تابستان و تعطیلات آن هرچند برای بعضی‌ها خوشایند است، اما ابتلا به بعضی بیماری‌ها می‌تواند علاوه بر روزهای طولانی و گرمای هوا و آفتاب‌زدگی مزید بر علت شود و سختی همه آنها را دوچندان کند. امکان بروز و تشدید بعضی بیماری‌ها در این فصل زیاد است و اگر حواستان نباشد کارتان به دوا و دکتر می‌کشد.

بیماری‌های فصل گرما کدامند؟

سلامت نیوز: تابستان و تعطیلات آن هرچند برای بعضی‌ها خوشایند است، اما ابتلا به بعضی بیماری‌ها می‌تواند علاوه بر روزهای طولانی و گرمای هوا و آفتاب‌زدگی مزید بر علت شود و سختی همه آنها را دوچندان کند. امکان بروز و تشدید بعضی بیماری‌ها در این فصل زیاد است و اگر حواستان نباشد کارتان به دوا و دکتر می‌کشد.

آنژین (گلودرد)

به گزارش سلامت نیوز، حسین بختیاری - متخصص بیماری‌های داخلی و عفونی در ضمیمه سیب روزنامه جام جم نوشت: باکتری‌ها عاشق گرما هستند و فصل تابستان بهترین فرصت را برای رشد آنها فراهم می‌کند. در تابستان تفاوت دما بین محیط خنک منزل و گرمای خارج از منزل یا زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های خنک و تگری باعث شوک دمایی در بدن می‌شود. این شوک گلو را حساس کرده و در برابر باکتری‌ها آسیب‌پذیر می‌کند و اگر حواستان نباشد دچار آنژین سفید یعنی آنژین باکتریایی (و نه ویروسی) می‌شوید. برای پیشگیری از این مشکل به طور منظم و بعد از تماس با اشیای آلوده دست‌ها را با ژل‌های ضدعفونی‌کننده یا صابون بشویید. در صورت ابتلا به آنژین باکتریایی به پزشک مراجعه کنید تا داروهای ضدباکتری لازم را (به مدت 5 تا 7 روز) تجویز کند. در صورت آنژین ویروسی یا آنژین سرخ که در تابستان بندرت اتفاق می‌افتد می‌توانید با مصرف پاستیل‌های ضدعفونی‌کننده که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد التهاب موجود در گلو را تسکین دهید.

عفونت‌های ادراری

کاهش آب بدن در فصل تابستان و گرمای شدید باعث غلیظ شدن ادرار می‌شود. از طرف دیگر نگه داشتن ادرار باعث پرشدن مثانه و تجمع ادرار شده و امکان رشد میکروب‌ها را فراهم می‌کند. داشتن روابط جنسی ناایمن نیز می‌تواند موقعیت رشد و تکثیر میکروب‌ها را فراهم سازد. برای پیشگیری از بروز این مشکل در تابستان بهتر است روزانه به طور مرتب دستشویی بروید تا مثانه از تماس طولانی‌مدت با میکروب‌ها دور بماند. حتما روزانه به میزان کافی (حدود 1/5 لیتر) آب بنوشید تا ادرار رقیق شده و راحت‌تر دفع شود.

در صورت بروز عفونت‌های ادراری در تابستان مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک به مدت 5 روز کارساز است. لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز کند.

کم آب شدن بدن

کم آبی بدن یا دهیدراته شدن به معنی از دست رفتن آب بدن است. همه ما در روزهای گرم به طور متوسط یک لیتر آب از طریق تعریق و تنفس از دست می‌دهیم. این میزان برای فصل زمستان نیم لیتر تخمین زده شده است. در نتیجه در فصل گرما لازم است که به میزان کافی آب نوشیده شود تا جبران مافات شود. زمانی که بدن دچار بی‌آبی می‌شود فرد احساس تشنگی زیاد همراه با خشکی دهان می‌کند. چین دادن پوست هم یکی از راه‌های تشخیص ابتلا به کم‌آبی یا دهیدراته شدن است. به این ترتیب که یک نیشگون از پوست گرفته می‌شود. اگر بدن دهیدراته شده باشد چین ایجاد شده روی پوست به کندی صاف و به حالت اول برمی‌گردد. برای پیشگیری از این وضعیت کافی است که به طور مرتب و قبل از احساس تشنگی آب بنوشید. در صورت بروز این مشکل مصرف محلول آب حاوی شکر و نمک (یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چایخوری نمک برای هر لیتر آب) می‌تواند به تامین دوباره املاح بدن کمک کند.

یبوست

تغییرات آب و هوا، نوع تغذیه و سبک زندگی روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. فصل تابستان فصل مسافرت و تعطیلات آخر هفته است. در نتیجه مصرف مواد غذایی آماده و خالی از فیبر باعث تنبلی روده‌ها و بروز یبوست می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل از ابتدای سفر مصرف میوه و سبزیجات تازه در هر وعده غذایی را افزایش دهید. نوشیدن میزان کافی آب را فراموش نکنید چون در غیر این صورت مدفوع خشک و عبور آن سخت می‌شود. در صورت بروز یبوست مصرف ملین‌ها موثر است.

تب‌خال

تب‌خال ناشی از ویروس مسری HSV1 است که به صورت برجستگی‌های قرمزرنگ و آبکی در گوشه و کنار لب، بینی و نقاط دیگر به وجود می‌آید. تب‌خال بیشتر با درد و خارش همراه بوده و به دلیل عوامل متعددی مثل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خستگی زیاد ناشی از کم‌خوابی، استرس و... بروز می‌کند. برای مقابله با این مشکل از قرار گرفتن افراطی در معرض نور خورشید بپرهیزید. قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از بوم‌های ضدآفتاب مخصوص لب استفاده کنید. لب‌ها را مرطوب نگهدارید و اجازه ندهید خشک شوند، به خاطر این‌که خشکی زمینه بروز تب‌خال را بیشتر می‌کند. این ضایعات پوستی معمولا بعد از یک تا دو هفته از بین می‌روند. به محض این‌‌که اولین نشانه‌های تب‌خال را مشاهده کردید از پمادهای موضعی «والاسیکلوویر» استفاده کنید.

زگیل و قارچ پا

قارچ‌ها و زگیل‌ها در محیط‌های مرطوب و گرم مثل کنار استخر، صندلی‌های لب دریا یا شن‌های مرطوب ساحل رشد بیشتری دارند. اجتناب از راه رفتن با پای برهنه و عدم استفاده از صندل‌ها و کفش‌های روباز بهترین کار برای پیشگیری از این قبیل مشکلات است. نمایان شدن زگیل‌ها چند هفته طول می‌کشد و معمولا بعد از بازگشت از تعطیلات خود را نشان می‌دهد. قارچ‌ها نیز معمولا 48 ساعت بعد از آلودگی پوست بروز می‌کنند. در این صورت ناحیه بین انگشتان پا قرمز و ملتهب می‌شود و فرد درد زیادی احساس می‌کند. در هر دو صورت پمادها و درمان‌های لازم برای مقابله وجود دارد. لازم است تا ناپدید شدن ضایعات پوستی از پمادهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

عفونت گوش خارجی

شنا کردن در آب دریا، رودخانه‌ها یا استخر دلیل اصلی بروز عفونت گوش خارجی است. آب به داخل مجرای شنوایی نفوذ می‌کند و زمینه رشد و تکثیر انواع باکتری‌ها را فراهم می‌کند. در این صورت نیز فرد احساس دردی شدید و خارش در این منطقه دارد که جزو نشانه‌های هشداردهنده عفونت هستند. برای پیشگیری از این مشکل رعایت بهداشت گوش اهمیت بالایی دارد. برای این کار می‌توانید صبح و شب از اسپری تمیزکننده گوش استفاده کنید. در صورت دیدن نشانه‌هایی مثل درد و خارش شدید در گوش حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت پرده گوش و مجاری شنوایی مشکل را رفع کنید. برای درمان عفونت گوش از قطره‌های ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود.

مسمومیت غذایی

گرمای زیاد زمینه را برای رشد سریع باکتری‌ها فراهم می‌کند. مواد غذایی که بدرستی و در دمای پایین نگهداری نمی‌شوند محل مناسبی برای رشد این باکتری‌ها هستند.

بدون شک می‌دانید که مصرف این مواد غذایی نیز عامل اصلی مسمومیت غذایی و بروز علائمی مثل استفراغ، دل درد و اسهال است. مصرف سوسیس و کالباس، گوشت قرمز، سس‌ها و محصولات لبنی آلوده خطر مسمومیت را بالا می‌برد. مواد غذایی را بلافاصله پس از خارج کردن از یخچال مصرف کنید و از نگهداری آنها در دمای گرم محیط بپرهیزید. در صورت بروز مسمومیت غذایی حتما حواستان به تامین آب بدن باشد.

هر یک ربع آب بنوشید و از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، پوره، ماست تازه و... بیشتر استفاده کنید. معمولا مسمومیت بعد از 48 ساعت به خودی خود برطرف می‌شود. به یک لیتر آب یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چایخوری نمک اضافه کرده و میل کنید تا املاح از دست رفته بدن تامین شود. اگر علائم مسمومیت بعد از 24 ساعت برطرف نشود حتما به پزشک مراجعه کنید.

تورم و سنگینی پاها

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، گرمای بی‌امان تابستان باعث باز شدن و گشادی وریدهای محیطی اندام‌های تحتانی می‌شود. بازگشت خون به قلب بخوبی صورت نمی‌گیرد و خون باقیمانده در اندام‌های تحتانی باعث ایجاد احساس سنگینی و درد در پاها می‌شود. این مشکل بویژه در افرادی دیده می‌شود که در فصول دیگر سال هم دچار مشکل گردش خون بوده‌اند. برای بهبود جریان خون در رگ‌ها از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب یعنی بیش از دو ساعت در یک وضعیت ثابت (به عنوان مثال آفتاب گرفتن) بپرهیزید. در آب استخر یا دریا راه بروید. آب خنک و تحریک کف پا به وسیله شن‌ها باعث برگشت خون به قلب می‌شود. استفاده از جوراب‌های ساق بلند مخصوص که روی پشت ساق پا و قوزک پا فشار می‌آورد هم به گردش خون کمک می‌کند. می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا ژل‌های مخصوص و محصولاتی با خواص ضدالتهابی برای کاهش تورم و درد در این نواحی را تجویز کند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha