مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین یک برنامه ویژه مدیریتی برای حفاظت و جلوگیری از انقراض 30 گونه جانوری در کشور خبرداد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین یک برنامه ویژه مدیریتی برای حفاظت و جلوگیری از انقراض 30 گونه جانوری در کشور خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید مجید خرازیان مقدم که شامگاه چهارشنبه در کارگاه آموزشی و نشست تخصصی - مشورتی ویژه حفاظت از سم داران ایران در مجتمع فرهنگی ایثار کردان البرز سخن می گفت ، افزود: طرح حفاظت از این گونه های جانوری درقالب برنامه ششم توسعه تدوین شده است که می تواند نقش مهم و موثری گونه های در حال تهدید و انقراض و نقشه راه به ویژه برای حفاظت از سم داران در ایران داشته باشد.

وی بیان داشت: بر اساس برخی گزارش های کارشناسان بین المللی، شکارغیرمجاز در ایران و کشورهای همسایه، بزرگترین تهدید کننده حیات وحش دراین منطقه شناخته شده است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طبق این گزارش ها،بستر مناسب برای حفاظت از حیات وحش در ایران وجود دارد و برهمین اساس سازمان حفاظت محیط زیست ، حفاظت از گونه های جانوری را در قالب طرحی جامع دنبال می کند.

خرازیان اظهار کرد: هرچند برخی گونه های جانوری ایران درمعرض تهدید قرار دارند، لیکن فعالیت های مراقبتی سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان بهتر از اقدامات حفاظتی کشورهای همسایه گزارش شده است.

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش کشور، فرهنگ سازی در مسائل زیست محیطی ، تداوم رویکرد مشارکتی در بخش محیط زیست و حیات وحش با استفاده از توانمندی نیروهای مردمی و دوستداران محیط زیست و مبارزه با شکارغیرمجاز را درکشور ضروری دانست.

خرازیان در ادامه به طرح ملی پایش سم داران حیات وحش در 10 منطقه کشور اشاره کرد و افزود: این طرح به منظور حفظ شمار سم داران به تناسب ظرفیت پناهگاههای حیات وحش در زیستگاه ها نایپندان طبس، پارک ملی کویر، مجموعه حفاظتی توران، دره انجیر، بافق، میاندشت، دربند راور، کالمند- بهادران، عباس آباد نائین و پارک سیاه کو در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه جمعیت جانوران سم دار ایران درطول 50 سال گذشته به شدت کاهش یافته ، گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی و برنامه ریزی برای حفاظت از حیات وحش

با مشارکت تشکل های مردم نهاد ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز نیز در نشست تخصصی- مشورتی حفاظت از سم داران ایران اظهار داشت: این کارگاه به منظور به روز رسانی اطلاعات علمی و فنی کارشناسان اداره های کل حفاظت محیط زیست کشور، تشکل های مردم نهاد در حوزه حیات وحش و نمایندگانی از دانشگاهها به مدت سه روز به میزبانی البرز در حال برگزاری است.

حسین محمدی افزود: دستیابی به اهداف واقعی و تهیه یک نقشه راه برای حفاظت از سم داران در ایران از اهداف این کارگاه آموزشی و نشست تخصصی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha