مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در راستای تضمین ایمنی فراورده‌های غذایی، در طول مدتی 10 تا 2 سال، اسیدهای چرب ترانس فراورده ‌ای غذایی را از 30 به دو تا پنج درصد رسیده است.

سلامت نیوز:مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در راستای تضمین ایمنی فراورده‌های غذایی، در طول مدتی 10 تا 2 سال، اسیدهای چرب ترانس فراورده ‌ای غذایی را از 30 به دو تا پنج درصد رسیده است.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر سیدهدایت حسینی به تشریح اقدامات موثر صورت گرفته در راستای تضمین ایمنی فراورده‌های غذایی خصوصا از منظر کاهش اسیدهای چرب ترانس پرداخت و با بیان اینکه امروز ه بحث ایمنی غذا یکی از مباحث چالش برانگیز در سراسر دنیاست، گفت: ضرورت این امر تا جایی است که سال 2015 تحت همین نام خوانده شد. با توجه به فرصت‌هایی که این نامگذاری ایجاد کرده، امیدواریم بتوانیم بیشترین بهره‌برداری را در جهت ارتقای سلامت فراورده‌های غذایی کشور داشته باشیم.


وی ادامه داد: توجهات ویژه وزیر محترم بهداشت و ریاست سازمان به این موضوع نیز از جمله فرصت‌های خوبی است که در راستای اهداف ذکر شده باید از آن حداکثر بهره را برد.
حسینی افزود: در سال گذشته اگرچه حوزه غذا به ظاهر وارد طرح تحول سلامت نشد، اما طی حرکت‌های مهمی که در سازمان صورت پذیرفت و خیلی هم دور از طرح تحول سلامت نبود، منشا خدمات مهمی را فراهم آورد. یکی از همین طرح‌ها که در سال 93 شروع شروع شد و در سال جاری هم در حال استمرار است، تحول در فراورده‌های لبنی بود. بصورت جدی در باب مبارزه با تقلب‌های چربی‌های گیاهی ورود کرده و پس از برخوردهای بی‌اغماضی که با متخلفان انجام دادیم، طبق نمونه‌برداری‌ها و گزارشات دانشگاه‌ها در در اواخر سال گذشته، تقریبا با هیچ موردی از تخلف مواجه نشدیم.

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو همچنین افزود: امیدواریم بنا به خواست ریاست سازمان در سال جاری در بحث تحول سلامت در حوزه غذا بسیار قوی وارد شویم تا بتوانیم بیشترین بهره‌برداری را از حوزه غذا داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع دیگری که از نظر او بصورت غیرقابل باوری در طول مدتی 10-12 ساله یعنی از سال 82 تا کنون انجام شده نیز اشاره کرد و گفت: با تلاش‌های فراوان توانسته‌ایم میزان اسیدهای چرب ترانس در فراورده‌های غذایی را از 30 به دو تا پنج درصد برسانیم که با توجه به اینکه یکی از دلایل بیماری‌های قلبی - عروقی مصرف زیاد روغن و چربی و در راس آنها اسیدهای چرب ترانس است، اقدام موثری محسوب می‌شود.

وی افزود: کاهش هر یک درصد اسید ترانس از مواد غذایی، کاهش یک درصدی مرگ و میر را به همراه دارد؛ لذا با لحاظ جمعیت 70 تا 80 میلیونی کشور، ارزش این کار بیشتر نشان داده می‌شود. همانطور که همه می‌دانند اسیدهای چرب ترانس جزو خانواده‌ اسیدهای چرب اشباع نشده محسوب شده و همواره برای سلامت مضرند. اسید چرب ترانس، کلسترول‌ خوب خون را کاهش داده و کلسترول بد آن‌را افزایش می‌دهد و این عمل اصلی‌ترین و بدترین آسیب را به رگ‌های بدن وارد می‌آورد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، حسینی افزایش کلسترول خون، ابتلا به سندروم متابولیک، بیماری‌های قلبی - عروقی، ابتلا به دیابت نوع 2 و حتی ابتلا به برخی از سرطان‌ها را حاصل مصرف اسیدهای چرب ترانس دانست و علائمی مانند خستگی بدون دلیل، افزایش وزن بویژه افزایش دور کمر، دردهای بدنی، افت انرژی در وسط روز، مشکلات مربوط به حافظه و فراموشی وقایع اخیر و غیره را از علائم مربوط به سندرم متابولیک یا مصرف اسیدهای چرب ترانس برشمرد.
وی در انتهای سخنانش از عموم مردم خواست برای کاهش اثرات منفی این چربی‌ها به سمت مصرف چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون و کنجد، کانولا یا مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند ماهی آزاد، تن، ماهی ساردین، بادام، گردو، دانه‌ کتان و ... روی آورند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha