معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: به صورت جدی شاهد افزایش آمار خشونت شهروندان در سنین و جنسیت‌های مختلف هستیم.

سلامت نیوز: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: به صورت جدی شاهد افزایش آمار خشونت شهروندان در سنین و جنسیت‌های مختلف هستیم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمدباقر الفت در جلسه امضای سند همکاریهای مشترک بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی برای پیشگیری از وقوع جرم گفت: قوه قضاییه، سازمان آگاهی در کنار خود به نام سازمان بهزیستی دارد که می‌توان از آن در بحث‌های پیشگیری از وقوع جرم کمک زیادی گرفت.


وی افزود: این همکاری در سال‌های اخیر رو به رو رشد بوده و هر دو سازمان به دلیل این همکاری شاهد بلوغ مطلوبی در فعالیت‌های مشترک سازمانی خود بوده‌اند. از مشخصات و خصیصه‌های این همکاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به سند همکاری بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی در پیشگیری از جرم گفت: در محورهای مختلفی که در این همکاری عنوان شده، شاهد توجه به مسائل پیشگیری و آسیب‌های اجتماعی پس از وقوع جرم هستیم، اما لازم است؛ به اقدامات همه‌جانبه و اقدامات پیشگیرانه بیشتر توجه کنیم.


وی با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات دیگر کشورها گفت: می‌توان این تجربیات را بومی‌سازی کرد و از نظرات کارشناسان و فعالان این حوزه استفاده کرد.
الفت افزود: در جلسات مشترکی که در قوه قضاییه برگزار می‌شود، تعداد زیادی از کارشناسان سازمان بهزیستی حضور دارند و همواره مطالب خوبی در این جلسات بیان می‌کنند که راه‌گشای خیلی از مشکلات است.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در تشریح  سند همکاری مشترک بین قوه قضاییه و سازمان بهزیستی گفت: این سند همکاری در 21 بند امضا می‌شود و پروژه‌هایی در ادامه آن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این سند به خانواده از جنبه‌های مختلفی چون ازدواج، تحکیم خانواده، مشاوره قبل و حین ازدواج نگاه شده است. همچنین در بحث طلاق نیز به مسائلی چون کاهش طلاق، کاهش آثار منفی طلاق و فرزندان طلاق مورد توجه قرار گرفته است.
الفت با اشاره به اینکه منازعات جزو ده جرم اول در کشور است، گفت: به صورت جدی شاهد افزایش آمار خشونت شهروندان در سنین و جنسیت‌های مختلف هستیم. استفاده از آلات ضرب و جرح مانند قمه، چاقو، شمشیر و سلاح گرم در منازعات نشان می‌دهد که این پدیده اجتماعی از حالت عادی خارج شده و به سمت برخوردهای پرخطر و آسیب‌زننده تغییر مسیر داده است. از این رو لازم است به بحث پیشگیری از این موضوع به عنوان یک آسیب اجتماعی توجه بیشتری شود.


 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به برنامه‌های پیشگیرانه در سطح مدارس گفت: همکاری خوبی با آموزش و پرورش ایجاد شده است. این همکاری‌ها را  در سطح مهدکودک‌ها نیز افزایش می‌دهیم، چرا که معتقدیم هر اقدام موثر در کاهش نرخ جرم و تغییر رفتار مجرمانه باید از دبستان‌ها و پیش‌دبستانی‌ها آغاز شود.


الفت با اشاره به استفاده افراد از مواد مخدر روانگردان گفت: قانون در بحث مبارزه با مواد مخدر  بسیار جدی است و شدیدترین مجازات‌ها را برای این جرم پیش بینی کرده است، اما مقابله با مواد مخدر کافی نیست و باید در این زمینه نیز نگاه پیشگیرانه داشته باشیم. در این سند در بحث اعتیاد و مراکز درمانی معتادان اقداماتی پیش‌بینی شده است.


وی تاکید کرد: اعتیاد و مواد مخدر از جرایمی هستند که زمینه را برای وقوع جرایم دیگر فراهم می‌کند. طبق آمار  بیش از 70 درصد جرایم مبتنی بر استفاده از مواد مخدر است. بخش زیادی از جرایمی چون خیانت، سرقت و قتل ناشی از مصرف مواد روانگردان است.
الفت در پایان تاکید کرد: امیدواریم ثمره این تلاش مشترک را  طی سال های آینده در جامعه ببینیم و روند رو به رشد جرایم کاهش یافته و از وضعیت بحرانی و قرمزی که جامعه به آن مبتلا شده است، عبور کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha