نتایج یک طرح تحقیقاتی که در شماره اخیر مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، نشان داد که کاهش مصرف نوشابه‌های حاوی شکر در قیاس با غذاهای جامد، تاثیر بیشتری بر کاهش وزن دارد.

دکتر بنجامین کابالرو از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه جان هاپکینز از پژوهشگران این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: مصرف کالری مایع موجود در نوشیدنیها به موازات تشدید شیوع چاقی در میان مردم آمریکا افزیش یافته است و نتایج این پژوهش از سیاست کاهش مصرف کالریهای مایع بالاخص از نوشیدنیهای حاوی شکر در میان مردم حمایت می‌کند.

در این طرح پژوهشی محققان 810 فرد بالغ را مورد آزمایش قرار دادند که هدف از آن بررسی تاثیر تغییر در مصرف نوشیدنیها بر وزن افراد برای مدت 18 ماه بود.

پژوهشگران، نوشیدنیها را در هفت طبقه و بر اساس میزان کالری آنها دسته بندی کردند؛ نوشیدنیهای حاوی شکر، نوشیدنیهای رژیمی، شیر، آب میوه، قهوه و چای با شکر، قهوه و چای بدون شکر و نوشیدنیهای الکلی که البته نوشیدنیهای طبقه اول در راس نوشیدنیهای حاوی کالری مایع قرار داشت.

در نهایت آنان با اشاره به این که کاهش نوشیدنیهای نوع اول بیشترین تاثیر را در پروسه کاهش وزن دارد به این نتیجه گیری دست یافتند که کاهش مصرف روزانه یک وعده از نوشیدنیهای این طبقه، پس از 18 ماه به میزان 650 گرم از وزن افراد را کاهش می‌دهد و به طور کلی کاهش مصرف کالریهای مایع با کاهش وزن به میزان 240 گرم در طول 18 ماه همراه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha