سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 15694

آزمایشگاه کربن پژوهشگاه دانشهای بنیادی به منظور بررسی خواص الکتریکی و تولید لایه نازک در حوزه نانو فناوری به دستگاههای جدید مجهز شد.

آزمایشگاه کربن در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانشهای بنیادی در سال 1383 به بهره برداری رسید و فعالیت خود را بر روی لایه های نازک کربنی شبه الماس آغاز کرد.

این آزمایشگاه در زمینه هایی چون لایه های نازک کربن و پلی کربن شبه الماسی، نانوذرات مس در بستر لایه های نازک شبه الماس، خواص اپتیکی و پلاسمون سطحی نانو ذرات، خواص الکتریکی و مدلهای هدایت الکتریکی پرکولیشن و تونل زنی، نانو ذرات مس با پوسته اکسید مس، نانو ذرات نیکل در بستر لایه های نازک شبه الماس، نانو لوله های کربنی رول شده با نانو ذرات مس روی آنها، نانوذرات مس در بستر لایه های شبه الماس به عنوان لایه جاذب برای آشکار سازهای فرو سرخ فعالیت خود را ادامه داد.   

مسئولان آزمایشگاه موفق شدند این مرکز علمی را به دستگاههای لایه نشانی با توان تولید لایه های نازک به روشهای RF-Sputtering, RF-PECVD و DC Magnetron Sputtering ، دستگاه‌ طیف سنجی فرابنفش- مرئی- فروسرخ نزدیک به منظور ثبت طیف مواد نانو ساختار و توده ای به صورت جامد و مایع و سیستم طیف سنجی رامان مجهز به لیزر 532 نانو متری برای ثبت انتقال رامان مواد نانو ساختار و توده ای به صورت جامد و مایع مجهز کنند.

با تجهیز این آزمایشگاه تاکنون بیش از 12 دانشجوی کارشناسی ارشد از دانشگاههای مختلف تهران و یک دانشجوی دکتری در این آزمایشگاه پروژه های خود را به اتمام رساندند که نتایج بسیاری از آنها به صورت مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی منتشر شده و یا در کنفرانسهای منطقه ای و فرامنطقه ای ارائه شده است.

تمامی تحقیقات این آزمایشگاه در رابطه با فناوری نانو صورت می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha