پژوهشگران و روانشناسان تاكید كردند: رفتار درمانی برای بهبود روحیه بیماران پس از عمل جراحی قلب مفید است.

نتایج یك تحقیق نشان می‌دهد: رفتار درمانی ذهنی و حتی در حد مختصرتر كنترل حمایتی استرس، میزان افسردگی را در بیمارانی كه عمل بای پس قلب را پشت سر گذاشته‌اند، كاهش می‌دهد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد كه داروهای ضد افسردگی تاثیر بسیار اندكی روی این گروه از بیماران دارند.

دكتر كنت اف فریدلند، محقق دانشكده پزشكی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در این باره خاطرنشان ساخت: تقریبا از هرپنج بیماری كه جراحی بای پس قلب روی آنها انجام می‌شود یك نفر به نوع حاد افسردگی مبتلا می‌شود و باقی آنها نیز حداقل به انواع خفیف تری از افسردگی دچار می‌شوند.

این تحقیق در مجله آرشیو «روانپزشكی عمومی‌» منتشر شده است. در این تحقیق 122 بیماری كه جراحی بای پس قلب داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. محققان به طور تصادفی 41 نفر از این بیماران را انتخاب كرده و آنها را تحت رفتار درمانی ذهنی قرار دادند. 42 نفر دیگر را تحت كنترل حمایتی استرس قرار دادند و 40 نفر نیز در شرایط معمول و عادی مراقبت قرار گرفتند.

همچنین حدود نیمی از تمام بیماران در هرگروه داروی ضد افسردگی مصرف می‌كردند. پس از سه ماه مشخص شد در بیمارانی كه با روشهای رفتار درمانی و كنترل استرس مراقبت شده بودند به ترتیب 71 و 57 درصد میزان افسردگی آنها كاهش یافت در حالی كه در بیمارانی كه تحت مراقبت‌های عادی بودند میزان بهبود افسردگی تنها 33 درصد بوده است. هم چنین مصرف داروی ضد افسردگی نیز روی این افراد تقریبا بی تاثیر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha