معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مساحت کانون گرد و غبار در کشور بسیار گسترده است که با روند کنونی و برداشت بی‌رویه آب افزایش نیز می یابد.

برداشت بی‌رویه آب گستردگی کانون ریزگردها را تشدید می‌کند

سلامت نیوز: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مساحت کانون گرد و غبار در کشور بسیار گسترده است که با روند کنونی و برداشت بی‌رویه آب افزایش نیز می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در پایان سفر یک روزه خود به چهارمحال و بختیاری در نشست خبری، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که با جدیت دنبال می‌شود و کارگروه ارزیابی زیست محیطی با نگاه همه جانبه به آن توجه دارد موضوع تونل سبزکوه و تالاب چغاخور است که تاکنون موافقتی برای فعالیت این تونل داده نشده و کار متوقف است و تا زمانی‌که راهکار مناسب برای آن پیدا نشود، مجوز فعالیت داده نخواهد شد.

ابتکار با اشاره به اینکه تالاب چغاخور بخشی از ذخیره‌گاه زیست کره است، اظهار کرد: با همکاری فرا بخشی و همیاری مردم باید بیش از پیش در حفظ این تالاب‌ها بکوشیم و این پیکره زیبای طبیعی را با زباله انباشته نکنیم.

وی درخصوص جلوگیری از آلودگی صنعتی و هوا نیز تاکید کرد: صنایع بزرگ موظف هستند پایش برخط خود را انجام دهند و سازمان پایش به طور مستمر کلیه صنایع را کنترل کند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در بخش کیفی سازی بنزین برنامه‌های خوبی تنظیم شده است تصریح کرد: در حال حاضر استاندارد یورو4 اجرایی شده است.

وی ارتقای استانداردهای گازوئیل، از رده خارج شدن 350 هزار خودرو، ارتقای استاندارد خودروهای داخل به استاندارد یورو4 و اجرای استاندارد یورو3 برای موتورسیکلت‌های ساخت داخل را از مجموعه اقدامات و فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و افزود: تحت یک برنامه جدی خودروهای کشور از نظر کاهش آلایندگی و مصرف سوخت وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد که این امر موجب بهبود وضعیت هوا در شهرها خواهد شد.

ابتکار اظهار کرد: مساحت کانون گرد و غبار در کشور بسیار گسترده است که با روند کنونی و برداشت بی‌رویه آب افزایش این موضوع را خواهیم داشت که همین امر در دریاچه ارومیه در حال تکمیل مطالعات و اجرای برنامه‌های مهار گرد و غبار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه انتقال آب نباید به هیچ منطقه‌ای آسیب برساند گفت: ما مسائل را در سطح کلان و ملی می‌بینیم و ارزیابی محیط زیستی را با دقت انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه منابع آبی در کشور محدود است تصریح کرد: الگوی مصرف آب درست انجام نمی‌شود و در بخش کشاورزی 90 درصد مصرف را دارد و در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان از قانون علمی منطبق بر واقعیت عملی تبعیت نمی‌کند.

ابتکار همچنین برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیر زمینی را موجب خشک شدن سفره‌ها و چشمه‌ها عنوان کرد.

وی مکانیزه شدن آبیاری قطره‌ای، کاشتن گونه‌هایی که آب کمتری مصرف می‌کنند و بازدهی بیشتری دارند و استفاده منطقی از آب زیرزمینی را از سیاست‌های دولت یازدهم برشمرد و اظهار کرد: اصلاح الگوی دامداری و احیای آبخوان‌ها می‌تواند به پایداری سرزمینی و جلوگیری از آسیب‌های وارد بر استان موثر باشد.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: در گذشته در چهارمحال و بختیاری پسماندهای عفونی و عادی با هم جمع‌آوری می‌شد که خوشبختانه طی چند ماه گذشته پسماندها جمع‌آوری و بی‌خطر می‌شوند.

وی به لزوم ایجاد مشاغل سبز در راستای حفاظت محیط زیست تاکید کرد و افزود: اقتصاد سبز همراه با تولید و درآمدزایی رشد اقتصادی را ایجاد می‌کند.

ابتکار توسعه انرژی خورشیدی، بازیافت و بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت صحیح پسماند از مشاغل سبز عنوان کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه تعداد محیط بانان در کشور کم است خاطر نشان کرد: آموزش تخصصی850 نفر در سطح ملی، اعطای 3000 امتیاز سختی کار برای محیط‌ بانان و تبدیل وضعیت 450 محیط‌ بان را از اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود وضعیت محیط بانان برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha