چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 156584

وقوع سیل و طوفان در روزهای اخیر باعث شد همه نهادها و ارگان‌های كشور به خود بیایند و عملكرد سازمان مدیریت بحران و دیگر سازمان‌های مسئول در مواقع بحرانی را مورد ارزیابی قرار دهند. این در حالی است كه در بحران اخیر نه تنها سازمان مدیریت بحران نمره قبولی از عملكردش نگرفته بلكه نشان داد آن‌طور كه باید و شاید در ایفای مسئولیت خود مناسب عمل نكرده است.

سلامت نیوز: وقوع سیل و طوفان در روزهای اخیر باعث شد همه نهادها و ارگان‌های كشور به خود بیایند و عملكرد سازمان مدیریت بحران و دیگر سازمان‌های مسئول در مواقع بحرانی را مورد ارزیابی قرار دهند. این در حالی است كه در بحران اخیر نه تنها سازمان مدیریت بحران نمره قبولی از عملكردش نگرفته بلكه نشان داد آن‌طور كه باید و شاید در ایفای مسئولیت خود مناسب عمل نكرده است.

به گزارش سلامت نیوز، رحمت‌ا... حافظی، رئیس كمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» مشكل اصلی این سازمان را عدم مدیریت مناسب دانسته و می‌گوید: وقتی در بخش مدیریت بحران از فردی با تحصیلات غیرمرتبط استفاده می‌شود دیگر چه انتظاری می‌توان از عملكرد مناسب در مواقع بحرانی داشت.


 اكنون حدود 10 روز از سیل و طوفان در تهران كه خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به دنبال داشت گذشته است. عملكرد سازمان مدیریت بحران را در طوفان و سیل اخیر چگونه ارزیابی می‌كنید؟
 در سیل و طوفان اخیر ستاد مدیریت بحران آن‌طور كه باید و شاید مسئولیت خود را به خوبی ایفا نكرده است. این سازمان بنابر رسالت خود باید قبل از بحران به هماهنگی‌های لازم در زمان بحران بیندیشد نه اینكه در مواقع بحرانی شاهد آشفتگی بین فعالیت‌های این سازمان و دیگر نهادهای ذی‌ربط باشیم. متاسفانه عملیات حین بحران نشان داد كه این سازمان فاقد یك ستاد مدیریتی مناسب است. وقتی در فرمانداری تهران مسئول ستاد بحران یك فرد با تحصیلات فوق دیپلم و غیرمرتبط است، به این ترتیب می‌توان به عمق فاجعه‌ای تحت عنوان مدیریت بحران در كشور پی برد. در مدیریت بحران شهر تهران برای هر هزار نفر 30 میلیون منابع مالی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، ساختار مدیریتی كشور مسئول و مقصر این نابسامانی‌ها هستند و به‌تبع آنها باید پاسخگوی این سوال‌ها نیز باشند. اگر آنها برای مردم تفرجگاه مناسب می‌ساختند آن زمان حرفی بر گفتن و دفاع از فعالیت‌های خود داشتند. مقصر اصلی مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط هستند و یكی از اصلی‌ترین دلایل این است كه ما فرهنگ مقابله با بحران را نداریم. مسئولان و مدیران ما فرهنگ مدیریت بحران را ندارند و در این زمینه باید ابتدا مسئولان فرهنگسازی کنند و بعد سراغ مردم برویم. در محدوده 10 كیلومتر رودخانه‌ای كه حوادث در آن رخ داد بیش از یك‌صد رستوران و ویلا وجود دارد كه كاملا غیرقانونی ساخته شده‌اند. در گذشته دهیاری مبادرت به ارائه مجوز غیرقانونی به مردم در این خطه كرده كه اختیار این كار را نداشته است. در واقع باید با افراد خاطی مسئول در این زمینه نیز برخورد شود. افراد و صاحبان رستوران‌ها كه به شكل غیرقانونی ساخت‌و‌ساز خلاف بر حریم رودخانه را انجام داده‌اند باید خودشان داوطلبانه مبادرت به تخلیه و تخریب محل كنند.


 تخریب رستوران‌ها در محدوده حریم رودخانه كن تا چه حد جدی است، آیا این اتفاق می‌افتد؟
 همانطور كه عنوان شد در محدوده 10 كیلومتر بیش از یك‌صد رستوران و ویلا وجود دارد كه كاملا غیرقانونی ساخته شده است. هم‌اكنون پنجاه واحد ساختمان‌ غیرمجاز ساخته شده که بنابر رای كمیسیون ماده 100 توسط دیوان قابل پیگیری است. باید توجه داشت كه برخی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های دولتی نیز در این بی‌قانونی‌ها حضور دارند. باید خود افراد قبل از اینكه قانون به سراغ آنها برود مبادرت به تخلیه محیط كنند.


نقش مدیریت بحران را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
شهر تهران برای پروژه‌های عمرانی 29میلیارد منابع دارد. بودجه‌ای كه باید افزایش یابد و همچنین بازسازی ساختاری كه اكنون مدیریت بحران دارد از ملزومات مقابله با بحران در كشور است. با این ساختار فعلی نمی‌توان انتظاری از مدیریت بحران داشت. توضیحات مسئولان امر در زمینه مدیریت بحران مبین این است كه از بحران‌های گذشته هنوز درس عبرت نگرفته‌اند. امیدواریم هم‌اكنون كه فرصت برای ارائه راهكارها وجود دارد از این اتفاقات درس گرفته و ساختارها را اصلاح كنند. به نظر من اگر ستاد مدیریت بحران یك وزارتخانه هم باشد باز هم كسی پاسخگو نیست، آن هم به این دلیل كه دستگاه‌های دیگر از آن تابعیت نمی‌كنند. در واقع سازمان مدیریت بحران باید زیر نظر رئیس‌جمهور فعالیت كند. با این وضعیت اگر ده‌ها بحران هم اتفاق بیفتد باز هم كاری از پیش نمی‌رود. همانطور كه عنوان شد ما فرهنگ برخورد با بحران‌ها را نداریم. بخشی از نبود فرهنگ مقابله با بحران به این برمی‌گردد كه از اتفاقاتی كه می‌افتد و بر اثر آن تعدادی قربانی می‌شوند و خسارت‌هایی بر جا می‌ماند درس عبرت نمی‌گیریم. چند روز بعد از حوادث آنها را فراموش می‌كنیم تا حادثه‌ای دیگر رخ دهد و آن‌وقت باز به این فكر بیفتیم كه وضعیت بحرانی است.
چندی پیش شاهد ورود محصولات آلوده به نیترات در میادین میوه و تره‌بار شهرداری بودیم كه در آن زمان هم اخبار ضد و نقیضی درباره وجود یا عدم وجود نیترات در این محصولات وجود داشت، برای كاهش نیترات موجود در این محصولات چه اقداماتی انجام شده است؟
بنابر آخرین گزارش از پایش میوه و سبزیجات در زمستان سال گذشته در مقایسه با زمستان سال 92 میزان آلودگی كاهش یافته است. هر چند كه هنوز هم در برخی محصولات آلودگی وجود دارد اما به نسبت سال گذشته شدت آن كمتر شده است.


هم‌اكنون در جامعه شاهد تبلیغات و عرضه انواع محصولات ارگانیك از سوی بخش خصوصی هستیم. آیا شركت‌های تولید‌كننده این محصولات از راهكارهای ویژه‌ای برای پرورش محصولات استفاده می‌كنند؟
 در واقع این محصولات ارگانیك به معنای واقعی نیست. آن هم به این دلیل كه ارگانیك به معنای واقعی یعنی مزرعه تولید‌كننده محصولات ارگانیك حداقل سه ساعت هیچگونه مواد شیمیایی و سموم در آن وجود نداشته باشد و در زمینه پرورش دام و طیور نیز شاهد اقداماتی در زمینه تولیدهای ارگانیك نیستیم و هنوز چنین اقداماتی از سوی هیچ شركت و تولید‌كننده‌ای در كشور مشاهد نشده است.
سال گذشته با سقوط یك هواپیما در منطقه تهرانسر مساله انتقال فرودگاه مهرآباد به جای دیگر و تبدیل این مكان به موزه مطرح شد؛ حال با گذشت یك سال از آن اتفاق هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.
برای اینكه فرودگاه مهرآباد كمترین مزاحمت را برای ساكنان اطراف داشته باشد قرار شد پروازها از ساعت 24 شب تا پنج صبح متوقف شود. نه تنها فرودگاه بلكه برای نقل و انتقال ترمینال‌های مسافربری شرق و غرب و ایستگاه راه‌آهن نیز باید تمهیداتی در نظر گرفته شود و تحقق این مهم جزو پروژه‌های زمان‌بر است كه با عزم و اراده جدی حداقل یك دهه این جابه‌جایی طول می‌كشد.


بالاخره بهشت زهرای شماره 2 جانمایی شد؟
 در این زمینه جانمایی شده است اما با ذكر مكان آن ممكن است یكسری دلال و واسطه مبادرت به افزایش قیمت زمین در آن اماكن كنند و به این ترتیب ارزش كاذب برای زمین‌های آن منطقه ایجاد می‌شود و به همین دلیل مكان گورستان جدید عنوان نمی‌شود. بنابر اطلاعات جدید در این زمینه بخش قابل توجهی از اراضی متعلق به اراضی آستان قدس است كه با انجام تفاهمنامه‌هایی موقعیت این اراضی به نحوی است كه نیازمند ایجاد بستر‌های لازم نیست، آن هم به این دلیل كه گورستان جدید نزدیك بهشت زهرای فعلی است. در ضمن گورستان جدید ظرف 2سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha