چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 156528

کارانه میلیونی پزشکان چقدر صحت دارد؟

سلامت نیوز:از زمان ابلاغ کتاب جدید تعرفه های پزشکی در فاز سوم اجرای طرح تحول نظام سلامت، موضوع کارانه دریافتی برخی پزشکان یکی از مباحث چالش برانگیز این حوزه بوده است،بطوری که صحبت از کارانه های چند ده میلیونی است!
 
به گزارش قدس آنلاین، از زمان ابلاغ کتاب جدید تعرفه های پزشکی صحبت ازکارانه های 100 میلیونی و بالاتر است اما مسئولان وزارت بهداشت معتقدند چنین چیزی نیست و حداکثر کارانه ای که برخی پزشکان در فاز سوم طرح تحول سلامت دریافت می کنند، به 60 میلیون هم نمی رسد.

این در حالی است که برخی پزشکان، روایت دیگری از کارانه ها دارند و معتقدند که سقف این کارانه ها برای برخی پزشکان و جراحان، فراتر از این اعداد و ارقامی است که مطرح می شود.


* كارانه ماهانه 70 میلیون تومانی پزشكان در ایران!

در كشور ما، اعلام كردن درآمد هر صنفی، كار مرسومی نیست! جالب اینكه وقتی بخشی از دستمزدهای پزشكان در یك برنامه تلویزیونی اعلام شد، روز بعدش با اعتراض شدید افراد این صنف مواجه شد! اما در نامه‌ای که از سوی ۶ تن از نمایندگان اقتصاددان مجلس به رئیس‌جمهور در خصوص تعرفه پزشکان منتشر شد، آمده است: دریافتی معاون درمان وزیر محترم بهداشت که متخصص قلب است از بیمارستان امام حسین(ع) در تابستان ۱۳۹۱ ماهانه بین ۶۱ تا ۸۳ میلیون تومان بوده است!

همچنین  در فروردین ۱۳۹۴، حسن غفوری فرد وزیر و نماینده سابق مجلس اذعان داشته که «مدیر یکی از بیمارستان‌ها خودش به من گفت فقط ۴۵ میلیون تومان کارانه می‌گیرم». طریقت منفرد در سال 92 اعلام کرد درآمد کارکرد پزشکان در بخش دولتی برای ۱۵۰ ساعت کار ماهانه ۳۴ میلیون تومان است.

*ارقام نجومی نداریم

اما در همان ایام معاون درمان وزارت بهداشت گفت: آمار و ارقام نجومی که در مورد کارانه پزشکان گفته می شود صحت دارد، استادان دانشگاه که مطب ندارند و تمام وقت در بخش دولتی کار می‌کنند، کارانه زیر ۱۰ میلیون تومان می‌گیرند و کارانه پرستاران نیز حدود چند صد هزار تومان است.

محمدآقاجانی در گفت و گو با فارس در مورد میزان فعلی کارانه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی توضیح داد: آمار و ارقام نجومی که بعضاً درباره میزان کارانه پزشکان گفته می‌شود صحت ندارد، پزشکان متخصص و اساتید دانشگاه که مطب ندارند و تمام وقت در بیمارستانهای دولتی کار می‌کنند، کارانه زیر 10 میلیون تومان می‌گیرند.

وی گفت: کارانه پرستاران نیز به همین نسبت بر اساس شرایط بیمارستان، شلوغی و خلوتی آن، تعداد بیماران، نوع خدمات و میزان فعالیت متفاوت است، مثلاً کارانه پرستاران در یک بیمارستان در مناطق کم جمعیت ممکن است 100 هزار تومان باشد و در بیمارستان شلوغ و پر مریض چند صد هزار تومان و گاهی به بین یک تا دو میلیون تومان می‌رسد.آقاجانی تأکید کرد: آمار و ارقام نجومی که در مورد کارانه پزشکان در بیمارستانهای دولتی ارائه می‌شود، صحت ندارد و پرداخت کارانه پزشکان کاملاً تابع میزان کارکرد آنها، حجم خدمات، نوع بیماران و تعداد بیماران است.


* بیشترین دریافت کنندگان کارانه پزشکی، جراحان قلب و مغز و اعصاب
در همین حال دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، معتقد است که ماجرای کارانه های چند ده میلیونی و صد میلیونی، واقعیت ندارد.به گفته او، بیشترین دریافت کنندگان کارانه پزشکی، جراحان قلب و مغز و اعصاب هستند.

خسرونیا افزود: واقعیت این است که درآمدها خیلی متفاوت است. پزشکی داریم که 2 میلیون می گیرد و پزشک دیگری هست که تا 70 میلیون هم دریافتی ماهانه دارد. اما، اینکه کارانه های صد میلیونی و بیشتر داشته باشیم، باید بگویم خیر.وی گفت: بالاترین رقم دریافتی جراح قلب که عضو هیئت علمی هم باشد، 30 تا 40 میلیون است. چون او نمی تواند بیشتر از یک تا دو عمل در روز انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صدای پرستار ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    4 11
    امکان نداره دریافتی پزشک متخصص هیات علمی زیر 100 میلیون باشه و در حالیکه اسنادش موجوده چه راحت جوسازی میکنن و دروغ تحویل مردم میدن