شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 156751

بار دیگر سازمان هواشناسی از سیل عقب ماند و ضعف اطلاع‌رسانی عمومی این سازمان، ساکنان هفت روستا در خراسان شمالی را غافلگیر کرد.

سلامت نیوز:بار دیگر سازمان هواشناسی از سیل عقب ماند و ضعف اطلاع‌رسانی عمومی این سازمان، ساکنان هفت روستا در خراسان شمالی را غافلگیر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، در جریان سیل پنجشنبه شب که در استان خراسان شمالی جاری شد سه ایرانی در منطقه رباط قره‌بیل جان سپردند، خانه‌های بسیاری ویران شد و 9 نفر روانه بیمارستان شدند. این در حالی است که سایت سازمان هواشناسی این بار نیز نسبت به وقوع سیل در خراسان شمالی هشدار نداده بود.
مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این‌باره به فرهیختگان گفت: «پس از اعلام احتمال توفان در برخی استان‌های کشور، نیروهای امدادی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در وضعیت هشدار قرار گرفتند و در چهار استان هرمزگان، گلستان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی به حالت آماده‌باش درآمدند.»
او ادامه داد: «سیل در شهرستان راز و مانع و سملقان استان خراسان شمالی جاری شد و به هفت روستا آسیب رساند که نیروهای هلال‌احمر به 180 نفر از هموطنان‌مان امداد‌رسانی کردند و 70 نفر را که گرفتار شده بودند اسکان دادند.
در این رخداد طبیعی 9 نفر مصدوم شدند که تحت درمان قرار گرفتند اما متاسفانه در منطقه رباط قره‌بیل سه نفر جان باختند.»
او درباره دریافت هشدار سازمان هواشناسی مبنی‌بر احتمال وقوع سیل گفت: «این سازمان هشداری را مبنی‌بر احتمال وقوع سیل به سازمان امداد و نجات هلال‌احمر ارائه داده بود.» بررسی‌های خبرنگار ما اما حکایت از این داشت که هیچ هشداری مبنی‌بر احتمال وقوع سیل در استان خراسان شمالی در سایت رسمی سازمان هواشناسی و برای اطلاع‌رسانی عمومی ارائه نشده بود.
در اطلاعیه شماره 41 سازمان هواشناسی که سه‌شنبه ششم مرداد امسال در سایت هواشناسی قرار گرفت آمده است: «به اطلاع می‌رساند که ناپایداری به شکل رشد ابرهای جوششی، رگبار و رعدوبرق موقتی و وزش باد شدید محلی طی سه روز آینده در شرق فارس، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و برخی مناطق هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. همچنین امروز باد و گردوخاک در برخی مناطق شرق و جنوب شرق کشور تداوم خواهد داشت که این وضعیت روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در این مناطق تشدید شده، در شمال سیستان و بلوچستان، به‌ویژه منطقه زابل، با توفان و گرد و خاک همراه خواهد بود. طی سه روز آینده سواحل شرقی دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود. از این رو توصیه می‌شود تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی ازجمله احتیاط در تردد در حاشیه مسیل‌ها و مسیرهای ‌کوهستانی در مناطق یادشده به‌کار گرفته شود.»
در اطلاعیه‌ای که در خروجی سایت هواشناسی قرار گرفته است خبری از پیش‌بینی احتمال وقوع سیل نیست و به نظر می‌رسد این سازمان عملکردی مشابه عملکردش در هنگام وقوع سیل مرگباری که در سه استان البرز، مازندران و تهران رخ داد، داشته است. این سازمان فقط به ارسال اطلاعیه‌ای به سازمان‌های امدادی اکتفا کرد و هشداری در سطع وسیع و برای عموم مردم منطقه ارائه نداد.
در اطلاعیه‌های بعدی که سازمان هواشناسی در روز جمعه نهم مرداد امسال منتشر کرده آمده است: «سه روز آینده به‌ویژه ساعات بعدازظهر و اوایل شب، وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد به سبب رشد ابرهای جوششی که منجر به آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها خواهد شد، به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:
جمعه 9/05/94: نیمه غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان مخصوصا شهرهای مرزی این دو استان.
شنبه 10/05/94: نیمه غربی استان آذربایجان غربی مخصوصا شهرهای مرزی این استان.
یکشنبه 11/05/94: استان هرمزگان.»
اما در اطلاعیه‌ روز جمعه نیز خبری از بارش و سیل در خراسان رضوی نیست و این سیل، مردم منطقه را غافلگیر کرد.
     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha