رئیس شورای شهرستان تهران گفت: متاسفانه در حادثه اخیر، شبکه ارتباطی و آبرسانی باغات کن که حدود ۱۵۰۰ هکتار آن باغات مثمر است تخریب شده و خطر خشک شدن درختان این باغات وجود دارد.

سلامت نیوز: رئیس شورای شهرستان تهران گفت: متاسفانه در حادثه اخیر، شبکه ارتباطی و آبرسانی باغات کن که حدود ۱۵۰۰ هکتار آن باغات مثمر است تخریب شده و خطر خشک شدن درختان این باغات وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از مهر، احمد مسجد جامعی در جریان پانزدهمین جلسه شورای شهرستان تهران با اشاره به گزارش نماینده بخش کن و سولقان و بازدید میدانی خود از منطقه سیل زده گفت : متاسفانه در حادثه اخیر ، شبکه ارتباطی و آبرسانی باغات کن که حدود ۱۵۰۰ هکتار آن باغات مثمر می باشد تخریب شده و خطر از بین رفتن محصولات و خشک شدن درختان، این باغات را تهدید می کند .

وی در ادامه با اشاره به گزارش نماینده فرمانداری در جلسه شورای شهرستان، افزود: با تاکید بر پاکسازی مسیر رود دره کن و جلوگیری از خطرات احتمالی ، روز گذشته ۱۰ مورد تخریب ویلاهای غیرمجاز در منطقه "دو آب" با حضور نماینده دادستان، شهرداری، بخشداری، رئیس جهاد شهرستان انجام شده و در جلسه شورای شهرستان بر اجرای قانون تاکید شد ، چرا که یکی از دلایل سیل اخیر ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه بوده است.

مسجد جامعی اظهار داشت : در جلسه امروز شورای شهرستان تصمیم گیری شد در جهت پیشگیری از موارد مشابه، روند ساخت و سازهای غیرمجاز فعلی و پیشین مهار شده و از ایجاد تاسیسات در حریم رودخانه مما نعت بعمل آمده تا پاکسازی کامل منطقه صورت پذیرد.

رئیس شورای شهرستان تهران، افزود : مسئولان مربوطه تصمیماتی در جهت حفظ حقوق مکتسبه مالکان باغات و املاکی که در حریم رودخانه واقع شده اند ،اتخاذ کرده اند که از جمله این تصمیمات واگذاری دوبرابری زمینهای معوض به خسارت دیدگان در قسمتهای بالادستی است.

وی گفت: همچنین بر اساس گزارش معاون فرماندار و نگرانی اهالی مبنی براینکه آب به زمینهای بالادست نرسد ،مقرر شد تا از طریق پمپهای آب و با احتساب برق کشاورزی ، آبیاری این زمینها صورت گیرد .

رئیس شورای شهرستان عنوان کرد : براساس آمار رسمی معاون فرماندار ، تعداد تلفات حادثه اخیر که پزشک قانو نی اعلام کرده است ۸ نفر بوده که از این تعداد ۶ نفر شناسایی شده و ۲ نفر مجهول الهویه هستند که البته ۲ نفر نیز مفقود الاثر اعلام شده اند که پزشک قانونی در حال بررسی هویت اجساد نامشخص است .

مسجد جامعی همچنین در این جلسه ضمن تشکر از خانم طباطبایی دهدار یکی از روستاهای پیرامون که جهت ترویج فرهنگ بیمه روستایی تلاشهای زیادی کرده است ،از بخشداری و فرمانداری خواست تا ترویج فرهنگ بیمه روستایی را در دستور کار خود قرار دهند، چراکه این موضوع می تواند بخش عمده ای از خسارات ناشی از حوادث را جبران کند.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از پل های ارتباطی و شبکه آب رسانی باغات کن تخریب شده است ، از شهرداری خواستیم تا برای کمک به حفظ فضای سبز حریم شهر تهران و جلوگیری از خشک شدن درختان اقدام به ساخت پل های ارتباطی کند .

معاون فرماندار تهران نیز که در این جلسه حضور داشت، با اشاره به وجود کارگاه چینی ها در بستر رودخانه جهت ساخت آزادراه شمال، گفت : این کارگاه اعمال ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان شده و در کمترین فرصت جمع آوری می شود .

ضرورت اجباری شدن بیمه روستایی

پرویز سروری عضو شورای شهرستان تهران نیز در جریان این جلسه با تاکید بر اجباری شدن بیمه روستایی ،گفت : در برخی موارد می بایستی تصمیم حاکمیتی گرفته شود تا بتوان از خسارات جلوگیری کرد. همانگونه که در ابتدا اجباری شدن بیمه شخص ثالث با اعتراضهای فراوان روبرو شد اما دیدیم که این تصمیم درست باعث شد تا تعداد زندانی های ناشی از تصادف کاهش یابد.

وی همچنین با اشاره به بازدید خود از محل حادثه ، گفت : متاسفانه در اثر سیل اخیر بستر رودخانه به دلیل حجم زیاد ماسه و درختان شکسته بالا آمده است و این خود می تواند در صورت بروز حادثه مجدد فاجعه بار باشد، بنابراین لازم است که هرچه سریعتر بستر رودخانه لایه روبی شود تا از خطرهای بعدی جلوگیری شود.

عضو شورای شهرستان ادامه داد : متاسفانه معبر ماشین رو به سطح رودخانه مغفول مانده است و این کار لایه روبی را سخت تر می کند و جا دارد که هم اکنون به این موضوع نیز پرداخته شود تا در صورت بروز حوادث اینچنینی راحت تر بتوان مشکلات را حل کرد.

سروری در پاسخ به درخواست نماینده شورای کن و سولقان در جلسه شورا مبنی بر اینکه مبلغ ۳۷ میلیلارد تومان نیاز است تا اراضی حریم رودخانه تملک شود ، گفت : این موضوع باید توسط دولت انجام شود چرا که این کار در اختیار شهردرای تهران نیست و شهرداری تنها می تواند با اولویت بندی و در حیطه اختیارات خود کمکهایی را ارائه کند .

در ادامه مسجدجامعی با اشاره به اسناد فرادستی که به پاکسازی رود دره های شهر تهران تاکید کرده است ،گفت : در این سند به طور خاص از رود دره کن نامبرده شده است و رود دره کن به طور مشخص در طرحهای شهر تهران دیده شده و قرار بوده که شهرداری طرح ان را ارائه کند .

در ابتدای این جلسه میررفیع نماینده شورای بخش کن و سولقان در شورای شهرستان ، گزارشی از حادثه سیل در این منطقه ارائه کرد.

همچنین آرام معاون فرماندار تهران در خصوص برآورد میزان خسارات ناشی از این حادثه ، گفت: حدود ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون خسارت وارد شده که در این جلسه مقرر شد شهرداری تهران مبلغ ۴ میلیارد تومان آن را در جهت حفظ فضا های سبز حریم شهر تهران کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha