وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اینکه ایران بدترین وضعیت سزارین را در دنیا دارد، نسبت به اطلاعات غلط کارخانجات شیرخشک‌سازی انتقاد کرد و گفت: قطع شیر مادر به دلیل زردی نوزاد و جلوگیری از گریه زیاد آن کاملاً غلط است.

سلامت نیوز: وزیر اسبق بهداشت با اشاره به اینکه ایران بدترین وضعیت سزارین را در دنیا دارد، نسبت به اطلاعات غلط کارخانجات شیرخشک‌سازی انتقاد کرد و گفت: قطع شیر مادر به دلیل زردی نوزاد و جلوگیری از گریه زیاد آن کاملاً غلط است.

 به گزارش  سلامت  نیوز به نقل از تسنیم ، علیرضا مرندی در همایش تغذیه با شیر مادر با انتقاد به نوع غربالگری‌های کنونی برای نوزادان اظهار کرد: غربالگری‌ها در بخش خصوصی اجرا می‌شود ولی باید هزینه‌های بالایی پرداخت کرد. در بخش‌های دولتی را نیز اطلاع ندارم ولی همان‌هایی هم که انجام می‌شود به طوری است که وقتی می‌خواهند از پای نوزاد خون بگیرند بسیار نوزاد را زجر می‌دهند و در نهایت پاسخ غربالگری‌ها را نیز در صورتی ارائه می‌کنند که خانواده‌ها پیگیر شوند. وی با نقدی درباره تاییدیه‌های FDI  گفت: آمریکایی‌هادر مقوله دارو دو نوع تاییدیه دارند یکی برای مصرف خودشان و یکی برای مصرف دیگر کشورها؛ بنابر این قالب تاییدیه‌هایی که می‌شنویم FDI آمریکا انجام داده برای مصرف مردم خودش نیست.وزیر اسبق بهداشت این سوال را مطرح کرد: چرا برای واردات برخی داروهای گرانقیمت سرطان اقدام می‌شود ولی برای غربالگری شنوایی سنجی نوزادان کار جامعی صورت نمی‌پذیرد. در حالی که بیمه‌ها نیز باید بدون فرانشیز این کارها را انجام دهند.

 مرندی باتاکید بر دو مقوله آموزش و نظارت در حیطه تغذیه با شیر مادر از تبلیغات کارخانجات شیر خشک‌سازی به شدت انتقاد کرد و افزود: این کارخانجات‌ها پزشکان ما را با هزینه خودشان به مسافرت می‌برند و به نوعی شست‌ وشوی مغزی می‌دهند و همه این کارها غیرقاونی است و حتی برخی دیدگاه‌های غلط را در بین مادران رواج می‌دهند مثلا عنوان می‌کنند نوزادی که زردی دارد باید تغذیه با شیر مادرش قطع شود که این دیدگاه کاملا غلط است.

 وزیر اسبق وزارت بهداشت با گلایه از اطلاعات غلط کارخانجات شیرخشک‌سازی که به مردم ارائه می‌شود به یکی دیگر از این دیدگاه‌های غلط اشاره کرد و گفت: جدیداً نیز عنوان کردند اگر فرزندی گریه کند باید شیر مادرش قطع شود در  حالی که این مورد نیز غلط است.

 مرندی با انتقاد از برخی گفته‌ها در رسانه ملی افزود: متاسفانه صدا و سیما هم در و پیکر ندارد و در نهایت سایت‌های معتبر و بی‌اعتبار نیز با هم مخلوط شده‌اند و اطلاعات درستی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. وی در ادامه با انتقاد از افزایش سزارین‌ها که با بی‌رحمی به مادران القا شده است، گفت: اگر سزارین خوب بود غربی‌ها پیشتاز می‌شدند که در حالی که ایران بدترین وضعیت سزارین را در دنیا دارد و از آن بدتر متخصصان ما هستند که زودتر از موعد نوزادان را سزارین می‌کنند که این باعث می‌شود نوزادان دچار مشکل تنفسی شوند.

 وزیر اسبق بهداشت علت افزایش تخت‌های NICU را در بخش‌های نوزادان بیمارستان‌ها افزایش سزارین‌ها و تولد نوزادان نارس عنوان کرد و افزود: این کار متخصصان هزینه‌ها و مشکلات روانی بسیاری برای مادران ایجاد می‌کند که متأسفانه وزارت بهداشت نیز به خاطر برخی مسائل مالی پزشکان به درستی برای رفع این مشکل اقدام نمی‌کند.

 مرندی ادامه داد: نوزاد نباید زودتر از 39 هفته به دنیا آید اما با سزارین‌هایی که هم اکنون انجام می‌شود نوزادان نارس به دنیا می‌آیند و این در حالی است که چنین نوزادانی اصلاً توانایی مکیدن ندارند. وی با انتقاد از وضعیت عدم حمایت از مادران شاغل باردار نیز گفت: باید مادران محلی برای نگهداری فرزندانشان در محل کار داشته باشند تا بتوانند هر 3 ساعت شیردهی داشته باشند زیرا اگر این ترتیب شیردهی انجام نشود شیر مادر خشک می‌شود و نمی‌تواند شیر جدید تولید کند. وزیر اسبق بهداشت با گلایه‌ای دیگر نیست به برخی‌ها که کلی سر و دست می‌شکنند تا داروهای 250 میلیون تومانی سرطان وارد کشور شود خاطرنشان کرد: امروزه ما شاهدیم که کارخانجات شیرخشک‌سازی میلیاردها درآمد دارند و حتی حاضرند سال‌ها شیر خشک را مجانی توزیع کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha