سوختگی ، ششمین علت مرگ و میر از بین 150 علت مرگ و میر در کشور است و بیش از 70 درصد جمعیت آن را افراد زیر 40 سال تشکیل داده اند که متاسفانه بخش عمده ای از این جمعیت نیز کودک هستند که به علت بی احتیاطی والدین ، با مایعات داغ نظیر آب جوش و چای دچار سوختگی می شوند.

سوختگی ششمین علت مرگ و میر در کشور است؛50 درصد سوختگی ها مربوط به کودکان است
 به گزارش سلامت نیوز ، دکتر کامران باقری لنکرانی صبح امروز در اولین جلسه کمیته کشوری سوختگی در ساختمان وزارت بهداشت و درمان افزود: بی احتیاطی و بی دقتی والدین و شرایط غیر ایمن خانه ها علت اصلی سوختگی در کودکان است در صورتی که این سوختگی ها با تدابیر ساده به راحتی قابل پیشگیری است.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بخش دیگر سوختگی ها مربوط به سوختگی های صنعتی و کار و بخش دیگر نیز مربوط به خودسوزی های ناشی از خودکشی است که به طور حتم برخورد با این موارد نمی تواند یکسان باشد.

لنکرانی گفت: سوختگی های صنعتی به بهداشت محیط کار و بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت و خودسوزی ها نیز به بهداشت سلامت روان مربوط  می شود که کمیته کشوری با دید جامع به این موارد پیشگیری نگاه خواهد کرد تا در مورد بحث مراقبت از افراد دچار سوختگی ، موارد حاد ، مزمن و بازتوانی کارگروهی و تیمی صورت گیرد.

وی افزود: طی 18 ماه اخیر تعداد تخت های سوختگی در بیمارستان ها حدود 30 درصد افزایش داشته است اما این به تنهایی نمی تواند جوابگوی بیماران باشد چرا که که باید قطب های بندی کشور در این زمینه توجه شود. حدود 300 تخت مراقبت از سوختگی ایجاد کنیم که فقط سوختگی های درجات بالا در این تخت ها بستری شوند تا اقدامات لازم برای این بیماران صورت گیرد.

لنکرانی تصریح کرد: سالانه بیش از 47 هزار مورد سوختگی در کشور ایجاد شده که در بیمارستانهای مختلف کشور بستری می شوند که از این تعداد حدود 7/0 نفر از هر 100 هزار مورد نیز دچار مرگ و میر می شوند که این بار بیماری را نشان می دهد.

وی ادامه داد: درجه سوختگی در خودسوزی ها بیشتر از سوختگی های عادی ناشی از حوادث است و متاسفانه به راحتی هم درمان نمی شود.

وزیر بهداشت گفت: بخش دیگر سوختگی ها مربوط به کودکان است که حدود 50 درصد مجموع سوختگی ها را به خود اختصاص داده است که این گروه ، گروه خاصی هستند و مهمترین راه پیشگیری از آن آموزش به خانواده ها است و 50 درصد دیگر مربوط به سوختگی های صنعتی و موردی می شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر مرگ و میر ناشی از سوختگی ها ، حدود 50 درصد سوختگی ها منجر به ایجاد عوارض در بیماران می شود بنابراین راه اندازی آی سی یوی سوختگی یا BICU ، پیوند پوست، نحوه ارتباط مراکز با یکدیگر از جمله موارد مهم در این زمینه است.

وزیر بهداشت گفت: سالانه مبالغ زیادی در مورد بحث سوختگی هزینه می شود اما این به تنهایی کافی نیست و باید به ارتقای خدمات نیز توجه شود بنابراین باید به موارد انسانی نظیر نوع پاسنمان و نوع مراقبت این بیماران نیز توجه شود.

لنکرانی افزود: هم اکنون 80 درصد بیمارستان مطهری که مربوط به سوختگی ها می شود نوسازی شده و فضای مناسبی ایجاد شده است. همچنین به گردش درست کار در این بیمارستان توجه شده است که باید کاری کرد که خدمات به قدری ارتقا و افزایش یابد که بیمار در هنگام پانسمان درد نداشته و دچار عفونت زیاد نشود.

وی تصریح کرد: بار سوختگی را فقط وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند بر دوش بکشد بلکه باید مجموعه افراد در بخش درمان چه خصوصی و عمومی به این نکته توجه کنند تا سیاستگذاری ها به گونه ای باشد که مراقبت های بهتری از بیماران صورت گیرد.

وزیر بهداشت گفت: برنامه های مربوط به کمیته کشوری سوختگی باید دارای زمان بندی مشخص باشد چون در زمینه سوختگی در کشور هزینه کمی صرف نمی شود پس باید از این اعتبار استفاده بهتر و مدیریت صحیح تری صورت گیرد چون در حوزه توسعه و سلامت آمادگی صرف بودجه های لازم برای این کمیته وجود دارد و فقط باید این بودجه ها بر اساس برنامه ریزی و اولویت بندی هزینه شود.

وی ادامه داد: به 4 شنبه آخر سال به عنوان معضلی که خود مردم آن را ایجاد کرده اند ، اشاره کرد و گفت: قرار بوده بر اساس سنتی های قیدم کشور فضای با نشاط برای جوانان ایجاد شود اما ورود تکنیک های جدید و تخریب گر این فضای بانشاط را از بین برده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وزیر بهداشت گفت: سال گذشته حدود 1900 مراجعه به اورژانس در زمینه حوادث 4 شنبه سوری داشته ایم که به لحاظ تعداد نسبت به سالهای قبل افزایش داشته اما به لحاظ شدت از شدت سوختگی کمتری برخوردار بوده است. همچنین حدود 14 مورد قطع عضو و معلولیت و 9 مورد فوتی داشته ایم.

وی ادامه داد: این حوادث علاوه بر سوختگی آثار روانی وحشتناکی را نیز به همراه دارد چون  در روزهای نزدیک به 4 شنبه سوری تقاضای مردم برای کمک در زمینه قلب درد ، احتمال سکته ، افزایش فشار خون و در برخی نقاط سقط جنین افزایش می یابد بنابراین افراد نه تنها به خودشان بلکه به دیگران نیز صدمات جانی وارد می کنند که البته این افراد به لحاظ حقوقی نیز مقصر هستند.

لنکرانی با بیان اینکه باید آمادگی لازم به ویژه در 48 ساعت مربوط به 4 شنبه سوری وجود داشته باشد، گفت: آتش بازی در فضای های بسته نظیر پارکینگ ها خطرناک است چرا که بسیاری از افراد در این مکانها دچار مشکلات تنفسی می شوند.

وی گفت: در شهریور سال گذشته حدود 600 تخت سوختگی وجود داشت که این تعداد هم اکنون به حدود 1000 تخت رسیده است که البته افزایش تخت های سوختگی به تنهایی کافی نیست و باید به مواردی نظیر انتقال سریع بیمار به ویژه سوختگی های بیش از 40 تا 50 درصد و تعداد مورد نیاز آی سی یوهای سوختگی توجه زیادی کرد. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از پروژه های در مورد سوختگی در تهران گسترش تخت های سوختگی برای بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی است که در بودجه سال 86 نیز رقمی برای دانشگاه علوم پزشکی ایران پیش بینی شده اما تا زمانی که بودجه به وزارت بهداشت ابلاغ نشود نمی توان در مورد آن نظر قطعی داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha