شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 156791

مدیرعامل انجمن خیریه بیماران کلیوی از به‌روز شدن اهدای کلیه خبر داد و گفت: به محض پیدا شدن اهداکننده کلیه در همان روز، فرد اهدا کننده به بیمار نیازمند کلیه برای پیوند معرفی می‌شود.

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن خیریه بیماران کلیوی از به‌روز شدن اهدای کلیه خبر داد و گفت: به محض پیدا شدن اهداکننده کلیه در همان روز، فرد اهدا کننده به بیمار نیازمند کلیه برای پیوند معرفی می‌شود.

 به گزارش  سلامت نیوز به نقل از تسنیم، هاشم قاسمی مدیرعامل انجمن خیریه بیماران کلیوی درباره جدیدترین خبر خوش به بیماران کلیوی و دیالیزی کشور به تسنیم اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در سالهای متعدد توسط انجمن بیماری‌های کلیوی و همکاری وزارت بهداشت با مراکز فراهم آوری پیوند و در نهایت دانشگاه‌های علوم پزشکی هم اکنون نیمی از پیوندهای کلیه کشور از طریق افراد مرگ مغزی صورت می‌پذیرد.

وی با تاکید بر فرهنگسازی این مقوله که با کمک رسانه‌ها صورت پذیرفته است، بیان داشت: با این وجود هنوز آمارها برای پیوند کافی نیست زیرا سالانه تعداد قابل توجهی به اعضای پیوندی از جمله کلیه نیازمند هستند. مدیرعامل انجمن خیریه بیماران کلیوی کشور با اشاره به خبر خوشی برای بیماران کلیوی عنوان کرد: هم اکنون اهدای کلیه به دریافت‌کنندگان و نیازمندان به روز شده است.

یعنی در صورت وجود اهداء‌کننده‌ای می‌توان همان روز برای پیوند این اهداء کننده را به بیمار نیازمند معرفی کرد.هاشمی از مهمترین دلایل این موفقیت را اهدای اعضای مرگ مغزی عنوان کرد و افزود: همچنین انجمن قیمت کلیه را نیز از 9 میلیون به 15 میلیون افزایش داد که همین مسئله مشوقی در این امر شد. وی تصریح کرد: همچنان سالانه به چند هزار عضو از جمله کلیه نیاز است زیرا هر سال نیز به تعداد بیماران دیالیزی افزوده می‌شود و این در حالی است که ما باید به آمار 90 درصد دریافت اعضای پیوندی از مرگ مغزی برسیم که هنوز با این آمار فاصله داریم. 

مدیرعامل انجمن خیریه بیماران کلیوی کشور بیان داشت: تا زمانی که هنوز تهیه و تامین عضو مصنوعی از طریق سلول‌های بنیادی امکانپذیر نشده است تنها راه نجات بیماران اهدای عضو از فرد زنده یا مرگ مغزی است و این در حالی است که اعضای یک فرد مرگ مغزی فقط در مدت چند ساعت برای پیوند امکانپذیر است. بنابر این خانواده‌ها آگاه باشند کسی که مرگ مغزی می‌شود بازگشتی نیز برای او نیست.

بنابر این باید هر چه سریعتر برای اهدای عضو عزیزشان رضایت دهند. هاشمی بیان کرد: در حال حاضر در کشور بیش از 20 هزار بیمار نیازمند برای دریافت کلیه وجود دارد که مسلما یک تعداد از آنها نمی‌توانند پیوند زنند مثلا کسانی که سالمند هستند. بنابر این دیالیز برای آنها بهتر است و اگر پیوند بزنند جان خود را از دست می‌دهند ولی مابقی بیماران یعنی سالی حدود 3 تا 4 هزا ر نفر پیوند کلیه می‌زنند.وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز دیگر اهدای پیوند به روز شده است و مانند گذشته یک بیمار مجبور نیست یک تا دو سال برای اهدای پیوند صبر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha