رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه مراکز انتقال خونی که سالانه کمتر از ۲۰ هزار واحد خون دریافت کنند، تعطیل می‌شود برنامه‌های ایجاد سامانه‌های متحرک خون و همچنین آخرین وضعیت پالایشگاه خون کشور را تشریح کرد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه مراکز انتقال خونی که سالانه کمتر از ۲۰ هزار واحد خون دریافت کنند، تعطیل می‌شود برنامه‌های ایجاد سامانه‌های متحرک خون و همچنین آخرین وضعیت پالایشگاه خون کشور را تشریح کرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه هم‌خون‌یار در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره فعالیت‌های مجمع خیرین انتقال خون کشور اظهار کرد: نخستین کار این مجمع در زمینه سامانه‌های متحرک انتقال خون است. در حوادث و بحران‌ها نیاز به ساماندهی سامانه‌های متحرک داریم.وی افزود: براین اساس مجمع خیرین انتقال خون کشور هزینه‌های 9 سامانه را برای ساخت براساس استانداردهای لازم با شرکت‌های داخلی تقبل کردند البته نگاه ما فقط برای بحران نیست بلکه باید شبکه کمک‌رسانی و کیفیت اهدای خون را نیز افزایش دهیم.

رئیس سازمان انتقال خون افزود: سازمان انتقال خون هم‌اکنون 210 مرکز دریافت خون دارد که به دلیل پراکندگی و کمبود نیروی انسانی باید متمرکز‌سازی این مراکز صورت پذیرد بنابراین مراکزی که در طول سال کمتر از 20 هزار واحد دریافتی خون داشته باشند، تعطیل و به سمت ارتقای مراکز انتقال خون بزرگ پیش می‌رویم. پورفتح‌الله ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان در زمینه مراکز انتقال خون تهران است، زیرا مراکز سازمان در تهران به جز مرکز وصال کوچک و محدود هستند.

بنابراین در 5 نقطه تهران زمین اختصاصی برای مراکز جدید تهیه و تامین می‌شود تا پرسنل انتقال خون متمرکز‌تر فعالیت کنند.

* سرنوشت پالایشگاه خون ایران

وی درباره پالایشگاه خون کشور که سال‌ها تعطیل شده است و همچنین برنامه‌های ارتقایی آن عنوان کرد: در حوزه پالایشگاه خون باید عنوان کنم که در بخش تولید ماده خام مشتقات خونی هیچ کشور در حال توسعه‌ای توان جمع‌آوری پلاسمای ماده خام ندارد در حالی که ایران توانسته است در این باره اقدام کند و در سالی که گذشت 175 هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور ارسال شد تا مشتقات پلاسمای خون تهیه و به کشور بازگردد. 

رئیس سازمان انتقال خون ادامه داد: در این زمینه 150 هزار لیتر ماده خام پلاسما نیز در مراکز خصوصی کشور تولید شد، بنابراین 50 درصد مشتقات پلاسمای کشور از پلاسمای خون ایرانیان تهیه می‌شود و در تلاشیم تا بتوانیم 100 درصد آن را با پلاسمای خون مردم خودمان تامین کنیم تا دیگر نگرانی‌ها درباره چالش‌هایی که در دهه 80 رخ داد، نباشیم. پورفتح‌الله اظهار داشت: داروهای پلاسما باید از پلاسمای خون مردم همان منطقه تولید شود به علاوه ما تشویق می‌کنیم برای ایجاد و ارتقای پالایشگاه خون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ورود کنند و ما نیز به همراه سازمان غذادارو از آنها حمایت خواهیم کرد.وی تصریح کرد: کار سازمان انتقال خون تهیه ماده خام پلاسمای خونی است و نمی‌تواند دارو تولید کند. 

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به برنامه‌های افزایش 25 درصدی اهدای خون عنوان کرد: بنابراین وقتی که افزایش اهدای خون خواهیم داشت، سعی خواهیم کرد تا خون‌های اهدایی بار نخست را در بیمارستان‌ها مصرف نشود و بتوانیم ظرفیت تولید ماده خام پلاسما را به 300 هزار لیتر برسانیم. پورفتح‌الله درباره واگذاری پالایشگاه خون نیز گفت: این واگذاری مصوب دولت قبل بود. ما نیز موافق واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی بودیم ولی اعتقاد داریم سازمان خصوصی‌سازی زمینی را که برای این کار واگذار کرده است، مناسب نیست زیرا هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست در بهترین نقطه تهران در زمینه پالایشگاه اقدام کند. بنابراین ما نیز در این باره امیدی نداریم. وی درباره برخی نقدها مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت پلاسما سودآوری نیست، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان این مسئله پذیرفتنی نیست، مثالی می‌زنم بالغ بر مبلغ 220 میلیون دلار برای واردات مشتقات پلاسما در سالی که گذشت هزینه شد. در حالی که برای یک پالایشگاه 450 لیتری کمتر از 150 میلیون دلار نیاز است بنابراین سرمایه‌گذاری جهت پالایشگاه خون سودآور است و وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون و سازمان غذادارو نیز از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این باره حمایت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha