رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه باید در کشور کم‌خونی را کاهش دهیم تا بیمار کم‌خون وارد اتاق عمل نشود، گفت: در این زمینه باید خون بیماران برای آنان در اتاق عمل استفاده شود بنابراین مدیریت خون در ایران اجرا می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه باید در کشور کم‌خونی را کاهش دهیم تا بیمار کم‌خون وارد اتاق عمل نشود، گفت: در این زمینه باید خون بیماران برای آنان در اتاق عمل استفاده شود بنابراین مدیریت خون در ایران اجرا می‌شود.

 به گزارش  سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علی‌اکبر پورفتح‌الله در مراسم رونمایی از سامانه هم‌خون‌یار با اشاره به چهل و یکمین سالگرد تاسیس انتقال خون اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران در بین  کشورهای دنیا یک برند شناخته شده به حساب می‌آید. 

وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون وارد عرصه‌های جدید علوم انتقال خون می‌شود، افزود: به هر حال خون در توسعه علم جراحی ها و ادامه حیات بیماران اهمیت بسزایی دارد، بنابراین باید وارد عرصه مدیریت خون بیمار شویم به طوری که خون بیمار را حفظ کنیم تا دیگر به خون دیگران نیاز نباشد زیرا خون یک شمشیر دولبه است همانطور که می‌تواند حیات‌بخش باشد می‌تواند کشور را دچار چالش‌هایی مانند بیماری‌های نوظهور دهه 70 و 80 ایران کند. پورفتح‌الله تصریح کرد: به هر حال هر خونی که تزریق می‌شود 5 برابر آن عوارض و گرفتاری‌های خونی و اقتصادی در بر خواهد داشت که می‌تواند هزینه‌های سنگینی بر دوش بیمار و نظام سلامت بگذارد.

 رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به کاهش اهدای 2 میلیونی خون در کشور آمریکا عنوان کرد:  در سال 2013 از 16 میلیون اهدای خون در آمریکا این آمار به 14 میلیون کاهش یافت. وی با توزیح درباره مدیریت خون که دارای سه هرم است، بیان داشت: باید اول تلاش شود کم‌خونی جامعه را برطرف شود؛ تا وقتی افراد دچار کم‌خونی هستند اقدام به جراحی‌های انتخابی نکند یعنی بیمار کم‌خون وارد اتاق عمل نشود و بتوان قبل از آن یک یا دو واحد خون از شخص گرفته شود و در عمل جراحی از همان خون فرد استفاده شود.

 پورفتح‌الله در ادامه عنوان کرد: سیستم‌های بیمارستانی باید به صورت ارتقا یابد تا خون بیمار در حین عمل فیلتر شود تا دوباره بتوان همان خون را برای بیمار استفاده کرد. رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد: همچنین باید خون‌ریزی‌ها را در حین عمل کاهش داد یعنی استفاده از داروهای منبسط کننده خون را به حداقل و داروهای منقبض کننده عروق را بیشتر استفاده کرد، مثلا آسپیرین روی پلاکت اثر می‌گذارد و باعث افزایش خونریزی می‌شود که باید آن را قطع کرد. 

وی در ادامه توضیح درباره مدیریت خون بیماران بیان داشت: از طرف دیگر نیز باید ماشه تزریق خون را به حداقل برسانیم. براین اساس آیین‌نامه کمیته  انتقال خون در بیمارستان‌ها را تدوین و به زودی ابلاغ می‌شود تا بتوان سرویس‌های طب انتقال خون را برای مدیریت خون بیماران انجام شود. 

پورفتح‌الله با اشاره به همکاری برخی انجمن‌ها برای تدوین راهنمای ملی مصرف خون و اجرایی کردن آن افزود: امروز سازمان انتقال خون به عنوان یک برند شناخته‌شده در کشورها پیشتازتر از تمام کشورهای منطقه و مدیترانه شرقی توانسته است 12 سال زودتر از برنامه سازمان بهداشت جهانی برای تحقق 100 درصدی خون داوطلبانه اقدام کند، یعنی ما 7 سال قبل توانستیم رکورد 100 درصدی خون داوطلبانه را در ایران به ثبت برسانیم در حالی که برنامه سازمان بهداشت جهانی سال 2020 را تعیین کرده بود.

 رئیس سازمان انتقال خون ادامه داد: یکی از برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی متمرکز کردن انتقال خون ملی کشورها است که ایران 41 سال قبل انتقال خون ملی را به ثبت رسانده بود و هم‌اکنون نیز این سازمان در ژنو همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه انتقال خون است و رهبری 20 کشور منطقه مدیترانه شرقی را به مدت 4 سال عهده‌دار است. 

وی به برنامه سازماندهی خون‌های نادر در خاورمیانه و ارتقای کنترل کشورهای منطقه در زمینه انتقال خون که ایران با آنان همکاری می‌کند اشاره کرد و افزود: ایران سالم‌ترین خون‌ها را دارد در حالی که ما امروزه 20 هزار بیمار تالاسمی داریم که سالانه 300 هزار واحد خون یعنی یک هفتم خون کشور برای آنان استفاده می‌شود و تاکنون نیز طی سال‌های اخیر حتی یک مورد HIV نیز به ثبت نرسیده است.

در حالی که براساس آمار جهانی از هر 400 هزار تزریق خون یک HIV مطرح می‌شود ولی هم‌اکنون آمار این بیماری‌ها از جمله HIV و هپتاتیت B و C در حوزه انتقال خون 10 برابر کمتر از نُرم جهانی است.پورفتح‌الله در خاتمه خاطرنشان کرد: در 5 سال گذشته انتقال HIV  و هپاتیت از اهداکنندگان خون در ایران سیر نزولی داشت در حالی که آمار HIV در ایران در حال افزایش است و این آمارها نشان از تلاش جمعیت اهدای خون ایران است که با اهدای خون سالم خود خون ایران را تظمین کردند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha