مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برنامه‌های این اداره را در خصوص کاهش مرگ و میر نوزادان، مادران و افزایش امید به زندگی در کشور را تا پایان سال 2030 تشریح کرد.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برنامه‌های این اداره را در خصوص کاهش مرگ و میر نوزادان، مادران و افزایش امید به زندگی در کشور را تا پایان سال 2030 تشریح کرد.

به گزارش  سلامت  نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد اسماعیلی مطلق در همایش کشوری بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با جمعیت، این سیاست‌ها 14 بند دارد که پنج بند آن مربوط به سلامت آحاد مردم است که وزارت بهداشت متولی اجرای این پنج بند است.
وی در این باره افزود: نقش شیر مادر در این پنج بند بسیار مهم است. روشی که همواره برای تغذیه و پرورش شیرخواران توصیه می‌شود، شروع تغذیه با شیر مادر طی ساعت اول تولد، تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماهه اول زندگی و تداوم شیردهی به مدت دو سال یا بیشتر به همراه غذای کمکی است که سازمان‌های بین‌المللی نیز آن را توصیه می‌کنند. تغذیه با شیر مادر سلامت مادر، کودک، خانواده و جمعیت را ارتقا می‌دهد.


وی افزود: اگر بخواهیم تا 30 سال آینده جمعیت کشور سالمند نشود، باید نرخ جمعیت باروری از 1.8 به 2.1 درصد برسد. سالمند شدن جمعیت یک تهدید جمعیتی و سلامتی است. ما در سال 93 یک میلیون و 730 هزار باروری داشته‌ایم که یک میلیون و 530 تا 40 هزار تعداد از آن منجر به فرزندآوری شده است.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درخصوص نقش شیر مادر در افزایش امید به زندگی گفت: نوزاد به دنیا آمده در ایران انتظارش از ما به عنوان متولیان سلامت، 85 سال زندگی است. در کشورهایی مثل ژاپن و کره، این امر محقق شده است. در ایران یک زن 74 سال و یک مرد 72.8 سال عمر می‌کند. اگر نوزادی شش ماه کامل شیر بخورد و 2 سال شیر مادر به اضافه کمکی دریافت کند، امید به زندگی در او بالا می‌رود.
مطلق اعلام کرد: در حال حاضر آخرین آمار مرگ نوزادان 10 در هزار تولد زنده است که قرار است تا آخر برنامه ششم به 7 در 1000 تولد زنده برسد. نقش شیر مادر در کاهش مرگ و میر نوزادان بسیار موثر است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تا سال 2030 کشورهایی مانند ایران نباید مرگ نوزاد یا کودک داشته باشند.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها تغذیه با شیر مادر است که به کاهش مرگ کودک زیر یک سال و پنج سال کمک می‌کند. ما نیز تا سال 2030 باید نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک و پنج سال را به صفر برسانیم.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درخصوص آمار مرگ و میر مادران در کشور گفت: در حال حاضر آمار سازمان جهانی بهداشت 23 در 1000 تولد زنده را نشان می‌دهد. در کشور ما نیز این آمارها 19 در 1000 تولد زنده است که تا آخر برنامه ششم این آمار باید به زیر 15 در 1000 مورد تولد زنده برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha