رییس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: بیماری سالک در 18 استان کشور شایع است و سالانه حدود20 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

18 استان با بیماری سالک درگیر هستند

سلامت نیوز: رییس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: بیماری سالک در 18 استان کشور شایع است و سالانه حدود20 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

محمدرضا شیرزادی در گفت و گو با ایرنا با اعلام این مطلب افزود: یکی از بیماریهای مهم و شایع در کشور ما بیماری سالک است که به جز چند استان شمالی و شمال غربی کشور تقریباً در تمام مناطق کشور دیده می شود.

وی ادامه داد: مخزن اصلی بیماری سالک موش های صحرایی هستند و عامل انتقال این یماری نیز پشه های خاکی های ریزی هستند که با چشم دیده نمی شوند.

این مقام وزارت بهداشت گفت: اکنون که فصل مسافرت است و مردم به مناطق روستایی سفر می کنند به مردم توصیه می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک لباس آستین بلند بپوشند و از ژل های محافظ دست و صورت در مقابل گزش پشه استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از این بیماری در مناطقی که این بیماری شیوع دارد باید در خانه و محیط های مسقف از اسپری های حشره کش استفاده شود.

شیرزادی گفت: هر سال حدود 20 هزار نفر در کشور بر اثر گزش پشه خاکی به بیماری سالک مبتلا می شوند و به جز استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کرمانشاه و کردستان بقیه استانهای کشور بالقوه کانون انتقال این بیماری هستند.

رییس اداره مبارزه بیماریهای مشترک انسان و حیوان اضافه کرد: بیماری سالک کشنده و مرگ آور نیست اما زخم های بزرگ و بدشکلی در محل گزش و به خصوص در صورت ایجاد می کند که ممکن است درمان آن بیش از یکسال طول بکشد و زندگی فرد را مختل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha