سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴

داروهای ضد افسردگی برای درمان سندرم درد، بی خوابی، ترک اعتیاد، گر گرفتگی در خانم ها، تعریق شبانه و خارش نیز تجویز می شود.

اصولا داروهای ضد افسردگی برای غلبه بر اختلالات خلق و خو و اضطراب به کار می رود. اما بعضی مواقع نیز برای درمان بیماری های دیگر و با اهداف دیگر کاربرد دارد. طبق آزمایشات کلینیکی انجام شده ، ثابت شده است که این داروها تاثیرا مثبتی دارد ، همچنین عوارض جانبی این داروها نیز که در آینده ممکن است بروز کند مورد بررسی قرار گرفته است. عوارض جانبی و یا اتفاقات ناخواسته مواردی است که برخلاف خواست و هدف بروز می کند و می تواند شدید و جدی و یا خفیف و کم اهمیت باشد. بنابر این داروهای ضد افسردگی نیز مشابه سایر داروها، هم تاثیر مثبت و هم تاثیر سوء خواهد داشت. البته باید گفت که عوارض جانبی دارو در افراد مختلف شکل بروز متنوعی دارد.

برای مثال بعضی از داروهای ضد افسردگی باعث افزایش اشتها و افزایش وزن می شود که البته همین تاثیر به اصطلاح ناخواسته برای بعضی افراد مفید است و برای خیل کثیری از مردم مضر به حساب می آید. بعضی داروهای ضد افسردگی که برای بی خوابی تجویز می شود باعث ایجاد خواب آلودگی در طول روز نیز خواهد شد. عوارض جانبی این داروها ممکن است خفیف و قابل تحمل باشد و در بعضی افراد به قدری شدید باشد که منجر به قطع مصرف دارو شود.در این بین افراد زیادی نیز هیچ تاثیر سوء ای مشاهده نمی کنند و در بعضی موارد عوارض جانبی داروها کشنده تلقی می شود. البته آنچه تاکنون گفته شد مربوط به تاثیر مستقیم دارو ها می باشد، در حالیکه که در بعضی موارد نیز پاسخ آلرژیک به دارو داده شده که نتیجه پاسخ غیر نرمال سیستم ایمنی نسبت به داروها می باشد. بعضی از عوارض جانبی بسیار شایع و بعضی دیگرنیز در نوع خود نادر است .همچنین تداخلات دارویی در اثر مصرف همزمان دو یا چند دارو نیز باعث بروز مشکلاتی است . عوارض جانبی شایع در نتیجه مصرف داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک (TCA) عبارتند از خشکی دهان، مشکلات جنسی مثل کاهش میل جنسی و عدم توانایی رسیدن به اوج لذت می باشد.

با توجه به آنچه تاکنون گفته شد لازم است که در مورد عوارض جانبی داروها اطلاعات لازم و کافی داشته باشید. پزشکی که قرار است برای شما دارو تجویز کند باید از کلیه داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید مطلع شود. همچنین به خاطر داشته باشید که عدم سازگاری با یک نوع دارو نباید منجر به ترک آن شود زیرا فرم های مختلفی از یک دارو وجود دارد که می تواند با تاثیرات کمتری همراه بوده و به درمان کمک موثری کند


تهیه شده در گروه ترجمه سلامت نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha