چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 156590

روایت‌های برخی مسئولان در روزهای اخیر نشان از این دارد که وجود کارگاه راه‌سازی چینی‌ها که در مسیر آزادراه تهران-شمال احداث شده بود، در وقوع حادثه سیل اخیر در منطقه کن و سولقان بی‌تاثیر نبوده است.

سلامت نیوز: روایت‌های برخی مسئولان در روزهای اخیر نشان از این دارد که وجود کارگاه راه‌سازی چینی‌ها که در مسیر آزادراه تهران-شمال احداث شده بود، در وقوع حادثه سیل اخیر در منطقه کن و سولقان بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، این روزها و پس از جاری شدن سیلاب در منطقه کن و سولقان که منجر به کشته‌شدن دو تبعه چینی و افغان و 5 تن از شهروندان شد و قریب به 13 روستای این منطقه در این حادثه خسارت دید، روایت‌های متعددی از علت تشدید سیل و خسارات به بار آمده عنوان می‌شود که در این میان سهم ساخت‌وسازهای غیر مجاز بیش از موارد دیگر است.

مسئولان در روزهای اخیر هر کدام به روایت‌های مختلفی از چگونگی رخداد این حادثه پرداختند. احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران که تهرانگردی‌هایش همچنان ادامه دارد، این بار برای اطلاع دقیق‌تر از چگونگی رخداد این حادثه و مشکلات مردم این منطقه  دو روز پس از این حادثه، از منطقه کن و سولقان بازدید کرد. او با انتقاد از هجوم بلندمرتبه‌سازی در ارتفاع بیش از 1800 متر و همچنین ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، از رستوران‌هایی که در حریم 35 متری رودخانه احداث شده و موجب آلودگی طبیعت و آب می‌شود، ابراز نارضایتی کرد.

سیلاب اخیر و خسارات جانی و مالی ناشی از آن جلسه غیرعلنی این هفته شورای شهر تهران را نیز تحت شعاع خود قرار داد؛ به طوری که مهدی چمران رئیس شورای شهر به موضوع ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع موجب ایجاد شرایط بحرانی در وقوع سیلاب شد و باید بر ایجاد سازوکاری برای پیشگیری از این مشکل تدابیری اتخاذ کرد.

بررسی اظهارات پیاپی اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مصاحبه با رسانه‌ها در روزهای اخیر نیز گواه بر این موضوع است. نجار در این بین اما به کارگاه راه‌سازی چینی‌ها اشاره می‌کند که در اتوبان شمال کشور وجود داشته و یکی از عوامل شدت یافتن آب در مسیر رودخانه شده است.
 

 وی همچنین وزارت راه و شهر‌سازی‌ را مورد خطاب قرار داد و گفت که این نهاد نباید اجازه ساخت‌وساز در حریم رودخانه را می‌داده است. براساس مشاهدات نجار از منطقه کن و سولقان، ماشین‌آلات و کارگاه‌هایی در این منطقه وجود داشته که در حریم رودخانه ساخته شده بودند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که وزیر کشور روز گذشته در نخستین جلسه مدیریت بحران کشور در سال جاری بار دیگر یکی از دلایل شدت یافتن سیل در منطقه کن و سولقان را وجود ساخت‌وسازهای غیرمجاز، تجهیزات و کارگاه‌ها و پل‌های غیراستانداردی عنوان کرد که به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیل، موجب شدت گرفتن مسیر حرکت آب شده و در نهایت موجب سیلاب شده است.

نجار گفته است که وزارت راه و شهرسازی و مسئولان محلی باید تذکرات لازم را پیرامون محل استقرار این کارگاه‌ها در بستر رودخانه ارائه می‌کردند که متاسفانه انجام نشده است.

از سوی دیگر برخی روایت‌ها از مقصر بودن کارگاه راه‌سازی چینی‌ها حکایت دارد؛ یکی از این روایت‌ها به این صورت است که دو مسیر بستر رودخانه توسط کارگران برای تجهیز کارگاه اشغال شده بود و آن طور که روایت شده، این اقدام در راستای کاهش هزینه از سوی پیمانکار چینی صورت گرفته است. چینی‌ها در یک مسیر حریم رودخانه را با خاک پرکرده‌ و حتی ستون بتنی ایجاده کرده بودند، این ستون بتونی مسیر حرکت آب را مختل کرده است، از این رو وقتی آب با فشار از مسیر بالا به پایین هدایت می‌شود به دلیل نبود فضای لازم وارد جاده سولقان می‌شود و تعدادی خودرو را با کسانی که در مسیر بودند با خود می‌برد.

 
دهقانی بخشدار کن، در این باره می‌گوید: نمی‌توان گفت که این کارگاه چینی‌ها عاملی موثر در روان‌شدن سیل در منطقه بوده و این موضوع را قبول ندارم. این یک حادثه غیرمترقبه بوده و یک سری عوامل در آن دخیل بودند. هر چند که وجود این کارگاه چینی و ساخت‌وساز غیرقانونی در شدت وقوع حادثه بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه می دهد: در ارتباط با این کارگاه به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم که به ما گزارش دهد؛ کارگاهی که ساخته شده براساس شاخص‌ها و معیارها قانونی خودشان بوده یا به صورت غیرقانونی ساخته شده است که اگر اینگونه باشد، خودشان باید پاسخگو باشند.

بخشدار کن با اعلام تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجازی که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده‌اند، می‌افزاید: با در دست داشتن حکم، روز گذشته 8 مورد تخریب در روستای سولقان در راستای بحث تصرف حریم روخانه داشتیم و حدود 50 مورد دیگر تخریب در روزهای آینده انجام خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه در این حادثه عوامل انسانی نسبت به عوامل طبیعی کمتر مقصر بوده است، می‌گوید: بسیاری از بومی‌های محل معتقد بودند که نزدیک به 40 سال پیش چنین سیلی ایجاد شد و حدود 100 نفر در آن از بین رفتند.

دهقانی در پایان کشته‌های حادثه اخیر در این منطقه را 6 نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: هنوز 2 جسد شناسایی نشده و 2 مورد مفقودی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha