قند میوه که فروکتوز نامیده می‌شود در میوه‌ها و موادغذایی دیگر موجود است. بااینکه دپارتمان کشاورزی ایالات متحده مصرف انواع و اقسام میوه‌ها و سبزیجات را پیشنهاد می‌کند اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه فروکتوز می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی از جمله چاقی مفرط شود.

سلامت نیوز: قند میوه که فروکتوز نامیده می‌شود در میوه‌ها و موادغذایی دیگر موجود است. بااینکه دپارتمان کشاورزی ایالات متحده مصرف انواع و اقسام میوه‌ها و سبزیجات را پیشنهاد می‌کند اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از اندازه فروکتوز می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی از جمله چاقی مفرط شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت مردمان، اگر سعی دارید وزنتان را پایین بیاورید، محدود کردن فروکتوز مصرفی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

قند میوه

فروکتوز قندی است که در میوه‌ها، آبمیوه‌ها و عسل یافت می‌شود. این نوع قند شیرین‌ترین نوع قند است و فرمول مولکولی آن شبیه به گلوکز که نوعی قند ساده دیگر است می‌باشد، با این تفاوت که ساختار متفاوتی دارند. هر دو این قندها کربوهیدرات به حساب می‌آیند و برای متابولیسم بدن انسان اهمیت زیادی دارند اما به طریقی متفاوت در کبد سوخت و ساز می‌شوند. اضافه گلوکز به صورت انسولین از بدن خارج می‌شود اما فروکتوز اضافه به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. خیلی افراد به صورت ارثی دچار مقاومت فروکتوز هستند.

سطح فروکتوز در بدن

موادغذایی با سطح فروکتوز بالا شامل سودا، سیب و سس سیب، عسل، گلابی، انگور، خرما، هندوانه، انبه و آبمیوه‌ها مثل آب‌سیب و آب‌‌انگور می‌باشند. بسیاری غذاهای فراوری‌ و بسته‌بندی‌شده مثل سیریال‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم بخاطر افزودن شیره ذرت که یک قند فراوری‌شده حاوی ۵۵ درصد فروکتوز است، میزان بالایی فروکتوز دارند. میوه‌هایی که کمترین میزان فروکتوز را دارند عبارتند از: زردآلو، نارنگی، شلیل.

کاهش وزن

برای سوزاندن نیم کیلو چربی در بدن، باید ۳۵۰۰ کالری بیشتر از‌آنچه مصرف می‌کنید، بسوزانید. خیلی‌ها برای رسیدن به این هدف یا تعداد کالری‌هایی که هر روز مصرف می‌کنند را پایین می‌آورند یا فعالیت‌بدنی‌شان را بالا می‌برند تا کالری بیشتری بسوزانند. اما مصرف موادغذایی که سطح فروکتوز بالایی دارند، تلاش شما در راه کم کردن وزن را با شکست مواجه می‌کند زیرا فروکتوز به طور متفاوتی در بدن سوخت و ساز می‌شود. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ توسط محققان دانشگاه پرینستون انجام گرفت مشخص شد که موش‌های آزمایشگاهی که به آنها میزان بالایی فروکتوز داده شده بود، وزن، چربی بدن و سطح تری‌گلیسیریدشان نسبت به موش‌هایی که همان میزان کالری را بدون فروکتوز اضافه مصرف کرده بودند، بالاتر رفت. محققان به این نتیجه رسیدند که سطح بالای فروکتوز می‌تواند با چاقی در ارتباط باشد. بااینکه مصرف میوه برای سلامت تغذیه خوب است اما مصرف موادغذایی که میزان فروکتوز پایین‌تر و فیبر بالاتری دارند می‌تواند به کم کردن وزن کمک کند.

هشدارها

بااینکه برخی انواع فروکتوز مفید هستند اما مصرف بالای فروکتوز منجر به مشکلاتی از قبیل نقرس، چاقی مفرط، سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی-عروقی و نارسایی کبد می‌شود. از این مهمتر اینکه در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در «تحقیقات سرطان» به چاپ رسید مشخص شد که فروکتوز موجب تقویت تکثیر سلول‌های سرطان پانکراس می‌شود. محققان گمان می‌برند که کاهش فروکتوز مصرفی می‌تواند پیشرفت بعضی از انواع سرطان را کندتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha