شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 156730

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بالاخره پیگیری ها، مذاکرات و نشست های سازمان نظام پرستاری نتیجه داد و تعرفه های خدمات پرستاری به طور کامل برای تصویب نهایی از وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه رفت.

تعرفه های خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه رفت

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: بالاخره پیگیری ها، مذاکرات و نشست های سازمان نظام پرستاری نتیجه داد و تعرفه های خدمات پرستاری به طور کامل برای تصویب نهایی از وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شمس الدین شمس افزود: خدا را شاکر هستیم که بالاخره پیگیری های سازمان نظام پرستاری نتیجه داد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت تمامی آنچه تحت عنوان تعرفه های خدمات پرستاری است به شورای عالی بیمه رفته است زیرا پیش از این قرار بود که تنها بخشی از تعرفه های خدمات پرستاری که مربوط به بخش خصوصی (home care) می شد به شورای عالی بیمه برود که با مخالفت سازمان نظام پرستاری مواجه شد.


وی افزود: اواخر سال گذشته بدنبال اعلام وزارت بهداشت مبنی بر اینکه تنها بخشی از تعرفه های خدمات پرستاری به شورای عالی می رود، سازمان نظام پرستاری اعلام کرد، تمامی تعرفه های خدمات پرستاری باید تمام و کمال به شورای عالی بیمه رفته و مورد بررسی قرار گیرد و جامعه پرستاری نمی تواند بپذیرد که تنها بخشی از تعرفه ها که آن هم فقط مربوط به بخش محدودی از فعالیت های مراقبتی می شود و بخش کوچکی از پرستاران را شامل می شود به این شورا ارسال شود.
عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون اعلام شده است که کل تعرفه های خدمات پرستاری چه در بالین و چه در بخش خصوصی به شورای عالی بیمه فرستاده شده است تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
وی تصریح کرد: تمامی اعضای شورای عالی بیمه باید بدانند که پرستاران ما، سالیان طولانی است که چشم انتظار اجرا و به تصویب رسیدن این تعرفه ها هستند و انتظار دارند که شورای عالی بیمه به قانون مصوب مجلس احترام گذاشته  و به خواسته جامعه پرستاری اهمیت داده و این موضوع را مورد تأیید و تصویب قرار دهد.


شمس افزود: بی شک تأیید و تصویب تعرفه های خدمات پرستاری هم به نفع مردم، هم نظام سلامت و هم پرستاران است و این طور نیست که فقط منافع جامعه پرستاری از قبل این امر تأمین شود و جامعه پرستاری نیز هیچگاه دنبال منفعت گرایی خودش نبوده و نیست و واقعیت این است که این اتفاق در وهله اول منافع مردم، ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری، استاندارد سازی خدمات پرستاری را در پی دارد و در مرحله بعد نظام سلامت و در گام آخر جامعه پرستاری منتفع می شود.


وی یادآور شد: پرستاران انتظار دارند، ان شاء الله با  اهمیتی که اعضای شورای عالی بیمه به این بحث می دهند، تعرفه گذاری خدمات پرستاری سرافراز از شورای عالی بیمه بیرون آید و قطعاً عزیزان حاضر در شورای عالی بیمه نیز در جریان جو و شرایطی که بویژه در ماهها اخیر در جامعه پرستاری شکل گرفته است، هستند.


عضو شورای عالی نظام پرستاری خطاب به جامعه پرستاری گفت: همانطور که تا امروز نظام پرستاری اعلام کرده است که با گفت و گو، مذاکره و نشست می توان به نتیجه رسید بالاخره پیگیری ها و مذاکرات و نشست ها نتیجه داد و بی شک دنیای امروز دنیای مذاکره و گفت و گو است و دنیا این را ثابت کرده است که با روش های تند و افراطی، غیر منطقی و غیر عقلانی نمی توان به جایی رسید و قطعاً اکثریت قریب به اتفاق پرستاران نیز نگاهی این چنینی به قضایا دارند.
وی افزود: انتظار است به تعرفه های خدمات پرستاری قبل از اینکه نگاهی مادی کنیم، از بعد هویتی و استقلال حرفه ای نگریسته شود چرا که با تصویب این تعرفه ها، این احساس در جامعه پرستاری شکل می گیرد که کارش و خدمتش دیده می شود و مورد توجه و عنایت قرار می گیرد لذا این بعد قضیه بیش از بعد مادی حائز اهمیت است.


شمس ادامه داد: البته بعد مادی آن نیز قابل انکار و کتمان نیست و این تصور ایجاد نشود که مقصود فرشته دانستن پرستاران است، اصلاً این طور نیست. اگر چه خدمات پرستاری، خدماتی از جنس فرشته گونه است ولی بالاخره پرستاران، فرشتگان زمینی هستند و نیازهای زمینی دارند و نیاز به رسیدگی داشته و لازم است که مظالباتشان مورد توجه قرار گیرد ولی باید در بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری هر دو بعد قضیه را دید، نه اینکه فقط بعد مادی آن را بزرگنمایی کرد.
وی اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری همواره در نشست ها و جلساتی که با همکاران پرستار و هیئت مدیره های نظام پرستاری داشته، در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرای می شود یا خیر؟ با قاطعیت پاسخ داده است که این قانون است و خواسته صرف نیست که بگوییم شاید اجرایی نشود بلکه قانون مصوب کشور است و ممکن است دیر و زود داشته باشد اما قطعاً سوخت و سوز ندارد.


عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: لذا امیدواریم این قانون همان طور که به جامعه پرستاری قول داده بودیم با پیگیری هایی که صورت گرفته است به نتیجه نهایی نیز برسد و آینده خوبی را برای مردم، نظام سلامت و جامعه پرستاری رقم بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha