عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است بسیاری از دندانپزشکان عمومی کشور قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز برای انجام کار خود نیستند و تنها می توانند با درآمد فعلی هزینه باز نگه داشتن مطب خود را تامین کنند.

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است بسیاری از دندانپزشکان عمومی کشور قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز برای انجام کار خود نیستند و تنها می توانند با درآمد فعلی هزینه باز نگه داشتن مطب خود را تامین کنند.

عابد فتاحی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به اینکه هزینه تامین مواد اولیه برای دندانپزشکان در سال های اخیر 10 برابر شده است اما تغییری متناسب با این افزایش هزینه ها در دستمزد دندانپزشکان داده نشده است افزود: دندانپزشکان فوق تخصص و کسانی که در این رشته شهرت بیشتری دارند وضعیت مالی خوبی دارند اما اغلب دندانپزشکان عمومی و دندانپزشکان تجربی با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرده و به سختی امرار معاش می کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی فعالیت اغلب دندانپزشکان کشور  مقرون به صرفه نیست، ادامه داد:بیمه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی نسبت به دندانپزشکان بی تفاوت هستند و هنگام نوشتن قرار داد با آن ها به گونه ای عمل می کنند که گویا اصلا قرار داد بیمه ای میان آن ها با دندانپزشکان وجود ندارد.

فتاحی به اجرای طرح تحول سلامت اشاره و با بیان اینکه جامعه دندانپزشکان از این طرح بی نصیب مانده اند اضافه کرد:دندانپزشکان انتظار داشتند با اجرای طرح تحول سلامت،حرفه آن ها نیز متحول شود اما این انتظار برآورده نشد و عملا تحول خاصی در وضعیت نظام سلامت دهان و دندان در کشور رخ نداد.

تعرفه دندانپزشکی واقعی شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بسیاری از متخصصان دندانپزشک کشور دارای مدارج بالای علمی و از نخبگان کنکور کشور هستند اظهار داشت:آنان انتظار دارند در تعرفه گذاری خدمات بهداشت دهان و دندان به گونه ای عمل شود که بر اساس علم و دانش خود درآمد کسب کنند تا دندانپزشک و بیمار از نبود این تعرفه گذاری ضرر نکند.

وی توضیح داد: نگاه بیمه ها به دندانپزشکی کشور در طرح تحول سلامت انقباضی بود در حالی که این انتظار می رفت بیمه ها هزینه های مربوط به دندانپزشکی را در تعرفه گذاری منطقی تقبل می کردند و با پرداخت به موقع این هزینه های به پزشکان، چرخش مالی آن ها را تضمین می کردند.

فتاحی سلامت بهداشت دهان و دندان را موضوعی مهم و دارای ارتباط مستقیم با سلامت مردم دانست و گفت: متاسفانه در کشور خصوصا در مناطق محروم شاهد آن هستیم  که جوانان و افرادی که سن و سال زیادی ندارند به دلیل بی توجهی به دندان های خود،در حال استفاده از دندان های دستی و پروتز هستند که این فاجعه ای برای نسل جوان است.

به گفته وی،استفاده از دندان مصنوعی در سنین پایین باعث ساییدگی لثه شده و بعد از مدتی افراد را با مشکلات جدیدی مواجه می کند و به این دلیل باید با فرهنگ سازی مانع استفاده از دندان دستی در سنین پایین با افزایش مراقبت از دندان ها شد.

عضو کمییون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشیدن دندان ها باید آخرین راهکار پزشکان در رسیدگی به وضعیت بیماران مراجعه کننده باشد خاطرنشان کرد:نباید هر دندانی که درد می کند و یا دارای مختصر پوسیدگی  است بلافاصله کشیده شده و به جای آن پروتز استفاده شود اما اینک به دلایل مختلف چنین رویه ای در برخی از دندانپزشکی ها اعمال می شود که باید جلوی آن گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha