مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در مورد تجویز دارو از سوی پزشکانی که با حمایت شرکت‌های دارویی به سفرهای خارجی می‌روند توضیحاتی ارائه داد.

سلامت نیوز: مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در مورد تجویز دارو از سوی پزشکانی که با حمایت شرکت‌های دارویی به سفرهای خارجی می‌روند توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، مهر نوشت: مهدی پیرصالحی در حاشیه سمینار مبارزه با داروهای تقلبی و قاچاق که در هتل اوین برگزار شد، اظهارداشت: اعزام پزشکان به سمینارها و کنگره های علمی در همه جای دنیا مرسوم و مجاز است، اما اتفاق بدی که رخ می دهد این است که پزشک مربوطه امتیازات زیادی از شرکت دارویی بگیرد و در نتیجه دارویی برای بیمار تجویز کند که مشابه داخلی آن وجود دارد.

وی با انتقاد از پزشکانی که از داروی خارجی مشابه داخلی دفاع می کنند، افزود: متاسفانه درصدی از پزشکان در دنیا می توانند خاطی باشند.

پیرصالحی با اعلام اینکه عمده داروهای مصرفی در کشورمان ساخت داخل است، گفت: ۹۷ درصد بازار دارویی کشور متعلق به داروهای تولید داخل است و اکثریت پزشکان ما ضوابط را در تجویز دارو رعایت می کنند.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، همچنین به ۳ درصد سهم داروهای وارداتی اشاره کرد و افزود: این ۳ درصد، بیش از ۳۳ درصد بازار دارویی کشورمان را به خود اختصاص داده که بیش از ۵۰ درصد این داروها مشابه داخلی ندارند و می بایست آنها را وارد کرد.

وی با اعلام اینکه سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است، از کاهش ۳۰۰ میلیون دلاری واردات دارویی خبر داد و گفت: رقم واردات دارویی از ۱۳ میلیارد دلار در سال گذشته به یک میلیارد دلار در سال جاری کاهش یافته است.

پیرصالحی با اشاره به تخلفات داروخانه ها در فروش داروی قاچاق، افزود: موضوع تخلف ۳۰ داروخانه کشور واقعیت دارد که البته مربوط به سال گذشته است که در حال حاضر روند قضائی آنها رسانه ای شده است. اما با توجه به وجود بیش از ۱۱ هزار داروخانه در کشور، این تعداد داروخانه متخلف درصد بسیار ناچیزی را تشکیل می دهند که امیدواریم با نظارت های جدی تر و قوی تر، این میزان نیز کمتر شود. اما واقعیت این است که نمی توان انتظار داشت قاچاق دارو صفر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha