پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 156637

جرایم محیط‌زیستی، جرایم جنایی هستند زیرا به تمامیت جسمانی افراد، جامعه و کشور آسیب می‌رسانند.

سلامت نیوز:جرایم محیط‌زیستی، جرایم جنایی هستند زیرا به تمامیت جسمانی افراد، جامعه و کشور آسیب می‌رسانند.

به گزارش سلامت نیوز، مهدی کلاهی/ دکترای جامعه‌شناسی محیط زیست در روزنامه قانون نوشت: به زبانی ساده، جرم، انجام هر نوع رفتار یا ترک رفتاری است که قانون را نقض می‌کند و مجازات در پی دارد. با این تعریف و طبق اصل پنجاهم قانون اساسی که بیان می‌دارد در جمهوری اسلامی ایران، «حفاظت محیط‌زیست كه نسل امروز ونسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن كه با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیداكند، ممنوع است»، پس هر گونه عملی خلاف چنین اصل بدیهی، جرم محیط‌زیستی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، جرایم محیط‌زیستی، فعالیت‌هایی غیرقانونی هستند که مستقیما به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند.


 از طرف دیگر، جِنایت را به‌ معنای‌ وارد کردن‌ هرگونه‌ صدمه‌ به‌ تمامیت‌ جسمانی‌ افراد، که‌ کیفری‌ شرعی‌، مانند قصاص‌ یا دیه‌، دارد تعریف كرده‌اند. با بررسی خسارات محیط‌زیستی، مشخص می‌شود که این خسارات باعث وارد آمدن آسیب‌های زیادی به جسم و جان و روان و مال و دارایی و هویت و شخصیت افراد و جامعه و کشور می‌گردد. مثل سیل‌های برخاسته از جنگل‌تراشی و کشته شدن افراد و تباهی دارایی‌ها؛ مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا، آب و خاک؛ گسترش سرطان ناشی از به کارگیری کودهای شیمیایی در محصولات تولیدی؛ تغییر کاربری اراضی و دخالت در طبیعت که منجر به توقف خدمات بوم‌سازگان شده و کاهش شادابی و حیات شهروندان را در بردارد؛ و صدها مثال دیگر.

پس می‌توان بیان داشت که جرایم محیط‌زیستی، جرایم جنایی هستند زیرا به تمامیت جسمانی افراد، جامعه و کشور آسیب می‌رسانند.امید است با در نظر داشتن این موضوع، قانون پرتوان‌تر ظاهر شده و انگیزه تخریب‌گران را در نطفه خاموش گرداند تا ضمن تحقق اصل پنجاهم به منظور حفاظت از محیط‌زیست و تضمین بهره‌مندی درست و مستمر و همسو با توسعه پایدار و همچنین پیشگیری و ممانعت از تخریب‌ها و آلودگی‌ها، حفاظت از محیط‌زیست و تنوع‌زیستی کشور و وسعت بخشیدن به منابع طبیعی هر چه قدرتمندتر اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha