قرار گرفته اند در سال های اخیر به دنباله روی از کمپانی های عظیم سازنده تجهیزات گران به مرز ورشکستگی رسیده اند و کشور ما نیز همان اشتباه را تکرار می کند.
مرندی افزود: کشورهای پیشرفته با سرانه بالای درمان در حالی که از ایران ثروتمندتر هستند به اشتباه خود پی‌برده‌اند و ایران نیز باید به کشورهای مانند کوبا و سریلانکا که به بحث پیشگیری و ارتقای سلامت توجه می‌کند نگاه کند.

-عدالت در سلامت هدفمند نبوده است
وزیر اسبق بهداشت و درمان کشور اظهار کرد: به جای توجه به مباحث مربوط به ابعاد روانی و اجتماعی افراد توجه به ابعاد جسمانی بیشتر تاکید می شود در حالی که اگر به عوامل اجتماعی با رویکردی مناسب نگریسته می شد بعد عدالت در سلامت نیز کاربردی می شد.
او افزود: نظام جمهوری اسلامی برای ایجاد عدالت و با این محور تشکیل و تلاش کرده اما در حوزه سلامت هدفمند عمل نشده و عدالت محوری به نتیجه نرسیده است.
مرندی معتقد است كه مفهوم عدالت در سلامت بهره مندی یکنواخت عامه مردم از خدمات سلامت است که متاسفانه تلاش نکرده‌ایم افرادی که از نظر اقتصادی و محل سکونت و طبقه اجتماعی محروم هستند به اندازه افراد ثروتمند از خدمات بهره مند شوند.
او افزود: افرادی که در شهرستان های محروم کشور دسترسی کمتری به خدمات سلامت دارند فرهنگ و آگاهی کمتری نیز به مسایل بهداشتی دارند بنابراین نیازمند خدمات بهتر هستند.

-رتبه ایران از نظر سلامت سال به سال در حال سقوط است
عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: زمانی که رتبه ایران در جهان 37 بود، کشورهای دیگر به عدالت در سلامت توجه کردند و ایران به دلیل بی توجهی با این مقوله سال به سال به روند نزولی خود نزدیک شد به طوری که هم اکنون در جایگاه 123 جهان قرار دارد.
او ادامه داد: طبق مصوبه بهداشت جهانی که یک ماه و نیم آینده در جلسه وزرای بهداشت در ژنو مطرح خواهد شد بر سیستم ارایه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشت و رسیدن به عدالت در سلامت تاکید می شود.
مرندی گفت: مقدمات طرح این مصوبه فراهم شده و در کمیته اجرایی سازمان جهانی بهداشت نیز مصوب شده است.

-در سال اصلاح الگوی مصرف اعتبارات صرف محرومان شود
نماینده مردم تهران در مجلس هشتم با اشاره به نام گذاری سال 88 به سال اصلاح الگوی مصرف، خواستار برنامه ریزی مجدد و هزینه شدن اعتبارات سلامت برای مردم محروم شد.
مرندی تصریح کرد: اعتبارات به جای صرف در تجهیزات پزشکی که وسیله ابتذال پزشکان را گاهی فراهم می کند باید در جهت ارتقای سلامت هزینه شود.
او اجرای سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده و ارتقای شبکه بهداشت در کشور را راه حلی برای درمان معضلات کنونی نظام سلامت دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha