دو آتش‌سوزی بزرگ در بندرعباس در کمتر از 18 ساعت، با مرگ سه شهروند و جان‌باختن یک آتش‌نشان مهار شد. یک نفر در جریان آتش‌سوزی در هتل هرمز که به شهادت فرمانده عملیات منجرشد، دستگیر شده و دو مظنون تحت تعقیب هستند.

سلامت نیوز: دو آتش‌سوزی بزرگ در بندرعباس در کمتر از 18 ساعت، با مرگ سه شهروند و جان‌باختن یک آتش‌نشان مهار شد. یک نفر در جریان آتش‌سوزی در هتل هرمز که به شهادت فرمانده عملیات منجرشد، دستگیر شده و دو مظنون تحت تعقیب هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام‌جم، عقربه‌ها ساعت 9 و 29 دقیقه پنجشنبه را نشان می‌داد که آتش‌سوزی در مجتمع ده طبقه ستاره جنوب به سازمان آتش‌نشانی بندرعباس گزارش شد.

بلافاصله آتش‌نشانان راهی محل حادثه شده و نخستین ایستگاه چهار دقیقه بعد خود را به محل رساند. با توجه به گستردگی آتش‌سوزی و گرفتار شدن افراد در میان دود و آتش، درخواست نیروی کمکی شد که با حضور 60 آتش‌نشان در محل، عملیات اطفای حریق و نجات گرفتاران آغاز شد.آتش‌نشانان به دو گروه تقسیم شده و گروه نخست با تجهیزات و دستگاه‌های تنفسی سعی کردند افراد گرفتار در ساختمان را نجات دهند.

گروه دوم نیز با شناسایی کانون آتش‌سوزی در طبقه دوم، شروع به مهار آتش کردند. پس از 280 دقیقه عملیات نفسگیر شعله‌های آتش خاموش شد و افراد گرفتار در میان دود و آتش نجات یافتند.

3 کشته بر اثر دودگرفتگی

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس در این باره به جام‌جم گفت: آتش‌سوزی از اتاق سرور در طبقه دوم مجتمع آغاز شده بود و به نظر می‌رسد به دلیل نقص فنی در دستگاه‌های خنک کننده بوده است. پس از بررسی ساختمان مشخص شد، در واحد شماره شش سه عضو یک خانواده بر اثر دودگرفتگی دچار خفگی شده و جان خود را از دست داده‌اند. قربانیان شامل زن و مردی میانسال و دختر 14 ساله‌ای بود.

حسن امینی‌زاده افزود: یکی از افراد گرفتار در ساختمان نیز برای نجات از آتش، خود را به پایین ساختمان پرت کرد که بشدت مجروح شده و در کما به سر می‌برد. تعداد شش نفر از آتش‌نشانان نیز بر اثر دود و کمبود هوا مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

مدیرعامل آتش‌نشانی بندرعباس در این باره اظهار کرد: بی‌توجهی به نکات ایمنی در وقوع این حادثه و گسترش آن نقش زیادی داشت. در گذشته هشدارهای زیادی به مجتمع‌های تجاری از جمله مجتمع ستاره‌جنوب برای جدی گرفتن نکات ایمنی و نصب سیستم اطفا و اعلام حریق شده بود که متاسفانه بخشی از خسارات ناشی از بی‌توجهی به این نکات بوده است.

مصدومیت 21 نفر

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز تعداد مصدومان حادثه آتش‌سوزی در مجتمع ستاره جنوب بندرعباس را ۲۷ نفر اعلام کرد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: حال یک نفر از مصدومان این حادثه که از ساختمان مجتمع به پایین افتاده، مناسب نیست و با توجه به شکستگی متعدد از جمله در جمجمه و مشکلات مغزی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان تحت مراقب ویژه قرار دارد. هیچ کدام از مصدومان این حادثه دچار سوختگی نشده‌اند و سایر مصدومان نیز به علت ناراحتی تنفسی به بیمارستان منتقل شدند. 21 نفر از مصدومان به بیمارستان شهید محمدی، دو نفر از کودکان مصدوم به بیمارستان کودکان و سه نفر دیگر نیز به بیمارستان صاحب الزمان بندرعباس منتقل شده‌اند.

آتش‌سوزی در هتل هرمز

17 ساعت پس از آتش‌سوزی در مجتمع ستاره جنوب، بار دیگر زنگ ایستگاه‌های آتش‌نشانی بندرعباس به صدا در آمد و این بار آتش‌سوزی در هتل هرمز به آتش‌نشانان گزارش شد. ساعت 2 و 29 دقیقه این آتش‌سوزی به سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شد و آتش‌نشانان خود را به محل حادثه در میدان انقلاب رساندند.

بررسی‌های اولیه نشان داد، در زمان حادثه 58 مسافر در این هتل حضور داشتند که تعدادی از آنها گردشگران خارجی بودند. آتش‌نشانان در نخستین گام به تخلیه مسافران پرداخته و پس از نیم ساعت شعله‌های آتش را مهار کرده و مسافران هتل راکه 40 نفر از آنها گردشگران خارجی بودند، نجات دادند. در این عملیات برکت جوذری، فرمانده عملیات جان باخت.

به گفته معاون عملیات آتش‌نشانی بندرعباس، در این حادثه مرحوم جوذری با کمک دستگاه تنفسی مسافران را از میان دود و آتش خارج می‌کرد که در آخرین مرحله هنگام انتقال یکی از کارکنان هتل در میان دود دچار مشکل شده و بیهوش می‌شود. آتش‌نشانان با مشاهده این صحنه، فرمانده عملیات و پرسنل هتل را به بیمارستان انتقال می‌دهند که جوذری به دلیل شدت صدمات جان باخت. خدمه هتل نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است و وضعیت مناسبی ندارد.

مرحوم جوذری متولد ۱۳۵۹ و دارای ۱۷سال تجربه بود.وی فرمانده شیفت ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی بندرعباس بود که هنگام عملیات اطفای حریق و نجات درگذشت. این آتش‌نشان فداکار در عملیات اطفای حریق در برج ستاره جنوب هم حضور داشت. امینی‌زاده خاطرنشان کرد؛ آتش‌سوزی از اتاق شماره 213 در طبقه دوم هتل شروع شده بود که در حال حاضر ساکنان این اتاق فراری هستند و بررسی کارشناسان برای مشخص شدن علت آتش‌سوزی ادامه دارد.

تشکیل کمیته بررسی

پس از وقوع این دو آتش‌سوزی مرگبار، فرماندار از تشکیل کمیته بررسی آتش‌سوزی‌های بندرعباس به دستور استاندار هرمزگان خبر داد. احمد پویافر به ایسنا گفت: به دنبال وقوع آتش‌سوزی‌ها در مجتمع ستاره جنوب و هتل هرمز بندرعباس که به کشته شدن سه نفر از هموطنان عزیز و جان باختن یکی از آتش‌نشانان فداکار منجر شد، به دستور استاندار هرمزگان کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف تشکیل شد تا ضمن بررسی دقیق و همه‌جانبه، نتایج اقدامات خود را برای واکاوی علل بروز این حوادث جهت هماهنگی و تکرارنشدن چنین اتفاقات ناگواری ارائه کنند.

وی ادامه داد: این کمیته با قدرت و سرعت در حال تشکیل است و بنده ضمن عرض تسلیت به مردم شریف و ولایتمدار هرمزگان، این ضایعه را به بازماندگان و خانواده شهید قهرمان جوذری تسلیت می‌گویم. ابعاد فنی موضوع در حال بررسی است و پیگیری موضوع را تا به‌دست آوردن نتیجه ادامه خواهیم داد.

دستگیری یک نفر در رابطه با آتش‌سوزی هتل

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز از دستگیری یک نفر مظنون در حادثه آتش‌سوزی هتل هرمز خبرداد و گفت:دو نفر مظنون دیگر این پرونده در حال حاضر متواری هستند. حجت‌الاسلام صادق اکبری به میزان گفت: همکاران قضایی در حال بررسی عمدی یا سهوی بودن حادثه و ارتباط دو حادثه آتش‌سوزی (مجتمع تجاری ستاره جنوب بندرعباس و هتل هرمز) با یکدیگر و قصور دستگاه‌های ذی‌ربط و افراد خاص در این زمینه هستند که نتیجه قطعی آن اعلام خواهد شد.وی اضافه کرد: در رابطه با آتش‌سوزی هتل هرمز تاکنون یک نفر دستگیر شده و تحقیقات قضایی از وی ادامه دارد.همچنین دو نفر مظنون به این حادثه از محل متواری شده‌اند که ماموران نیروی انتظامی در تلاش برای دستگیری آنان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha