رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کارگروه حمایت از مادران شاغل در شیردهی و پرورش کودکان ظرف یک ماه آینده تشکیل خواهد شد.

سلامت نیوز: رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کارگروه حمایت از مادران شاغل در شیردهی و پرورش کودکان ظرف یک ماه آینده تشکیل خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر حامد برکاتی با اشاره به شعار روز جهانی تغذیه با شیر مادر (دهم مرداد / اول اوت) مبنی بر حمایت از مادران شاغل در شیردهی و پرورش کودکان افزود: این کارگروه با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری ، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی تشکیل خواهد شد و قوانین کار مادران شاغل را در خصوص شیردهی و پرورش کودکان مورد مداقه و پیگیری قرار می دهد.
وی خاطرنشان کرد: این کارگروه نقش حمایتی از قوانین کار مادران را ایفا و چالش های قوانین موجود را پیدا کرده و در اجرایی کردن و ارتقای آنها تلاش خواهد کرد.
این مقام وزارت بهداشت ادامه داد: تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی باید اتفاق بیفتد؛ قوت غالب کودک تا یکسالگی شیر مادر بوده و تا دو سالگی نیز غذای کمکی کودک است که ریزمغذی هایی که کودک نمی تواند از غذای سفره تامین کند از شیرمادر تامین خواهد شد. 
رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، گفت: همچنین پرورش کودک تا هشت سالگی و به ویژه تا سه سالگی از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا بهترین زمان رشد کوک تا سه سالگی و در دامان مادر است و هیچ فرد دیگری نمی تواند برای پرورش کودک، جایگزین مادر شود.
برکاتی افزود: اگر می خواهیم طی سال های آینده نسل سالم ، مولد و باهوشی داشته باشیم باید به مزایای تغذیه با شیر مادر تا شش ماهگی و یک سالگی توجه کافی شده و از مادران شاغل حمایت شود.


وی با اشاره به تصویب ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺮوﯾﺞ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺑﺎ ﺷﯿﺮﻣﺎدر و ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺎدران در دوران ﺷﯿﺮدهی در سال 74 و اصلاح آن در سال 86، گفت: با اصلاح این قانون، مرخصی زایمان از چهار ماه به 6 ماه افزایش یافت.
وی اظهار داشت: قوانین کار مادران شاغل به ویژه در بخش خصوصی باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد؛ زیار مادران شاغل به ویژه در بخش خصوصی در صورت استفاده از قوانین ساعات شیردهی کودکان خود ، امنیت شغلی ندارند و از مرخصی های زایمان و شیردهی استفاده نمی کنند.
رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، تصریح کرد: اینگونه نیست که این مادران به دلیل اولویت دادن کار خود به کودکانشان نخواهند از مرخصی استفاده کنند بلکه به این علت است که به شغل خود نیاز دارند؛ اگر شغل نداشته باشند نمی توانند نقش حمایتی و پرورشی را برای کودکان خود ایفا کنند.
برکاتی با اشاره به لایحه ترویج تغذیه با شیرمادر ، گفت: در این حوزه خیلی کار کرده ایم و با تشکیل کارگروه حمایت از مادران شاغل در شیردهی و پرورش کودکان ، فضای اجتماعی برای حمایت از آنان ایجاد خواهد شد.


وی با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی حمایت از مادران شاغل برای شیردهی و پرورش کودکان گفت: باید این باور در کارفرمایان ایجاد شود که اگر دغدغه مادران شاغل را برطرف کنند ، این زنان تمایل بیشتری برای بهتر انجام دادن کارها خواهند داشت.
وی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر نقش مهمی در سلامت مادر و کودک دارد؛ میزان ابتلا به بیماری هایی مانند اسهال، عفونت تنفسی و عفونت گوش در کودکانی که از شیرمادر تغذیه نمی شوند ، بیشتر است و در طول یک سال دست کم هشت بار به این بیماری ها مبتلا می شوند که در هر دوره سه روز تا یک هفته طول می کشد.


رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، گفت: این بیماری های کودک در نهایت منجر به غیبت مادر از محل کار و استفاده از مرخصی ها می شود و موجبات نگرانی مادران ، قبل و بعد از بیماری کودک را فراهم می آورد.
برکاتی یادآور شد: طبق قانون، مادران برای زایمان ، 6 ماه مرخصی داشته و تا دوسالگی کودک نیز به ازای هر هشت ساعت کار، یک ساعت مرخصی دارند.
وی گفت: طبق بررسی های انجام شده بیش از 70 درصد سواد سلامت مردم از رادیو و تلویزیون تامین می شود بنابراین برای فرهنگسازی حمایت از مادران شاغل در شیردهی و پرورش کودک باید از این رسانه و همچنین دیگر رسانه ها ، نرم افزارهای موبایل و شبکه های اجتماعی بهره گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha